Forum

Råd til bed op til terrasse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Julie Nygaard, 4. april 2020 kl. 20.30

Kære Forum,

Jeg har brug for et råd fra jer erfarne haveejere. Vi har lige anlagt ny træterrasse, og forenden ønsker vi at anlægge et bed (Se markeret med grene til venstre på billedet).

Jeg har brug for inspiration til, hvad vi skal plante.

Krav til busk/blomster:
- Den må skal være tæt
- Der skal være masser af blomster gerne det meste af sommeren
- Vi har trampolin lige ved siden af, så det gør ikke noget at busken vokser sig 1,5 m. eller deromkring

Håber at der er nogen som vil komme med en god ide, så jeg kan komme i gang her til påske :-)

God aften
Hilsner Julie

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 5. april 2020 kl. 0.43

Nu er der ikke så meget, der blomstrer hele sommeren, og holder sig nede i de mål.
Jeg ville foreslå roser, polygonum (men så vil du hade mig for evigt!) eller at du sætter et stativ op og sår pralbønner. Evt 2 årige Lathyrus eller andet der dufter og blomstrer.

Det er umiddelbart næsten umuligt at foreslå en plante, der skal blomstre sommeren over (det er der ingen buske, der gør), og max. må blive 1,5 m, og som kan fylde den trekant, som er: hvad mål?
Ellers stativ og et par Klematis, men de er nok også for høje.

Det, du vil have, er som at købe en bil: Jeg har denneher carport, så min bil må højest være 1,5 meter- og den skal være ærtegrøn!

Hvis du forstår. Det er nemmere, hvis du ved, hvad du vil have- og laver plads til planten. Eller vil du skulle gå og klippe- og så blomstrer den og vokser ikke, som den kunne.
Lav et højbed med sommerblomster, så VIL det blomstre hele sommeren...

Mvh
Tine

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofus Ryge Petersen, 5. april 2020 kl. 9.16

Hortensia (Macrophylla) måske? De kommer op i 1-1,5 meters højde, og står med flotte blomsterhoveder det meste af sommeren, og pynter med de visne blomsterstande hele vinteren.

Hvis i køber en af Endless Summer sorterne, får i planter der blomstrer på årsskud, så det ikke er så kritisk i forhold til hvor meget de fryser ned om vinteren.

Det passer lige med 3 planter i det bed du har markeret.

Mvh Sofus

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 5. april 2020 kl. 15.13

Hvad med dværgsyren, uægte jasmin eller klokkebusk?

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 5. april 2020 kl. 21.03

Hej Julie Nygaard

Måske kan I overveje, om Jeres have med årene skal blive et lille "helle" for sommerfugle og andre insekter, sangfugle, pindsvin og alt det andet krablende liv, som er spændende at have tæt på - og som har så svært ved at finde føde, ynglemuligheder og fred og ro.

Hvis det kunne være målsætningen kan i jo overveje det nye bed skal fyldes med noget, som godt nok ikke giver blomstervæld hele sommeren - men så gir de så meget andet til mennesker og dyreliv.
For eksempel de hjemmehørende arter af mindre buske - fx Rød Kornel, fjeldribes, solbær og måske ribs.

Venlig hilsen
Lone

Nyt svar til emnet »Råd til bed op til terrasse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Råd til bed op til terrasse

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider