Forum

Gammel kirsebær laurbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Inge Trautner, 8. juni 2020 kl. 0.30

Jeg har en kirsebærlaurbær som er blevet alt for stor, og vil gerne beskære kraftigt. Skal stadig være tæt forneden. Kan man skære den ret meget ned og vil den villigt sætte nye grønne skud.?

Mvh. Inge Trautner

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. juni 2020 kl. 7.59

Hej Inge Trautner

Jeg vil mene, at du sagtens kan beskære din kirsebærlaurbær kraftigt, og at den nok skal skyde igen.

Da jeg overtog min have, var der en stor formklippet (kugleformet) kirsebærlaurbær. Jeg vil gætte på, at den er ca. 20 år gammel. Jeg forsøger at holde den, dvs. at jeg klipper den ca. 2 gange på en sæson. Det klarer den fint.

M.v.h.

Doris Møller

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 8. juni 2020 kl. 9.19

Jeg beskærer kraftigt 2 gange m året. De første mange år beskar jeg grenene enkeltvis med rosensaks ind til gammelt træ. Det vil sig al nyvækst.
Nu tager jeg hækklipperen, den store eldrevne og det har vist sig at bladene ikke får uskønne brune strikingeshave.blogspot.com/2016/11/tilbageskring-af-laurbrkirsebr.html

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 9. juni 2020 kl. 8.18

Hej Ingeborg Hansen

Din kirsebærlaurbær minder meget om min. Jeg klipper stadig grenene enkeltvis, og det tager mig gerne en hel eftermiddag eller endda endnu længere tid! Du siger altså, at jeg roligt kan tage hækklipperen. Men bladene bliver da revet i stykker, ikke? Men altså ikke grimme og brune i kanterne?

Vi må jo spare på kræfterne, hvor vi kan. Jeg er for flere år siden begyndt at klippe min lavendelhæk med hækklipperen. Det er godt nok en dum stilling, man står i, når man skal klippe nede i 15 centimeters højde (ikke godt for ryggen). Men det går jo strygende, og man er færdig på ingen tid.

Måske skal jeg prøve at klippe kirsebærlaurbær-busken med hækklipperen næste gang.

M.v.h.

Doris Møller

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 9. juni 2020 kl. 10.09

Ja Doris, jeg ærgrede mig over at jeg havde stået og fislet med mange små klip med rosensaksen. Mine overskårne blade blev ikke brune eller grimme. Det forbavsede mig en hel del.
Mange gamle havefolk her i forum bryder sig ikke om formklippede træer og buske, men det giver karakter og faste fixpunkter til øjet. Jeg har overvejet at lade mine kristtjørn stå "ubarberede" , men et par vil skygge for vinduet og andre for et bed med roser, som skal have sol.
Iøvrigt har jeg anskaffet mig en lille elsaks, som både har et 15 cm langt svær og en sakseindsats. Den bruger jeg blandt andet til mine lavendler.
Overvej om flytning af dine lavendler er arbejdet værd.
Ingeborg

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 9. juni 2020 kl. 10.36

Hej Ingeborg Hansen

Jeg bryder mig egentlig heller ikke om formklippede buske – bortset fra få undtagelser, f.eks. buksbom. Men nu stod den store, formklippede kirsebærlaurbær-busk i haven, da jeg overtog den. Hvis jeg bare havde ladet den gro vildt, ville den være blevet alt, alt for stor. Og nu har jeg lært at sætte pris på den. Næste gang den skal beskæres, prøver jeg med den elektriske hæk-klipper ;-)

I øvrigt giver jeg disse erfarne havefolk ret: Det er en uskik at klippe almindelige buske og træer i form. Jeg har set flere gøre det som almindelig praksis, både syren, forsytia, dronningebusk m.m. Det ser farligt ud! Buske og træer skal ligne buske og træer – ikke skulpturer!

Jeg har også en mindre, elektrisk klipper, men den dur ikke rigtig til noget, synes jeg.

Jeg vil endnu engang overveje planen om lavendlerne. Det er nu ikke meningen, at de skal flyttes. De skal kasseres! De første 5 meter af linjeføringen har en fin form, så dem lader jeg i første omgang stå. Men så skal der laves en fortsættelse på 5 meter ny lavendelhæk med en finere form og pænere planter. Jeg kan tiltuske mig nogle stiklinger, så det er ikke noget, der koster penge. Senere kan jeg så erstatte lavendlerne på de første 5 meter, hvis jeg synes.

Men nu må jeg se, hvad jeg har kræfter til ;-)

M.v.h.

Doris Møller

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge Trautner, 11. juni 2020 kl. 10.55

Tak for jeres svar pleje og klipning af kirsebærlaurbær.
Men har nogen erfaring med om man decideret
kan skære en gammel kirsebærlaurbær tilbage, ikke kun klippe . Den har flere træstammer på mere end 10cm og er ret voldsom. Den er også meget tæt og det skal den gerne blive igen.
Vil den være villig til at sætte nye skud fra stammerne hvis jeg ligefrem skærer den ind og ned. Den skal ikke formklippes.
Mvh. Inge Trautner

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 11. juni 2020 kl. 12.07

For år tilbage havde vi en kirsebær laurbær, der frøs meget tilbage. Den skød fint fra stammen nede ved jorden.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 11. juni 2020 kl. 20.47

Jeg har den formklippede laurbær kirsebær, som på er tidspunkt fik en gren hen ad jorden. Denne gren voksede sig armtykog jeg døjer med de skud, den sender op. Grenen har formodentligt et kæmpe rodsystem. Jeg burde se at få nogle stærke arme til fjerne denne vildvækst.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Gammel kirsebær laurbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Gammel kirsebær laurbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider