Forum

Stormvejr – stomskader?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 13. august 2023 kl. 8.33

Efter stormen forleden er der flere af mine forholdsvis nye buske som nærmest ser ud til at være frost-skadet. Kan det være vinden?
Før stormen så de ud til at være kommet ok igennem tørken (hvor de fik vand et par gange)
De står meget vind-udsat.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: James F., 13. august 2023 kl. 10.03

Jeg tror, at buskene er skadet pga. tørken, desværre.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 13. august 2023 kl. 11.06

Hej Jane.

Jeg vil desværre give James ret i at det med meget stor sandsynlighed er tørke, der har gjort sit indtog her . Hvis du havde haft storm, hagl og voldsom regn kunne dette også have forvoldt skade på buskene, men de ville som regel komme sig igen .

Prøv at kradse lidt i deres bark og hvis de stadig er grønne er der liv og chance for at de kommer igen. Er de derimod brune er de døde...

Selv om du har givet dem vand i tørke perioden har det sikkert ikke været nok vand du har givet dem. Det har mange erfaret i år.

E

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 13. august 2023 kl. 13.33

Måske kommer de sig igen. Ha' tålmodighed en måneds tid også om der så er dannet nye knopper.
Af erfaring bliver man klogere. Da mit hjertetræ for et par år siden smed alle blade efter en tidlig tørke, var jeg i år så forberedt og vandede dette træ tidligt. Det var udover krukkerne det eneste, der blev vandet.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 14. august 2023 kl. 17.50

Jeg tror jeg venter. Jeg kan faktisk se, at der er mange (gamle) buske og lignende her i nabolaget, som ser tilsvarende ud. Og jeg har selv et ret stort gammelt træ i haven (som helt sikkert ikke tørster - det er lavt og grundvandet står højt) - og det er nærmest helt vissent - har i hvert fald fået (mærkelige) efterårsfarver her i august.
Det må være vinden fra fjorden…

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 14. august 2023 kl. 23.01

Hej Jane.

Bor du tæt ved havet?. Jeg har for mange år siden passet en have ved Skodsborg og damen, der havde haven boet ca. 30 meter fra havet og her havde hun en japansk kirsebærtræ, som led meget af den havgus som havet leveret. Hendes roser tog ikke skade, tværtimod.

Så det kan godt tænkes at det er det, som er årsagen til at dine buske ser medtaget ud...Det er som sagt bare et gæt.

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane H., 15. august 2023 kl. 17.42

Ja, der er ca 80m - uden forhindringer - til Ringkøbing Fjord. Men lige her på det seneste / under stormen synes jeg nu ikke vi har haft havgus. Men der har da nok været salt i stormvinden. Der er vel Ca 6 km til havet.

Min uægte jasmin står først for - den har klaret stormen helt uden problemer. En tamarisk tilsvarende..... Jeg er måske bare ved at finde ud af hvilke buske der kan overleve i min vestlige vindtunnel.

Men tak for jeres input.

Nyt svar til emnet »Stormvejr – stomskader?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Stormvejr – stomskader?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider