Forum

Silkepæon / Bonderose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lars, 23. juli 2006 kl. 11.41

Min silkepæon/ bonderose trives ikke hvor den står.

Er der en som kan give mig information om hvordan den trives bedst?

Jord forhold, sol, skygge osv.

1 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 23. juli 2006 kl. 20.24

Hej Lars
Det er ret nemt, for det er planter, der normalt ingen problemer er med, blot de behandles efter enkle regler.

De vil helst blive stående samme sted i masser af år og skal de endelig omplantes eller deles – gøres det i sidste del af september eller første halvdel af oktober. Meget vigtigt er at de aldrig plantes dybere end de tidligere har stået og det skal være sådan at knoppene aldrig må stå dybere end der er højst 3 cm jord over toppen af knoppene. Ellers går det ud over blomstringen.

De gror helst i en god kraftig lerjord, jo lettere jorden er – jo mere gødning skal tilføres for at få maksimalt udbytte af blomstringen.

Den bedste blomstring opnås hvis planterne står i fuld sol, men delvis skygge tåler planterne også fint.

Du kan se forskel på bonderose og silkepæon på følgende måde:
Silkepæonen blomstrer sidst i juni og halvdelen af juli, hvorimod bonderosen blomstrer lidt før – og er gerne færdig med blomstringen i slutningen af juni.

Silkepæonen bliver mellem 80–100 cm høj og bonderosen ca. 60 cm. Silkepæonen er mest opret i vækstformen, hvor bonderosen mere breder blade og blomster ud og bonderosens blade er mere matte end pæonens er mere blanke og skinnende.

Normalt findes hvid, rød og lyserød i begge sorter, men derudover er en masse "sjældenheder" også at finde, men grundet planternes langsomme vækst og vanskelige formeringsmetoder er planterne ikke så nemme at finde og de er tilmed forholsvvis dyre, men virkelig værd at investere i når vi vil afse næsten en m2 plads til hver plante, for så meget skal de have, når de får lov at stå samme sted i 20 år. Blomsterne er fine til afklip – tages ind lige før de springer ud og kan så stå i næsten 14 dage og giver en forrygende duft i hele huset.

God held med dine pæon/bonderoser.

2 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars, 6. august 2006 kl. 11.07

Til Boi Jensen!

Tak for informationen om pæoner/bonderoser.

Det er helt klart forkert jordbund vi har til dem, så nu prøver vi, om det er nok at forbedre jorden, så den bliver mere leret, i det område hvor vi har pæonerne stående. Jeg håber det hjælper.

Venlig hilsen Lars

3 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne Madsen, 5. maj 2007 kl. 17.23

Hvorfor rådner min bonderose ved jorden&

Det er lige meget om den får vand eller ej&

4 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 6. maj 2007 kl. 18.04

Hej Hanne
Det kunne skyldes at de gamle stængler og blade fra sidste år ikke er blevet fjernet. De kan indeholde mange svampesygdomme, som ødelægger pæonerne.

Derfor er det en god ide som en af de få stauder, at fjerne det overjordiske, når det er visnet ned i EFTERÅRET.

www.de-gamle-sorter.dk

5 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bodil G. Madsen, 20. maj 2007 kl. 17.05

Hej
Jeg har i alle mine silkepæoner masser af tissemyrer i blomsterknoppen, – kan jeg sprøjte dem, eller gør de ingen skade?

6 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 20. maj 2007 kl. 20.29

Hej Bodil
Dine myrer søger de sukkerstoffer der altid er på blomsterknopperne på pæonerne – og det sker der ingenting ved. Du skal bare huske at sætte de afskårne blomster til side nogle timer, så myrerne kan finde ned af sig selv. Husk pæoner plukkes ind lige omkring udspring – hvis de først er sprunget ud ved plukning, bliver holdbarheden markant forringet.

www.de-gamle-sorter.dk

7 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 27. maj 2007 kl. 13.44

Jeg har hørt, at man ikke skal fjerne de gamle blade i efteråret, fordi de bruges til at give næring til næste års blomstring. Og af samme årsag har jeg aldrig fjernet veddet i efteråret. Jeg har sågar flyttet pæoner og fået dem i blomst året efter, og har altså sørget for at de havde blade ved flytningen.

Men måske skal man gøre det hvis den har en svampesygdom?

8 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. maj 2007 kl. 9.36

Hej Helle-Sofie
Sådan er der så meget, men i praksis er det sådan at de 2 problemer der findes i pæoner er for dyb plantning og svampesygdomme, der smitter fra de gamle stængler og blade og derfor at det er god ide at fjerne de gamle stængler og blade allerede om efteråret. Så er det lige meget, hvad der en gang imellem lykkes, for det skal helst lykkes hver eneste gang.

www.de-gamle-sorter.dk

9 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 1. juni 2007 kl. 20.23

Hej Boi Jensen

Ok, det er lykkkes for mig hver eneste gang...ss

Tak for linket. Vil gerne vide hvad de gamle fyldte og meget mørkerøde pæoner hedder. Det kan man måske finde der.

10 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 1. juni 2007 kl. 21.28

Den gamle mørkerøde pæon hedder:
Paeonia lactiflora Karl Rosenfield
og i bonderosen hedder den tilsvarende:
Paeonia officinalis Rubra Plena

11 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marlene, 13. juni 2007 kl. 17.07

Hej!

Jeg har plantet en del silkepæoner i min have i år og de fleste har fået knopper, men på nogen af planterne er knopperne visnet. Hvad kan det skyldes?

12 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henriette, 26. december 2007 kl. 14.37

Skal man klippe en bonderose/pæon ned?

Sker der noget hvis man gør?

13 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 27. december 2007 kl. 22.17

Hej Henriette –
Du skal klippe toppen af dine bonderoser væk allerede i efteråret, da de normalt indeholder en del svampesporer, der kan skade næste års vækst.

www.de-gamle-sorter.dk

14 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgit Gregersen, 29. maj 2008 kl. 12.25

Har I et godt råd til at undgå, at blomsterne – på grund af vægten – ligger hen ad jorden, når de blomstrer?

15 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. maj 2008 kl. 21.06

Hej Birgit –
Enig – og jeg har lavet nogle holdere af metal, der stikkes i jorden og en rundkreds ca. 40 cm oppe, der kan lukkes rundt om blomsterne. Jeg har brugt grønt plastovertrukket aluminium i 4 mm, men har også set nogle lavet af jern, endda med 2 "fødder" til at stikke i jorden – de holder i årevis, når man først har fået dem lavet.

www.de-gamle-sorter.dk

16 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia Petersen, 7. juni 2008 kl. 20.01

Hej.

Sidste år blomstrede mine 5 pæoner, men i år er der kun 1 blomst i en af dem. Kan nogen hjælpe?

Med venlig hilsen
Pia Petersen

17 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 7. juni 2008 kl. 23.27

Hej Pia
Du har vel ikke lagt ekstra jord over dem. Det er i hvert fald en sikker måde at få dem til ikke at blomstre.

18 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 8. juni 2008 kl. 17.33

Der er også den mulighed at knopperne er tørret ud pga. varmen.

Jeg begyndte at vande mine og kunne se at knopperne også begyndte at vokse på den der står tæt på kirsebærtræet.

19 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders Hvilsom, 9. juni 2008 kl. 9.26

Hej,
Kan man hæve knoldene igen, efter de er lagt? Hvis man nu har fået lagt dem lidt dybt... :-)

Anders

20 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 9. juni 2008 kl. 16.52

Hej Anders
Det kan du sagtens – men vent til oktober, som er det bedste tidspunkt at "røre" ved pæoner. Det er også tidspunktet, hvis du ønsker at dele dem.

www.de-gamle-sorter.dk

21 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 28. juni 2008 kl. 21.27

Jeg købte for første gang afskårne (udsprungne) bonderoser/silkepæoner igår (sarte lyserøde, jeg ved ikke om det er bonderose eller pæon)
Fik at vide at jeg skulle sætte dem i så varmt vand som muligt direkte fra vandhanen. Også når vandet skal skiftes skal det være så varmt som muligt, sagde butikken. Yderligere blev jeg fortalt, at de så kan holde 1 uges tid
Jeg har gjort som butikken sagde, men undrer mig.

Spørgsmål: Er det virkeligt rigtigt, at det er den bedste måde at passe på dem, altså varmt vand, når de er afskårne til vase?

22 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. juni 2008 kl. 8.08

Hej Lotte
Ja, den er god nok – og det er pæoner, for bonderoser er for længst færdige med at blomstre.

Når du selv har pæoner i haven, er den bedste metode at få dem til at holde længe, at plukke dem lige før de springer ud – så kan de holde op til 10–12 dage i stuetemperatur – og jeg bruger ikke varmt vand.

23 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 29. juni 2008 kl. 20.43

Hej Bo

Mange tak for dit svar:-)
Prøv at se linket her ang. varmt vand til afskårne blomster: www.blomstertanken.dk/index.phtml?sek_id=8
Mine købte pæoner var jo i fuld blomst, så måske derfor jeg fik det råd, det blev netop sagt i forbindelse med når blomsterstilke er "træagtige" hvilket også er nævnt i ovenstående link
Måske er der forskel på pasningen når henholdsvis ikke-udsprungne og udsprungne?

24 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte, 29. juni 2008 kl. 20.44

Hej Bo

Mange tak for dit svar:-)
Prøv at se linket her ang. varmt vand til afskårne blomster: www.blomstertanken.dk/index.phtml?sek_id=8
Mine købte pæoner var jo i fuld blomst, så måske derfor jeg fik det råd, det blev netop sagt i forbindelse med når blomsterstilke er "træagtige" hvilket også er nævnt i ovenstående link
Måske er der forskel på pasningen når henholdsvis ikke-udsprungne og udsprungne?

25 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jane Jessen, 20. maj 2009 kl. 12.26

Hej...

Er der forskeld på bonderose og silkepæon?

På forhånd tak.

Jane

26 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 20. maj 2009 kl. 14.51

Boi Jensen skriver længere oppe i denne tråd:

"Du kan se forskel på bonderose og silkepæon på følgende måde:
Silkepæonen blomstrer sidst i juni og halvdelen af juli, hvorimod bonderosen blomstrer lidt før – og er gerne færdig med blomstringen i slutningen af juni.

Silkepæonen bliver mellem 80–100 cm høj og bonderosen ca. 60 cm. Silkepæonen er mest opret i vækstformen, hvor bonderosen mere breder blade og blomster ud og bonderosens blade er mere matte end pæonens er mere blanke og skinnende."

27 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susi Dalgaard, 28. maj 2009 kl. 17.48

Hej,

Jeg har haft flyttet nogle pæoner, som her til foråret har groet meget og har en del knopper, hvilket jeg kun kan glæde mig over. Men det undrer mig at bladende, indtil videre, er meget lukkede – som om de ikke helt vil åbne op. Mange af dem ligner et "v", hvis man kigger i tværsnit.

Er der nogen der ved om jeg skal bekymre mig om det, eller er det ganske normalt?

Jeg har overtaget en gammel have, og har ikke den store erfaring med pæoner/bonderoser. Dog står de solright og er ikke plantet for dybt :)

På forhånd tak :)

Susi

28 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Kragh, 20. juni 2009 kl. 17.09

Hej...jeg har flyttet en meget stor silkepæon, som gav rigtig mange blomster. Jeg kan se jeg har flyttet den på et forkert tildspunkt...hm. Men den kom dog, men er ligesom gået i stå inden blomstring. Altså små knopper, men de kommer ikke videre. Den ser fin og frodig ud, tror du den kommer næste år? Venligst Helle Kragh

29 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Trine Møller, 28. juni 2013 kl. 15.04

Hej.

Jeg har tidligere læst et sted at man kan med held få pæoner/bonderoser til at blomstre to gange på en sæson?
Kender I noget til det.
Mener at man skulle klippe dem ned eftet blomstrin (mine er færdige med at blomstre nu), give dem gødning og så kunne de komme én gang til.
Jeg kan ikke længere finde stedet hvor "opskriften" stod, men kender I det.

med venlig hilsen
Trine

30 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Boi Jensen, 29. juni 2013 kl. 17.00

Hej Trine
Det har jeg aldrig oplevet og jeg har rigtig mange stående, hvor blomsterne klippes af tidligt.

31 af 31 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Fabricius, 11. juni 2017 kl. 12.25

3 af mine Bonderoser har blomstret meget sparsomt og Silkepæoner / på vej med få knopper. Problemet med to bonderoser og en Silkepæon viste sig at være, at både min mand og hunden har villet hjælpe. Manden ville i go' mening lige forbedre jordstykket ved at tilføre mere jord, hunden har gravet sig et stort hul på størrelse med en trillebør for et par år siden, og spredt det ud over et areal på ca. 1m i diameter, hvor min Silkepæon står. Spørgsmålet er, har jeg mulighed for, at kunne finde plantedybden igen, så jeg ikke skal til, at grave dem op? Der hvor hunden har gravet er svær, da jorden er kompakt. Der er også problemer med 3 andre Bonderoser, der står, hvor de altid har stået. Den ene står langs facaden med én knop, der hurtigt visnede ned igen, den ved siden af ingen. En anden ved gavlen ingen knopper, hvad kan der være galt der? Det samme problem med to Silkepæoner, kan det skyldes det kolde og tørre forår? Jeg har boet her i 6 år, så hvornår de er blevet plantet ved jeg ikke, men de var store og kraftige, da vi kom til. Hvad kan jeg evt. gøre her? Jeg har også selv plantet nogle Bonderoser samt Silkepæoner, de har også få knopper / blomster i år, lige med undtagelse af to Silkepæoner, der blev delt for to år siden, der går det lidt bedre??
Det er bare et sørgeligt syn, og aner ikke hvad jeg kan gøre.

Nyt svar til emnet »Silkepæon / Bonderose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Silkepæon / Bonderose

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider