Forum

Beskæringsmorads: Kan man det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 6. april 2023 kl. 19.35

Hejsa

Jeg skal beskære en lavendel helt ned til jorden og et par enkelte grene af et hawaii træ.

Kan man gøre det nu, hvor der stadig er lidt nattefrost, eller skal man vente?

Mange tak.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2023 kl. 20.59

Hej Katrine.

Jeg ved at mange allerede har skåret diverse stauder og roser ned nu hvor vejret har været godt, men jeg vil nu vente lidt og engang i maj begynde min beskæring. Der kan sagtens komme lidt nattefrost endnu...

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 6. april 2023 kl. 22.31

Jeg kan godt forstå at man bliver lidt forvirret, for dage med solskin og over 8 graders varme kan jeg godt forstå at man fristes til at gå i haven , men vent hellere lidt i endnu. I følge denne artikel er der stadig vintervejr på vej

www.dagens.dk/indland/dmi-melder-ud-her-starter-paaskevejret-med-sne

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 7. april 2023 kl. 7.40

At beskære lavendler helt ned til jorden er vidt ikke nogen god ide, hvis de er træagtige så langt ned. Lavendler skal skæres ned til det sted, hvor du med neglen kan skrabe ned til frisk grønt på grenen.
Jeg har 45 år gamle lavendler.
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 7. april 2023 kl. 12.42

Apropos havearbejde, så faldt jeg lige over en artikel som må være en ,der er brugt før for i følge den skulle man passe på når man gik i haven nu. Journalisten mener at hvis man bruger en brænder imod ukrudt, at så er haven meget tør og faren for brand er stor. Men går man ind på hjemmesiden, der beskriver tørkeindeks for April måned er den meget lav. Den ligger på mellem 1-2, hvor 10 er det højeste..

Det er klart at faren for brand med en brænder er stor, men at snakke om tørke i april måned er temmelig meget overdrevet...

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Katrine Hvass, 7. april 2023 kl. 17.19

Hej Søren og Ingeborg

Tak for svar - nærer mig og venter lidt endnu og er lidt blidere ved lavendlen!

Hvordan undgår du, at lavendlen bliver høj og træagtig?

God dag.

Nyt svar til emnet »Beskæringsmorads: Kan man det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæringsmorads: Kan man det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider