Forum

KÆMPESTENBRÆK (BERGENIA CORDIFOLIA

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2024 kl. 9.17

Jeg har fået tilbud på at købe 20 af ovennævnte plante. Sunde og raske planter i 15 cm potter til 5 kr. stk. Kunne de mon kvæle skvalderkål? Erfaringer med planten og voksested? Jeg ser planten på stendiger, men jeg er bange for at de kommer til at dække over det hele, også stenene.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. april 2024 kl. 18.38

De kan nok overskygge skvalderkålene, men de kan ikke kvæle dem helt.
Men pæne er de.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 23. april 2024 kl. 22.38

@Lars Holt
Mange tak for svaret. Jeg må fjerne skvalderkålen med håndkraft og på knæ før jeg planter mine stenbræk. Jeg er glad for at du synes de er pæne. Ofte har jeg set beplantninger, hvor bladene så lidt grimme og forrevne ud. Det er vel bare et spørgsmål om pleje .?

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 25. april 2024 kl. 6.37

Kære Ingeborg. Der er vist ikke meget der kan kvæle skvalderkål, tro mig, jeg taler af erfaring. Men planter som kæmpe stenbræk, hvid marguerit og dagliljer giver dem kamp til stregen. Jeg synes også, at kæmpe stenbræk er smuk.

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 25. april 2024 kl. 7.26

Tak for svaret. Det er lykkedes mig at holde haven fri for skvalderkål i over 40 år...... indtil husene på begge sider af os blev lejet ud til ikkehavemennesker og skvalderkålen to sit indtog via hækken.
Jeg har dog kunnet kvæle skvalderkålen med en ligeså invasiv art = guldnælde på et større område.
Guldnælden kan dog nemmere holdes nede end skvalderkålen. Jeg jagter også skvalderkålens frøstande. Gad vide om dets frø kan overleve turen gennem en fugl?

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 29. april 2024 kl. 19.31

Frø kan fint spire efter en tur gennem en fugl

Nyt svar til emnet »KÆMPESTENBRÆK (BERGENIA CORDIFOLIA«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > KÆMPESTENBRÆK (BERGENIA CORDIFOLIA

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider