Forum

Hvorfor blomstrer roserne ikke?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 20. juli 2020 kl. 14.21

Jeg har en klatrerose ved en sydvendt mur. Det er en Our Last Summer. Den blomstrende helt vildt for ca 4-5 uger siden. Alle blomsterne visnede dog meget hurtigt og efter det har der ikke været blomster. Jeg har gødet lidt, men måske ikke i tide. Kan I foreslå hvad jeg skal gøre for at den skal blomstre igen? Vi fik den for 2 (eller 3?) år siden fordi den skulle kunne blomstre helt til frosten kommer. Jeg har ikke beskåret den - kan det være fejlen? Og hvis ja, kan jeg gøre det nå for at hjælpe den? På billedet kan man se, hvor tæt den er.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marianne L., 20. juli 2020 kl. 14.21

Her er et billede mere.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 20. juli 2020 kl. 15.29

Hvis den er remonterende, altså blomstrer ad flere omgange, så kan du hjælpe den ved at klippe afbårne skud (de, der har blomstret af) af lige under andet bladpar. Så bruger rosen ikke energi på at lave frø (hyben).

Roser skal gødes hen i maj og så hen i juni/juli. Og så skal de vandes, det er tørstige planter.
Din ser da ud til at være i nogen nyvækst (de røde blade), ellers synes jeg, man kun skal skære sine roser tilbage, når der ikke kommer nattefrost mere (Søren Ryge siger: Dronningens fødselsdag, men det er nok mere fordi, det kan man huske!), og der ville jeg nippe frostsvedne skud af- og de spinkle, der sidder i vejen (gror indad).

Den ser lidt træt ud (gule blade), så jeg ville nok gøde og vande.
Roser op ad mure, skal vandes ret ofte, der er tit tørt tæt ved huset, selvom der er sol/varme nok.

Men, jeg tror, den mangler vand og gødning. Husk dette til næste år!
Min- klatrerose (New Dawn) blomstrer da endnu, og den holder ikke til frosten kommer.

Mvh
Tine- vand evt med flydende gødning- det er ikke så kraftigt, som fast.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy N, 21. juli 2020 kl. 10.26

@Marianne.
Den ser træt ud, som Tine skriver, og pjusket.
Jeg ville først se efter hyben og klippe samtlige af nu.
Dernæst beskære den kraftig tilbage i marts/april.
Og så hele tiden sørge for klippe afblomstrede roser af.
Når rosen står under tagudhæng, kan der gå temmelig mange år inden dens rodnet er tilstrækkelig stort, til den er stor og frodig ved egen kraft.
Vanding hjælper naturligvis. Men det skal være meget, meget moderat. Ellers vil du skulle vande den i al fremtid, fordi den ikke behøver et stort rodnet. Den får så at sige det hele serveret og det er der ikke megen idé i, når den efter 5- 10 år kan klare sig selv og blive en stor og stærk plante.
Som Tine skriver, skal den gødes forår, sommer og også efterår.
Roser er meget, meget nøjsomme i forhold til hvad de levere af blomsterflor og du får intet ud af, at give den mere gødning end der står på embalagen. Tværtimod vil den måske fare afsted med utallige nye skud, som skal klippes af fordi der ikke er tilstrækkeligt med vand. Ellers er vi tilbage til rosen der ser lidt træt og pjusket ud.
Men først og fremmest: Klip hypen og afblomstrede roser af. Også dem der vil være afblomstret imorgen ;)
Så vil den utvivlsomt begynde at blomstre lidt igen.

Nyt svar til emnet »Hvorfor blomstrer roserne ikke?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvorfor blomstrer roserne ikke?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider