Forum

Ovalfolium – gul og brun/sort

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 19. oktober 2023 kl. 9.29

Hej,

Satte de her Ligustrum Ovalfolium i start september.
De står i kummer, 80 cm. høje, der er ingen bund i, men der er lagt leca dræn i bunden anyways.
De er sat i alm. muldjord og toppet med Champost jordforbedring.

Nu står de her og ser mere gule end grønne ud, og har også brune/sorte blade.

Er de syge? Og hvad gør jeg evt. her og nu?

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 19. oktober 2023 kl. 9.30

Et billede mere…

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2023 kl. 10.55

Hej Marc.

Hvis man analyserer dine blade kan man muligvis finde svampe og andet godt, som er med til at nedbryde bladene, men det du ser er ganske naturligt for denne årstid. Det er med andre ord en del af de efterårs farver som træer og buske får nu. Så der er intet galt med dine buske. Vent med at se hvordan de ser ud til foråret...så tager vi den derfra.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marc V. E., 19. oktober 2023 kl. 11.19

Okay. Min forståelse var bare at det var en af de mest stedsegrønne sorter. Tilsvarende står (liguster)hækken endnu grøn og flot. Men det er måske noget med temperatur og placering.

Jeg ser til foråret. Min egentlige bekymring gik på iltmangel :)

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2023 kl. 11.55

Nej, men det er meget almindelig at unge buske ser mere medtaget ud end gamle hække. Min egen hæk ser også sådan ud nogle steder selv om den er delvis løvfældende.

Selv om den er stedsegrøn vil den stadig skifte nogle at bladene og evt smide dem. Det samme gælder hække af laurbærkirsebær. Under dem kan sagtens lægge en masse visne blade , som er blade, der har tjent sit formål.

Du kan ikke sammenligne de unge planter med en gammel hæk, da de unge planter er mere udsatte for vind og vejr, men med tiden vil de være mere afklimatiseret og vokse sig til.

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 19. oktober 2023 kl. 12.05

Ps.

Grunden til at du skal se det an til foråret er at du ikke kan gøre noget ved det alligevel. Du må derfor hverken gøde eller udlægge frisk kompost omkring dem, da det ikke gavner planterne , men vente til foråret, hvor planterne kommer i vækst igen.

Når jeg ser dine billeder syntes jeg at dine planter ser fine ud. Husk at vande dem i maj måned, hvor nedbøren er lille....

Nyt svar til emnet »Ovalfolium – gul og brun/sort«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Ovalfolium – gul og brun/sort

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider