Forum

Blomstrende hække

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 22. februar 2022 kl. 16.55

I denne uges Havenyt bliver der slået et slag for blomstrende hække og det er et rigtig godt forslag…… bortset fra busken snebær. Den får masser af rodskud og selvsåede buske. Ud med den!
Ingeborg

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2022 kl. 11.16

Den er ellers god til insekterne, især bierne er hel pjattet med den. Men ellers har du ret.

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. februar 2022 kl. 11.25

I stedet for at døje med snebærbuskens dårlige egenskaber…. Jeg bander over de snebærbuske min nabo har sat for 50 år siden…. Kan man jo ved nyplantning vælge buske, som ikke giver besvær og som insekterne er lige så glade for. Lidt har også ret. Nogle steder er fjeldribs god.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. februar 2022 kl. 23.39

Hvis man har en stor have /sommerhus grund og plads til at plante snebær kan man holde dem i ave med en buskryddere eller en græsslåmaskine og dermed begrænse dem. Lidt at det samme kan man også gøre med hybenroser, men man skal være konsekvent med det og ikke slække på det. Jeg ved af erfaring fra et familiemedlem at det kan lade sig gøre....

Mht fjeldribs s er den nemmere at "tæmme" , men efter min mening ikke så køn som snebær....

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Hansen, 24. februar 2022 kl. 10.18

Vi valgte for 25 år siden at lave hæk af Dronningebuske - og vi har aldrig fortrudt det!
Den skal ikke klippes, men hvert 2. til 3. år skal de længste og mest uregerlige grene skæres af helt nede ved jorden - efter afblomstringen.
Så skyder den lige så fint med nye grene, som bærer 1000 vis af små lyserøde bomster, som bierne elsker.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. februar 2022 kl. 11.33

Jeg har 27 orskellige sorter af syrisk rose som blomsterne hæk .

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 24. februar 2022 kl. 11.36

Hvorfor kan iman ikke rette , når sætternissen har været på spil .............forskellige skal der stå..

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. februar 2022 kl. 20.08

Da vi flyttede hertil, hvor vi bor nu valgte jeg at der skulle plantes en hæk ud imod vejen og det blev en hæk af snedriver buske. De står rigtige flotte når de blomster, men er ikke så velegnet til at tiltrække insekter, hvilket jeg desværre ikke havde taget højde for...

Så ville jeg hellere have valgt en Sargent æble eller en anden og insekt venlig hæk.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 24. februar 2022 kl. 21.16

Hej Søren Duun

Til indlæg nr 3:

Søren, du har ligeså nem adgang til lister over invasive arter, som jeg har, og jeg vil hermed opfordre dig til at bruge informationerne på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Det er ikke venligt overfor brugerne af Havenyt, at de jævnligt i samme tråd skal gennemlæse først forslag fra dig og derefter advarsler og information fra mig, som modsiger dine forslag.
Når nu vi har en offentlig instans, som følger udviklingen i bestandene af uønskede og invasive arter, må det være rimeligt, at den forskning, registrering og formidling, der stilles til rådighed for offentligheden, også bliver nyttiggjort i Havenyt.

Grundlæggende er du jo ligeså meget som mig forpligtet til ikke at videregive opfordringer til at bruge sprøjtemidler eller andet, som kan skade mennesker, dyreliv og miljø (jfr regel nr 1 for deltagelse i dette forum).
Og nuvel - og respekt for det! - sprøjtemidler afholder du dig fra at foreslå anvendelse af. Men dit forslag om at plante rosa rugosa og snebær går jo stik imod, at begge disse arter ifølge faglig viden stillet til rådighed af Miljøstyrelsen (omend i forskellig grad) er skadelige for planter og for dyreliv.

Rosa Rugosa er sammen med 12 andre arter erklæret som invasive i Danmark og omfattet af forbud mod import, salg, plantning i naturen og transport ud over fra voksestedet til til Genbrugspladsen.
Det er sådan, at Rosa Rugosa fra 01. januar 2022 er omfattet af et handelsforbud i Danmark - dvs den må ikke sælges og den må ikke købes.

Det er tilladt at opretholde eksisterende beplantninger med Rosa Rugosa i haver - men opfordringen fra Miljøstyrelsen er, at man er meget omhyggelig med at følge anbefalinger om bortskaffelse, når / hvis man vil skille sig af med denne invasive art.

Det samme handelsforbud gælder iøvrigt for Glansbladet hæg (som godtnok ikke er nævnt i dit indlæg).

Snebær (som du nævner) er endnu ikke kategoriseret som invasiv art i Danmark, men Miljøstyrelsen vurderer i Faktaark for invasive arter (2017) dens spredningspotentiale som værende høj. Spredningsrisikoen opstår, fordi snebær yderst villigt formerer sig ved rodskud, især efter nedskæring. Snebær findes både i det åbne land nær vildtremiser og ved haver og parker. Busken er problematisk, fordi den udkonkurrerer andre arter. Selv om udbredelsen i Danmark indtil videre er begrænset, så bør artens negative effekter på naturen indgå i en informationskampagne til haveejere.

Så med afsæt i dette faktaarkfra 2017 og i rosa rugosa's invasiv status samt det handelsforbud den er omfattet af, må det være rimeligt ikke at foreslå snebær og rosa rugosa til plantning, uanset om det er på en stor grund eller ved et sommerhus!

Venlig hilsen
Lone

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 24. februar 2022 kl. 21.45

Lone

Jeg anbefaler bestem ikke nogle at plante rosa rugosa eller andre invasive arter tværtimod...Når jeg skriver at man kan holde dem i ave vha en buskryddere eller en græsslåmaskine er det som i mit tilfælde hvor et familiemedlem overtog en 50 år gammel grund hvor disse var plantet og fik med tiden bugt med dem med disse metoder...

Så der er hverken tale om brugen af gift eller andre ulovlige metoder...Jeg er af den opfattelse at har man snebær på sin grund ligesom Ingeborg nævner det er der ingen grund til at bande dem lang væk da de kan holdes i ave ved førnævnte metoder, men det er klart at man ikke skal plante invasive arter i haven . Det har jeg ikke anbefalet og hvis jeg har nævnt en art der er invasiv har det været en fejl.

Når jeg til Toms indlæg nævner mammut blad er det hel bevidst da jeg har erfaret at denne umuligt kan skabe problemer i den danske natur, så den vil jeg gerne have siddende på mig...

Så jeg beklager min manglende evne til at udtrykke mig klart...

Venlig hilsen

Søren.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. februar 2022 kl. 22.44

@ Søren Duun
Når snebær forvilder sig ind mellem andre tætte prydbuske , liguster og i græsplænen, kan jeg blive ved med at grave rodskud op og de buske der bærer flotte hvide bær får klippet blomsterne af inden der sættes bær. Jeg har dem fra naboen, og de synes bedre om min jord.
Ingeborg

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. februar 2022 kl. 10.48

Jeg er ikke i tvivl om at de kan volde irritation der hvor man planter dem jeg kan huske at vi også havde dem i Gladsaxe kommune, hvor jeg var i lærer som gartner og de var ikke til at rengøre for ukrudt pga den stive vækst, men de var billige at plante, kunne tåle lidt af hvert så derfor skulle de bruges...

Nyt svar til emnet »Blomstrende hække«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Blomstrende hække

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider