Forum

Oversigt over ukrudt

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 4. juli 2006 kl. 22.51

Jeg er nybegynder ud i havebrug og jeg har fundet ud af at der er meget ukrudt jeg ikke kender. og ikke finder ud af er ukrudt, før det er for sent (Jeg får de fleste planter/stauder fra private). I denne uges havenyt bliver der omtalt hjulkrone og andre som jeg ikke aner hvordan ser ud. Jeg søgte under plantenavnet her på siden og fandt et billede af én i blomst, men jeg vil også gerne have bladene med på billedet, så jeg kan nå at få det hakket væk inden det evt smider frø. Jeg fandt også ud af at omtale kan findes under næsten alle katagorier her på siden.

Er der nogen, der kender et godt link, hvor man kan se billeder af både blade og blomster på div ukrudt som vi har her i danmark og også gerne hvor der står noget med bortskaffelse af det. Her tænker jeg på at det er en god information at få, at man ikke skal smide mælkebøtteblomster på komposten.

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 5. juli 2006 kl. 0.40

"Den Virtuella Floran" er rigtig god. Her ser du fx hjulkrone:

linnaeus.nrm.se/flora/di/boragina/borag/boraoff.html

Også naturfotosiden BioPix er god:
www.biopix.dk/Search1.asp?Language=&Searchtext=Borago%20officinalis&Category=&q=hjulkrone

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 5. juli 2006 kl. 0.42

Og husk i øvrigt også på Googles fremragende billedsøgning:

images.google.com/images?q=Borago%20officinalis%20

Her er det en fordel at kende det latinske navn!

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 5. juli 2006 kl. 0.48

Nå ja, der er også denne her hvor der vises kimplanter og frø mm. af ukrudtet. Dog kan jeg ikke finde hjulkrone...

www.bayer.se/bayer/Internet_agro_dk.nsf/content/08F6!open

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 5. juli 2006 kl. 11.27

Øhh – hjulkrone er altså ikke ukrudt i traditionel forstand. Det er en krydderurt, hvis smukke blå blomster er spiselige. Den går også under navnet agurkeurt (eller noget i den retning), fordi blade og stængel lugter som agurk. Den er utroligt god til at smide frø alle vegne, så hvis man ikke ønsker den i sin have, så er den selvfølgelig ukrudt (dvs uønsket vegetation).

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 5. juli 2006 kl. 15.23

Ordet "ukrudt" er vel ikke noget der som sådan kan beskrives.

Skal man tage det helt bogstaveligt så kommer det, så vidt jeg ved, fra det tyske "Unkraut" – altså en "ikke-urt". Den botaniske definition på en urt er at det er en plante hvor de overjordiske dele ikke forvedder. Det må betyde at de ikke får bark. Således skal alt ukrudt udvikle bark, og det holder nok ikke. :)

En nærmere definition er nok at ukrudt er en plante som er uønsket der hvor den står – men om den er uønsket kommer jo an på øjnene der ser.

For at komme tilbage til Winnies spørgsmål, så er www.google.com altid god – kender man det latinske navn, så kan man næsten altid finde en bred vifte af billeder af planten. Det latinske navn kan man ofte finde ved en hurtig søgning på det danske navn, eller på den fantastiske side www.wikipedia.dk. Der fandt jeg det latinske navn på Hjulkrone (Borago officinalis) og dette kunne jeg efterfølgende søge på på www.wikipedia.org (den internationale version). Dette ledte mig til denne artikel om Hjulkronen, hvor der desuden findes et godt billede af hele planten:

en.wikipedia.org/wiki/Borago_officinalis

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 5. juli 2006 kl. 21.12

Hej
Tak for alle svarene.

Jeg står ofte i den situation at jeg ikke kender navnene. Hverken de danske eller latinske.

Indtil i går, vidste jeg overhovedet ikke at der er noget, der hedder hjulkrone. Hvordan skal jeg så vide at det er et potentielt problem jeg står over for?

Jeg har lagt mærke til at meget ukrudt ligner stauder, når de kommer op af jorden om foråret, altså i en fin samlet klump (vel fordi mange frø er havnet det samme sted?) og så står jeg og er ikke helt klar over om det er den staude jeg fik af veninden i efteråret, eller om det er noget jeg skal have luget væk i en fart.

Indtil i går vidste jeg slet ikke at der er noget, der hedder hjulkrone. Og hvis der kom sådan en blå blomst op i min have ville jeg tænke: "nej, hvor fin. gad vide om det var med i den portion jeg fik af X i efteråret? Jeg må hellere lade den stå og så spørge hende næste gang". Hvis jeg havde et sted, hvor jeg kunne se billeder af en masse ukrudt/uønskede planter, så kunne jeg straks ha fået den fjernet.

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 6. juli 2006 kl. 19.12

Personligt ville jeg lade det stå til det er blevet lidt større så man kan se bladenes form og i det hele taget plantens udtryk. Måske er det ukrudt, men ukrudt kan også være nytteplanter/prydplanter – og hvis du finder ud af at det ikke er en planmte du ønsker i din have, så kan du jo bare luge den væk inden den sætter frø.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 7. juli 2006 kl. 10.29

Jeg er helt enig med Jes. Hvis en ukendt planter vokser op, og især hvis den ser spændende ud, så lader jeg den stå til jeg ved hvad det er. Man er jo nysgerrig!

Sidste op dukkede der således en plante op som havde en meget speciel lysegrøn farve. Det viste sig at være en matrem.

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 7. juli 2006 kl. 10.35

Vidste du at man kan teste om en kvinde er jomfru eller ej ved at bruge Matrem? Det er godt nok gammel overtro, men hvis en kvinde drikker snus lavet af matrem og efterfølgende nyser eller tisser så er hun ikke jomfru. ;)

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 7. juli 2006 kl. 12.52

Man behøver såmænd ikke ty til overtro mht. matrem. Planten indeholder abortfremkaldende stoffer og må således ikke indtages af gravide. Så hvis pigen drikker den der sjus og pludselig aborterer, ja så var hun i hvert fald ikke jomfru! I øvrigt betyder navnet "matrem" livmoder.

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jes Kasper Klittum, 7. juli 2006 kl. 13.18

Der kan man bare se! Så har der været et gran af sandhed i historierne. Spændende.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 8. juli 2006 kl. 21.57

Hvert eneste år får jeg masser af selvsåede hjulkroner, valmuer, natlys, fingerbøl ect. Jeg lader dem stå, til de begynder at udvikle frø, de fylder så godt i komposten og er aldeles yndige, når de blomstrer. Jeg har da aldrig haft problemer med dem. Nogle af dem må jeg jo overse, da de kommer hvert eneste år – jeg vil da savne dem, hvis det lykkedes mig at udrydde dem

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karin Sørensen, 2. maj 2009 kl. 20.28

Hej

Dette link fører til en oversigt over ukrudsplanter, med billede af kimplanter og blomst

pvo.planteinfo.dk/cp/applications/traitkey.aspx?id=djf&keyid=4

Mhv
Karin

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 2. maj 2009 kl. 21.18

Jeg skynder mig at føje denne side til min favoritter, godt gået Karin...

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 16. maj 2009 kl. 9.08

Den side (#13) er da genial.

Lige sådan en jeg har ledt efter
Tak Karin :-)

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Thomassen, 17. august 2009 kl. 18.09

Hvad hedder ukrudt der ligner juletræer og ikke er til at få væk mellem fliser og i græsplænen

er der noget man kan bruge til at fjerne det?

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette, 17. august 2009 kl. 19.37

Hej Birgit!

Mon ikke det er padderokker?

Der var et indlæg om dem forleden her på havenyt.

www.havenyt.dk/forum/fri_debat/784.html

Mvh.

Annette

Nyt svar til emnet »Oversigt over ukrudt«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Oversigt over ukrudt

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider