Forum

Hvilken rose?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A. Johansen, 21. august 2020 kl. 14.01

Kan nogle venligst oplyse rosen på billedet?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Johansen, 21. august 2020 kl. 14.04

Billede 2

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. august 2020 kl. 9.56

Det er med roser som det er med æbler utroligt svært at bestemme, hvis ikke man har arbejdet med dem i mange år, eller har en god bog, der kan hjælpe en på rette vej.

Bøger som jeg kan anbefale dig at låne er af forfatteren Hugo Lykke, som har skrevet flere bøger. Ellers har rosen gartner og forfatter Torben Thim, der driver rosen planteskole i Løve ligeledes skrevet bøger, bl. a Ghitas roser mv.

God læsning

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. august 2020 kl. 10.17

PS jeg har noget på min tlf, der hedde Google lens, hvor jeg kan søge ud fra dit billede og her siger den at rosen skulle være en dr lincon, hvilket ikke kan vides med 100 procent sikkerhed da jeg tidligere har prøvet det uden held.

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 22. august 2020 kl. 10.17

PS jeg har noget på min tlf, der hedde Google lens, hvor jeg kan søge ud fra dit billede og her siger den at rosen skulle være en dr lincon, hvilket ikke kan vides med 100 procent sikkerhed da jeg tidligere har prøvet det uden held.

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Johansen, 22. august 2020 kl. 18.09

Hej Søren. Tak for svarene. Det er sin sag at bestemme en rose.

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 22. august 2020 kl. 18.57

Nu var vi for et par uger siden ude og se en rosenplanteskole. De sælger normalt kun til grossister, så roserne havde desværre kun numre. (Jeg troede lige man kunne se navne, der var da nogle, jeg måske kunne tænke mig).

Men: Der var altså 12 hektar! Det er dælme mange slags roser, de havde på markerne, selvom de groede i rækker var der der nok nogle hundrede sorter.

Roser og æbler kræver en ekspert. Med æbler er der Pometet, men med roser- ved jeg ikke.

Hvis du er glad for den, kan du jo formere den ved fx nedkrogning. Det koster kun besværet. :-)

Mvh
Tine

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Johansen, 23. august 2020 kl. 11.02

Tak Tine for besvarelse og rådene. Ja roser er ikke lette at bestemme.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. august 2020 kl. 17.32

Hej A Johansen.

Prøv evt at sende dit billedet til Torben Thim, planteskolen i Løve og spørg, hvad rosen hedder, hvad den koster og om han har den på lager. Men det er ikke 100 procent sikker at du får svar fra ham.

PS kunne det evt være en Ingrid Bergmand? Hvis det er er den meget almindeligt.. Grunden til at jeg spørger er at min google lens har fundet et lignende billede, der ligner den meget.

Nyt svar til emnet »Hvilken rose?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilken rose?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider