Forum

Visne grene på mandeltræ

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Louise Bendtsen, 18. juni 2023 kl. 12.22

Jeg er helt ny i alt det her havehalløj - og har mange spørgsmål! Men lige nu primært til vores rosenmandel, som efter afblomstring har fået grønne blade på langt de fleste grene. Blandt dem står dog grene, hvorpå der stadig sidder visne blomster og intet grøn. Skal disse skæres ned, eller skal jeg væbne mig med tålmodighed?

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2023 kl. 14.19

Hej Louise

Det er gået svamp i de grene og det dør de grene af, der er angrebet . Jeg kan ikke lige huske, hvad svampen hedder, men kun at hele busken ofte tager skade af det med tiden. Du kan klippe grene af, der er angrebet, men som oftest spreder det sig til hele busken og den må kasseres

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 18. juni 2023 kl. 19.54

Det er grå monilla den er angrebet af...

Træet bliver angrebet af svampesygdommen Grå monilia, som netop trænger ind via blomsternes frugtanlæg. Kuren består i at fjerne grenene straks efter afblomstringen. Hvis der er et brunfarvet parti midt i den overskårne gren, må der skæres længere ind.

Desværre er det svært af forebygge angrebene, for svampen kan genfindes på snart sagt alle planter af stenfrugt-slægten (Prunus), så det bedste er at holde godt øje med planten og få grebet ind straks, man ser noget.

Med venlig hilsen
Sten Porse

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Louise Bendtsen, 18. juni 2023 kl. 22.03

Tusind tak for svar! Det kaster jeg mig ud i, ser om det er til at redde ☺️

Nyt svar til emnet »Visne grene på mandeltræ«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Visne grene på mandeltræ

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider