Forum

Tobaksplante

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rikke Krog, 5. februar 2006 kl. 10.30

Hej jeg er ny haveejer, og jeg er kommet i besiddelse af nogle tobaksplante frø, men hvor meget sol skal den have?

1 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 5. februar 2006 kl. 15.39

Mest muligt – havde den på altanen mod syd uden nogen form for skygge og den blev fin

2 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 9. februar 2006 kl. 12.44

Hej til alle

Jeg er ny herinde og bor på vesterbro i Kbh i en 4 sals lejelighed med sydvendte vinduer med fri udsigt dvs det er min køkkenhave hiii har dyrket chilli med stort udbytte i potter og vil i år prøve forskellige kerner citron vindrue peberfrugt osv jeg er typen der er træt af almindelige stueplanter men syntes det er sjovt hvis man kan få egne kerner og frø til spire leve

Nå men undskyld min lille indledning

Kan man få fat i tobaksplante frø i butikker og kan man evt dyrke dem i potter i vindueskarmen

Alle gode råd om alt som kan dyrkes i potter er meget velkommende

Jeg har nemlig kun lysegrønne fingre hiiii

Super forår til alle når det kommer

Mvh

Per

3 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 9. februar 2006 kl. 22.29

Hvis du sender mig en besked med din adresse så kan jeg sende lidt frø med posten, jeg har mange og de spirer rigtigt godt

4 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 10. februar 2006 kl. 10.24

Hej Christina

Det vil jeg da blive glad for

Min adresse er

P Petersson
Ingerslevsgade 146 4 th
1705 Kbh V

På forhånd mange tak

Mvh pp

5 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilsen Og P Petersson, 27. februar 2006 kl. 10.51

Hej Christina

Har du helt glemt mig

Mvh pp

6 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 9. marts 2006 kl. 10.09

Hej er der en der kan fortælde hvornår jeg skal høste min tobak?

hvis der er så skriv venlist til min e-mail

thomask@midtfyn.net
mvh thomas

7 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maian, 20. marts 2006 kl. 18.00

Hej er der nogen der vil fortælle mig.

hvor man kan købe tobak frø eller plante.

:D TAK hehe

8 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B, 20. marts 2006 kl. 23.21

Føtex, Netto, Irma – kig i frø-stativerne, jeg har set det de tre steder, men er ret sikker på de findes alle vegne

9 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rikke Krog, 21. marts 2006 kl. 19.10

Jeg har købt mine tobaksfrø på www.qxl.dk for en slik, jeg har tilgengæld ikke set dem i netto.

10 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Maian, 23. marts 2006 kl. 20.55

Jeg mener ik den der blomst jeg mener det der tobak som man kan tører og ryge det senere

11 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Pedersen, 23. marts 2006 kl. 21.05

For en nogle år siden købte jeg tobaksfrø i Tobaksladen på Langeland. En museumslade, hvor de i dag viser plancer om hvordan de dyrkede tobak under krigen. Der var dyrkningsvejledning med, hvornår de skulle sås, høstes og hvordan man behandlede dem for at få lavet tobak
Måske du kan komme i kontakt med dem, hvis du ikke kan finde frø andre steder.

12 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise L, 20. juli 2006 kl. 3.45

Hej – der er jo også tobakspibeplanten som snor sig til tops i alt den kan sno sig i – den har en lille "pibe" – mon det er den du er ude efter og ikke rigtige tobaksplanter? Denne plante kan du købe i planteskolerne. Held og lykke med at finde den rigtige.

Hilsen Annalise

13 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Gerner-Smidt, Sct. Jørgensvej 24, 8800 Vibo, 10. august 2006 kl. 6.38

Hej Alle Tobaks-plante-elskere!

Fik for et par år tilbage en lille pose tobaksfrø, som jeg nemt kan få til at spire, sætte store blade og blomster. Desværre var der ingen brugsanvisning m.h.t. tørring og fermentering.

Jeg kunne godt tænke mig dette for at kunne smage den "hjemmeavlede", vel vidende, at den professionelle tobak smager bedre i mine piber, men min nysgerrighed driver mig.

Er der altså nogen, som skulle kunne bistå med råd og vejledning omkring tørring og fermentering, ville jeg være dybt taknemmelig! På forhånd tak!

M.v.H Henrik Gerner-Smidt
NB! Det drejer sig naturligvis IKKE om cannabis.

14 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 13. august 2006 kl. 20.46

Gå på dit nærmest biblotek og lån en bog om det

15 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Spøhr, 16. august 2006 kl. 19.38

Kære Christina,
Kunne du lokkes til at sende lidt tobaksplantefrø til mig og min skoleklasse, da vi har om tobak og prøver at finde tobaksplanter. Jeg skal nok sende en frankeret svarkuvert, så du ikke har udgifter.

Hvis du skriver din adresse til min mail, sørger jeg for at sende kuverten.

med venlig hilsen
Peter

16 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Spøhr, 16. august 2006 kl. 19.40

Til Christina
Peters mail er:spoehr@c.dk

17 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Paw, 7. september 2006 kl. 22.25

Metoder til tørring og fermentering af tobaksblade, råd vedr. valg og blanding af tobakstyper (afhængig af om det skal anvendes til pibe, cigarer eller cigaretter) mv. kan findes på:
www.coffinails.com/

18 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Elly Jensen, 6. juni 2007 kl. 18.50

Hej alle tobaksplante intresserede, jeg var inde på google for se om der var billeder af planten når den skal høstes. Men fandt alle jeres indlæg.

Jeg har købt frø i tobaksladen på Langeland for ca. 10 år siden og hvert år glemt det til det var for sent. Men i år fik jeg sået og har nogle få fine planter, der var en lille beskrivelse med frøene som jeg nu vil skrive ned til intresserede.

tobaksfrøene såes i det tidlige forår i drivhus.

planterne prikles i slutningen af april.

pottes over i potter i begyndelsen af maj.

udplantes omkring 1 juni alt efter temperaturen.

gisses: i slutningen af juli blomstre planten som nu skal befries for de små sideskud.

koppes:få dage senere skal blomsterstande og de øverste helt små, uudviklede blade fjernes.

brækkes: i september skal der høstes. Det sker i flere omgange, fordi bladene ikke modner på en gang.De nederste blade høstes først.

sys og tørres, endelig skal bladene trækkes på snore med en flad nål, som stikkes gennembladenes fingertykke middterribbe, og hænge til tørre 4–8 uger.

Det bliver en stor busk og jeg ved ikke om man kan have den inde.

Mvh ELLy

19 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 6. juni 2007 kl. 22.15

Ja i prancipet godt jeg starter altid mine inde

20 af 79 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Gittenberg, 12. juni 2007 kl. 10.37

Slettet af administrator 23. november 2009 kl. 1.31.

21 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gittenberg, 12. juni 2007 kl. 10.37

Bla blablabla blabla bla blabla bla bla 2 bla blå blabla 33 blaab

22 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Miad, 3. november 2007 kl. 15.24

Kære christina har experimenteret med Planter meget længe nu vil jeg gerne prøve tobaks plante tror du at du kunne sende mig nogle på modtagerbetaler

Min adresse er

Strandmarken 49
2690 karlslunde

M.V.H Miad Beyk

23 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna S., 5. december 2007 kl. 15.35

Skulle der være nogle der har tobakspibe frø i overkud aftager jeg gernefrø, jeg har en plan om at lave en 40 meter lang væg med tobaksplanten.

MVH
Anna S.

24 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lykke Nielsen, 18. april 2008 kl. 8.01

Jeg har sået tobaksfrø indenfor, men kan ikke få dem til at spire. Hvad har jeg gjort forkert.

25 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Kirkeby, 24. april 2008 kl. 12.44

Hej Lykke

En Tyrker har fortaldt mig at man kun bruger lidt spyt på fingeren når man sår og ikke vander før at planten er igang med at vokse.

Hel lykke med det.

26 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Rytter, 2. juni 2008 kl. 17.59

Hey. er der ikke nogen af jer, der ville sælge et eller to frø, da jeg mangler en tobaksplante til nogle cigaretter.

27 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 2. juni 2008 kl. 21.32

Hej det tobak du kender fra smøger er ikke den samme som du får ud af det vis du kan lide cigar eller pipe kan du bruge det elllers ikke men send mig en adresse så sender jeg 5–10 frø til dig og en lindre beskrivelse på hvad du skal gøre + en tiltel på en bog du vil få meget gavn af(vis jeg kan huske hvad den hedder

28 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Preben, 20. august 2008 kl. 20.57

Jeg har haft tobaksplanter i 10 år i min kolonihave på amager,hvert år når frosten er væk og det ikke er alt for koldt om natten(ca ved påske)fylder jeg en stor potte med jord smider lidt frø med løs hånd på overfladen og drysser lidt jord over så vander jeg og vupti så efter en ca 3 uger ligner det karse. så kan man enten tynde ud eller plante om i flere potter eller flytte dem på friland.Det er ingen kunst,de spirer vildt godt.bare gå til den.

29 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter Nikkelman, 8. januar 2009 kl. 8.24

Den skal ikke have sol, men en masse skygge og sne!

30 af 79 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Peter Lundin, 8. januar 2009 kl. 8.47

Slettet af administrator 23. november 2009 kl. 1.30.

31 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 8. januar 2009 kl. 9.47

Bøgen i efterlyser er nok "sund tobak til husbehov" forlag SKARV og forfatteren hed vistnok Flemming, men er ikke sikker. Det er den eneste bog der er skrevet omkring det at dyrke tobak. Tobak skal desuden fermenteres og her kan det godt blive vanskelig, da det tit mugner.Men tobaksplanten er smuk i sig selv.

32 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. januar 2009 kl. 17.57

Er Peter Lundin nu begyndt at interessere sig for havedyrkning? Og kan man vande med sol? Næ, der er vist nogle, der driver gæk med os aktive brugere af denne side. Det kan være sjovt med gas i små mængder, problemet opstår dog, når "gasserne" ikke kan finde ud af at stoppe i tide.

Mvh Eivin

33 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 10. januar 2009 kl. 11.25

Hvis nogle skulle ligge inde med et par frø vil jeg meget gerne overtage ;-)

Det lyder spændende med en tobaks plante...

34 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kirsten Palmgren, 12. marts 2009 kl. 15.36

Tygge tobak
min mand vil gerne igang med at fremstille sin egen tygge tobak er der nogle som ved hvordan man gør, vi skal selvfølgelig starte med at finde en plante eller frø, men det har vi fundet ud af er næsten umulig.

Jeg vil blive glad hvis der var en venlig sjæl som ligger inde med nogle frø de ikke skal bruge
hilsen
kirsten palmgren
sdr. kirkevej 19
9300 sæby

35 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 12. marts 2009 kl. 16.53

De kan købes på langeland jeg tror man gaver ca 10kr. fo 100 frø

36 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 12. marts 2009 kl. 16.53

De kan købes på langeland jeg tror man gaver ca 10kr. for 100 frø

37 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Holm Hansen, 21. april 2009 kl. 11.31

Hej til alle som vil købe tobaksfrø!

Hvis I vil købe frø til dyrkning af tobak (som jeg selv vil), skal I bare søge på Google med ordene "tobaksfrø, køb", så åbner Slaraffenland sig for Jer. Dette er nu mere aktuelt end nogen- sinde pga. de nye varslede afgiftsstigninger. Det er jo det rene sundhedsdiktatur, jeg mener vi er jo ikke bare arbejds- bier, hvis eneste formål med livet er et laaangt arbejdsliv, for så at modtage "et forgyldt armbåndsur eller kuglepen" og en elendig folkepension (sammenholdt med leveomkostninger). Undskyld mit sure opstød, men engang bliver jeg sørme meget sur, når disse tanker strejfer mit ellers yderst positive sind.

Held og lykke med søgning og dyrkning!

Alletiders hjemmeside iøvrigt!

Mvh
Christian

38 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Holm Hansen, 21. april 2009 kl. 13.00

Hej igen!

som en anden bruger af denne hjemmeside også skriver, er hjemmesiden "www.coffinails.com" også et godt sted at handle og til at få viden om metoder.

Husk at ved hjemmedyrkning undgår man samtidig de mange giftstoffer, som de kommercielle cigaretmærker indeholder. Disse giftstoffer danner nemlig endnu flere kemiske forbindelser, idet man tænder sin cigaret.

Pøj-pøj
Mvh Christian

39 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 21. april 2009 kl. 14.37

Christian Holm Hansen, det er vel nok spændende at "google" på "tobaksfrø" og se hvad der dukker op. Måske bliver man selv helt inspireret til at prøve med disse spændende planter!

Mvh Eivin (^_^)

40 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Holm Hansen, 24. april 2009 kl. 20.45

En anden (og endnu bedre mulighed) er at google efter "tobacco seeds, buy", da der er langt flere muligheder. Jeg må dog lige advare mod hjemmesiden "www.coffinails.com", da min computer ihvertfald advarer om at siden indeholder " insecure items". Jeg ved ikke, om dette skyldes at de benytter betalingsystemet "World Pay" eller hvad. Tv avisen har lige advaret mod hackere, som har infiltreret dette betalingssystem og hvorfor tage chancen for at få sin netbankkode afluret og kontoen lænset. Har andre nogen yderligere viden om dette uvæsen?

41 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Holm Hansen, 25. april 2009 kl. 12.54

Jeg må dog lige tilføje i forbindelse med "www.coffinails.com", at jeg har fået mine frø, så firmaet er helt ærligt Måske er jeg bare overnervøs overfor hackere, men man ved jo aldrig. Ret skal være ret og coffinails er ihvertfald gode nok.

42 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Sejersen, 27. maj 2009 kl. 20.11

Dette indlæg omhandler ikke dyrkning og tørring af tobaksplanten, men et spørgsmål vedr. sorter.

Jeg elsker tobaksplanten, og har dyrket denne i mange år. Nu er spørgsmålet så – For en del år siden dyrkede jeg i mange år en sort med højrøde blomster, der duftede utrolig godt og kraftig – specielt om aftenen. Jeg samlede hver år frø, og havde selvfølgelig en del selv såede. Ud over det havde jeg som regel stiklinger inde til overvintring, ligesom det mange gange lykkes mig at overvintre større planter. Desværre midstede jeg sorten under en flytning, og har siden købt mange frø, men ingen af disse har den meget røde farve, og heller ikke den dejlige duft. En ting mere, den sort jeg havde den gang blev høj, hvor de planter jeg finder i dag, slet ikke når den højde.

Vedr. jeres emne, tror jeg formateringen er den væsentligste faktor til god tobak.

43 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bent Kjærgaard, 7. august 2009 kl. 11.46

Det vil jeg gener prøve
kan man købe flerer,hvis man kan få dem til at gro

Bent Kjærgaard

Østerild Byvej 6
7700 Thisted

44 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Sejersen, 8. august 2009 kl. 14.01

Hej Bent – Jeg ved ikke, om det er den plante jeg beskrev men som skrevet har jeg ikke frø mere.

Her er et link, som jeg vil mene kunne være interessant www.coffinails.com/ – Den tobaksplante jeg beskrev, ligner i størrelse og bladmæssig, planten på det øverste billede. Måske skulle vi til at eksperimentere med dyrkning og formatering af tobak – Jeg tænker her på hetzen mod rygere og de varslede prisstigninger :) Mine 5 smøger om dagen, kan nok ikke genere mange.

Nå spøg til side, jeg vil gerne høre om der er nogen der kender til min gamle sort – til info kan den ved aftenstid duftes over hele haven – En meget velduftende plante.

45 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pw, 29. august 2009 kl. 18.34

46 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Birk, 21. september 2009 kl. 8.53

Har en skøn gammelrosa tobaksplante – hvordan tar jeg frø herfra – hvor sidder de?

Hilsener Bente Birk
Parallelvej 1 B
3070 Snekkersten

47 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Asbjørn, 26. oktober 2009 kl. 14.27

Hej min adresse er århus j viby
er meget int i de frø kan du skaffe mig nogle

48 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bob, 13. november 2009 kl. 12.34

Hej noobs

49 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Barsøe, 25. marts 2010 kl. 11.39

Hej allesammen.
Jeg er ny i det at dyrke tobak, men vil prøve det her til påske. Der kan købes meget billige frø på: www.danmarksinsekter.dk/webshop.shtml her kan du læse om planterne, og hvordan de dyrkes.. Pris: 60 med fragt for 800 frø.
P.s. Er der nogle der ved hvad man gør når bladene er tørret? Skal de så bare smuldres & rulles? (Cigaretter)
- Barsøe

50 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 25. marts 2010 kl. 12.42

Hvis du kan låne bogen "sund tobak til husbehov" forlaget Skarv , på biblioteket, kan du læse meget om dyrkningen og fermenteringen af tobak .
Alt tobak skal både fermenteres og sorteres for at man kan ryge det, og under fermentringen tilsættes bl.a. sukker og svedskeblommer, lakrids og meget andet for at få smagen frem . Hvis ikke man kan styre fermeteringen risikere man at det rådner for en . Fermentering er meget svær at gennemføre, da man både skal tørre bladene og bagefter give dem vand , for at kunne gennemføre det .

I gamle dage ( under anden verdenskrig) var der flere steder en stor produktion af tobak og det var især Virginia, Nicotiana Virginia og Bondetobak, Nicotiana rustica der blev dyrket . Bondetobakken gik med tiden ud af produktionen og blev afløst af Viginiaen, og i enkelte tilfælde æbleblade. Bondetobak både lugter og smager forfærdeligt men kan tåle lidt frost. Man troede derfor at den var gået tabt for evigt, da interessen faldt med tiden .

For en del år tilbage skulle Århus botaniske have til at etablere nogle bede og i forbindelse med dette viste det sig at der efter et stykke tid fremkom en besynderlig plante, som kun få kendte til . Det viste sig at være bondetobakken , hvis frø havde ligget i jorden og ventede på bedre tider . Bondetobakken sætter mange frø .

Alle tobakker er nemme at dyrke og alle er også gode til at tiltrække natsværmere, da de udsender en lækkert duft senere på aften . Der findes en masse pryd-tobakker, som er mutationer eller krydsninger af den oprindelige, ligesom der finde nogle dværgformer . Prydtobakkerne er ikke velegnet til rygning

51 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Barsøe, 26. marts 2010 kl. 8.55

Tak for hjælpen Søren. Den bog vil jeg lige hente på biblioteket så :)

52 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 26. marts 2010 kl. 10.46

Det er også en sjov titel at give en bog . Jeg tror ikke at tobak bliver sundere, hvis den dyrkes økologisk eller bare uden kunstgødning . Men det kan godt være at inkarnede ryger kan smage forskel .
Jeg har lige været inde på den database , hvor stort set alle udgået gamle bøger kan lægge , men fandt den ikke . Gladsaxe bibliotek havde den heller ikke . Men tilgengæld har Odense den stående . Forfatteren hedder Henning Schroll og ikke Flemming som jeg fejlagtig fik kaldt ham .
Henning har også foræret mig frø, fra den sort han dyrkede , men jeg ved ikke om han stadig gør det .

53 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 27. marts 2010 kl. 23.19

Søren Duun: Rygning bliver aldrig sundt, det er alle vist klar over. Men ved at dyrke selv, kan man undgå alle de stoffer der bliver tilsat tobakken.

("Cigaretter tilsættes forskellige stoffer for at ændre bl.a. smag og forbrænding. USA og flere EU-lande har positivlister med op til 600 stoffer, som industrien må tilsætte. Danmark har ingen regler for tilsætningsstoffer i tobak, da tobak ikke hører under dansk levnedsmiddellovgivning. Dansk tobaksindustri har frivilligt oplyst, at de anvender 37 tilsætningsstoffer i cigaretter. Nogle af tilsætningsstofferne er med til at forøge optagelsen af nikotin i kroppen og dermed fremme afhængighed af cigaretrygning. Dette forhold har skabt debat om skærpet lovgivning.")

Se evt. denne artikel: politiken.dk/tjek/dagligliv/sundhed/article405342.ece

Jeg er ikke selv ryger, men hvis jeg var, ville jeg nok foretrække en hjemmedyrket øko-cigaret frem for alternativet :)

54 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 1.20

Jeg har selv været rygere af både pibe, cigarillos og cigaretter og ved at det ikke er sundt . Jeg ved ikke, hvad det er, der tilsættes da det er en hemmelighed, som gør at der findes så mange forskellige mærker og blandinger. Desuden findes der også forskellige tobakker , der dels bliver dyrket forskellige steder i verden og dels bliver bearbejdet forskelligt . Alt sammen for at lave en perfekt cigaret .

Her i Gladsaxe ligger det, der hed Skadinavisk tobaks compagni og her kunne du ikke bare komme . Alle blev tjekket , da man ikke ønskede at hemmeligheden omkring fremstilling af bl.a. Prince og andre cigaretter blev afsløret .

Men sundt er det ikke..........Det siges at 3 skod er nok til at slå et barn ihjel . Hvis så man ryger 20 cigaretter kan man næsten udrydde en hel børnehave :-) .

Det er heller ikke så almindeligt at se piberygere mere , end det var tidligere og for ca 20 år siden var der en forhandler af forskellige tobaksorter, der hed W.Ø.Larsen på strøget, hvor man kunne få blandet sine tobakker efter særlige ønsker. Selvom den havde eksisterede i flere generationer er den siden lukket . Tilbage er Turmanns piber, www.thurmann.dk/ hvor man stadig kan købe håndlavet piber og specielle tobakker

Alt tobak indeholder forskellige skadelige stoffer og jeg ved ikke , hvor meget der tilsættes eller hvor meget der er i bladene i forvejen . Men tobak høre til natskygge-familien , sammen med bl.a. kartoffel og tomat . Begge disse planter indeholder også giftige stoffer så det er nok en blanding af lidt af hver .

For mange år tilbage ( mindst 20 ) blev der i Tivoli solgt håndrullet cigar og man kunne derfor stå og se dem blive rullet . Disse cigar hed "Kasander" og kostede dengang kr. 20,- En af disse mænd, som var den sidste , der kunne rulle cigar fik jeg en hyggelig snak med .

Disse "håndrullere" lærer at skære, sortere og rulle en cigar, for at den kan blive noget unik . Hver blad har en bestemt rolle og skal behandles forskelligt. Disse cigar koster derfor også en del penge . I dag bliver der ikke uddannet nogle, til at rulle mere og en viden er dermed gået tabt. På denne hjemmeside khttp://www.cykelkurt.com/div/cigar/cigar.html kan du læse lidt mere om cigar . Dyrkning og senere fremstilling af tobak er spændene hele vejen igennem. Jeg syntes bestemt at du skal prøve at dyrke den, da planten efter min mening er flot .

55 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 28. marts 2010 kl. 12.28

Der er faktisk nogen (tidligere ansatte på C.W. Obels Tobaksfabrikker) her fra Aalborg området der dyrker tobak og fremstiller cigarer, netop for at holde det gamle håndværk ved lige.
Der var en stor artikel om dem sidste år, i Nordjyske Stiftidene.
Jeg kan desværre ikke finde artiklen, men her er et uddrag af en anden:

("Inger Bladt, Aalborg Historiske Museum, fik ideen til at samle cigarmagerne igen, og for fem år siden blev Cigarmagernes Klub stiftet. Det har medført rulledage på museet, cigarrulning i Den Gamle By i Århus og rejser til Cuba og Sverige, hvor det handler om cigarer og dyrkning af egen tobak.")

Jeg synes at der er fint at nogen herhjemme, holder det gamle håndværk ved lige. Hele processen fra frø, til færdig tobak er meget spændene, selv når man som jeg er ikke-ryger.
Jeg har selv dyrket ægte tobaksplanter en enkelt gang, og der er bestemt en flot plante med nogle store flotte blade :)

56 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 14.15

Jeg har prøvet at se , hvad jeg kunne finde af oplysninger, hvis jeg skrev "cultivation and processing of tobacco" (dyrkning og bearbejdning af tobak) og fandt en masse artikler . Søger jeg på "cultivation of tobacco" (dyrkning af tobak) finder jeg også en masse links .

Denne translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=http://www.victoryseeds.com/tobacco/backer_cultivation.html&ei=JUevS5_mK8bm-QbyyMG7Dg&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=3&ved=0CBcQ7gEwAg&prev=/search%3Fq%3Dcultivation%2Bof%2Btobacco%26hl%3Dda%26rlz%3D1R2SUNC_daDK368 og andre er meget interessante at læse .

57 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mads Jørgensen, 28. marts 2010 kl. 15.54

Er det ikke rimeligt at antage, at hjemmedyrket tobak indholder færre giftstoffer, end tobak i butikerne?
Jeg ved godt at tobak ikke er sundt men der bliver vel tilsat en masse kemikalier i cigaretter?

58 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren, 28. marts 2010 kl. 16.18

Mads Jørgensen: Se min indlæg lidt længere oppe ;)
(indlæg nr. 53)

59 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 18.25

Jeg må være dig svar skyldig, jeg ved det ikke , men det ville ikke undre mig, hvis de gjorde det . Problemet ligger i at det er "top hemmelig", da de risiskere at skulle erstatte alle de mennesker , der sidenhen er døde af rygning.

Det er kun når udgifterne til at kurere rygerne bliver højere end indtægterne fra tobakken , at man gøre noget ved det .
Men man er begyndt at indse at passiv rygning også er skadeligt og så kan det for alvor blive dyrt .

60 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 28. marts 2010 kl. 18.30

Der skal selvfølgelig stå "give erstatning til alle de mennesker, der er blevet syge og sidenhen er døde af det .

Jeg fik i stedet skrevet at det var meget nemt og erstatte dem med nye mennesker..........Den risiko vil de vel godt løbe, altså tobaks producenterne .

61 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Christensen, 29. marts 2010 kl. 10.41

Hej alle!

Faldt over denne side om at lave sin egen tobak:

www.tobaksdyrkning.dk/

Her er vist svar på alt vedrørende tobaksfremstilling.

Lars C.

62 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gustav Vangsgaard, 10. maj 2010 kl. 15.59

Hej alle

Er der nogle der kan sende mig nogle overskydne frø.
Det ville være dejligt.

Hilsen G. Vangsgaard

63 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Renata Mientus-Poulsen, 10. maj 2010 kl. 21.13

Kan jeg også få smulle at den skøn Tobaksplante frø hvis jeg sender svarkuvert med frimærke???? MVH. Renata

64 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Renata Mientus-Poulsen, 10. maj 2010 kl. 21.14

Kan jeg også få smulle at den skøn Tobaksplante frø hvis jeg sender svarkuvert med frimærke???? MVH. Renata

65 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Hansen, 17. december 2013 kl. 14.01

Jeg har også nogle frø liggende fra engang jeg prøvede at gro nogle planter. Jeg kan godt sende nogle afsted hvis det. Jeg røg før, men er skiftet til en e-cigaret, så jeg jeg ikke forhåbninger om at lave mere tobak haha :)

66 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anthon Thise, 24. marts 2015 kl. 11.32

Hej

Jeg vil også rigtig gerne til at prøve dyrke egen tobak.

Jeg ved godt tråden er gammel, men jeg ved ikke hvor jeg skal finde frø, hvis ikke fra jer venlige sjæle.

Er der nogen som vil sende mig nogle frø, alle slags er velkomne, både til smøger og til pibe. hvis du kender navnet på frøene må du gerne lægge det ved, eller hvis du sidder inde med nogle gode resourcer :)

jeg vil selvfølgelig gerne betale for det, enten for posten eller for vare og post.

Mvh Anthon

67 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anthon Thise, 24. marts 2015 kl. 11.33

og jeg glemte selvfølgelig min adresse
den er:
Anthon Thise
stavnsvej 215
8381 Tilst

på forhånd tak!

mvh anthon

68 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 24. marts 2015 kl. 16.44

Har du glemt, at det er usundt at ryge?

69 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anthon Thise, 24. marts 2015 kl. 17.44

Ja det er rigtig, det glemmer jeg hele tiden ;)

nej det er mere for at tage et stop pibe engang imellem, og ikke på daglig basis, og så kunne det være sjovt at prøve med sin egen tobak!

70 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Sejersen, 24. marts 2015 kl. 19.07

Anthon Thise - der er altid nogen der skal være sjove på andres bekostning, når det er sagt har de færreste noget at lade andre høre for - mod dumsmarthed hjælper intet.

Vedr tobakfrø, kan de købes ved Danmarks Insekter.
www.danmarksinsekter.dk/sommerfuglehaven.shtml

Tobakplanten er en nytteplante, hvis du vil hjælpe insekterne i haven.
Fra deres hjemmeside "Tobak er kendt for at tiltrække vores store smukke natsommerfugle - aftensværmerne. I 2003 var der særlig mange aftensværmere i Danmark, dette skyldtes en udsædvanlig varm sommer og dermed et træk af sommerfugle til os fra de sydlige lande. Mange kunder der havde købt tobaksfrø i 2003 havde derfor den glæde at kunne se de store imponerende insekter stå stille i luften foran tobaksplanterne og suge nektar."

Tobak kan som bekendt også bruges til andet, og for mange en god oplevelse. - Her vil jeg nok anbefale Tobak, Virginsk - Nicotiana tabacum og Tobak, Bonde - Nicotiana rustica.
Du bliver nød til at sætte dig ind i formatering mv.
her er lidt info som start - også en metode til fermatering.
archive.org/stream/dyrkningogvidere00mold#page/n0/mode/2up

Som sagt er tobak guld for havens insekter, og giver dermed mere liv i haven.

Skal du købe frø, så køb også Tobak, Vinge - Nicotiana alata - sæt den evt i potte på terrassen -- Vinge er utrolig smuk og velblomstrende, og så dufter den bedre end parfume afdelingen i Matas ved aftenstid.
Tobak, Narcis - Nicotiana sylvestris er også en utrolig smuk plante, der passer godt i prydhave.

Du kan læse lidt mere om tobak her.
www.danmarksinsekter.dk/tobak.shtml
Held og lykke med det - jeg får helt lyst til at begynde og ryge igen.

71 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. marts 2015 kl. 20.12

Det er en god side John har nævn der og de er hellere ikke dyre. Men ellers mener jeg at botanisk have i Århus også har solgt dem. De er værd at prøve.

72 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 24. marts 2015 kl. 21.26

Hej
Jeg bor i nærheden af Fredericia, hvor man på museets jord hvert år dyrker tobak. Fredericia er jo en by, hvor I.P.Schmidt rullede masser af cigarer, og den tradition følger museet op på.
www.fredericiahistorie.dk/side/tobaksladen
Ingeborg

73 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anthon Thise, 25. marts 2015 kl. 9.18

Tak

utroligt at jeg ikke har set den side, har virkelig søgt meget efter et sted hvor de solgte frø.

er der nogen af jer som har erfaring med at bruge det til pibe tobak. Jeg ved godt man gjorde det i gamle dage, men tror mine lunger er lidt mere fin følende :)
altså om der er en sort der er særlig velegnet, eller en høstning og behandling?

75 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Sejersen, 25. marts 2015 kl. 19.51

Anthon - det er et spørgsmål om tørring, fermatering og sovsning.
Du kan læse noget i den bog jeg lagde link til.
Der findes også en lille sød bog der hedder Sund Tobak af Henning Schroll. Der er også litteratur liste, så det er med at søge og prøve.

Men du kan dyrke og lave røgtobak, der er lige så godt som det laves andre steder.

76 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Sejersen, 25. marts 2015 kl. 19.53

Bogen kan lånes på biblioteket.

77 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: John Sejersen, 25. marts 2015 kl. 19.55

Du kan låne bogen på biblioteket.
God fornøjelse, jeg ville ønske det var mig :)

78 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lisbeth Antonsen, 25. marts 2015 kl. 20.21

Hej Anthon,

det er altså ikke bare sådan at have et par planter i haven, og så kan man tage et enkelt eller to blade til at stoppe i piben eller rulle en cigar eller cigaret. Som andre har nævnt er tørring og efterbehandling en videnskab for sig.

Jeg købte for to år siden frø af virginia og havana tobak hos henholdsvis Bjarnes Frø og Camilla Plum (begge annoncerer her på siden), som blev rigtig store, flotte og velduftende prydplanter. Og det var også meningen!

Hilsen Lisbeth (som arbejder på en tobaksvirksomhed i her Danmark, og som har taget stilling til tobak og dens skadelige virkninger)

79 af 79 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anthon Thise, 26. marts 2015 kl. 7.35

Tak for de gode indspark John

Lisbeth, det er noget af det som gør det spændende, udover det kunne være fedt og hyggeligt med et brugbart slutprodukt, så er det den videnskab som er sjov og spændende, at prøve forskellige ting, få erfaringer og gøre det bedre året efter ;)

og egentlig så skal det helst ikke blive alt for godt et produkt, for så vil jeg sikkert ryge oftere ;)

Nyt svar til emnet »Tobaksplante«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tobaksplante

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider