Forum

Sneglegift

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Trolle, 28. maj 2007 kl. 7.00

Jeg har netop købt sneglekorn til 60kr for et kilo hos Sk discount i sunderlugum lige syd for grænsen her hos os i esbjerg koster det 175 kr.

1 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan Broberg, 24. juli 2007 kl. 11.52

Jeg sælger også sneglegift til kr.60,00 skadedyrs firma (JB-skadedyr).

2 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claes Jensen, 30. januar 2008 kl. 15.55

Www.sneglegift.dk og www.dræbersnegle.dk sælger også den gode ferramol billigt. Ned til 80kr. kiloet kan jeg se.

3 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. februar 2008 kl. 19.18

Sneglegift myrder pindsvin!

I disse år er de danske pindsvin i svær tilbagegang, mange når ikke vægten til at kunne gå i dvale- og det skyldes sandsynligvis almindelig tilladt sneglegift.

Kalk- og sneglehegn er miljøvenlige løsninger.

Og har man pindsvin i haven, så kan man give lidt kattetørkost- og vand. (Mælk giver diarré). De æder også gerne frugt. (Og insekter- og snegle)

Jeg nyder mine pindsvin... Og tudserne.

(Og jeg VADER i Vinbjergsnegle, som jeg ikke kan døje!- Men jeg har så kun haft to dræbersnegle...)

Mvh

Tine

4 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 1. februar 2008 kl. 21.31

Godt nok Tina
– men er din konklusion?

5 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claes Jensen, 1. februar 2008 kl. 21.53

Vi holdt så op med at tælle vores dræber snegle sidste år da vi nåede 3000 og en lidt længere oppe ad vejen nåede 12.000 dræbersnegle i løbet af sommeren, han talte møje hver aften.,

Så bliver man en smule ligeglad med så mange andre ting når de kryb æder alt i ens 1000m2 have.

6 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas V., 2. februar 2008 kl. 11.57

Lige en lille kommentar til dem der bruger Ferramol.

Husk Ferramol indeholder EDTA. Stoffet er med til at planter kan optage tungmetaller. Og er derfor meget giftigt.

7 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claes Jensen, 2. februar 2008 kl. 12.16

Hej Thomas

Så vidt jeg ved er Ferramol testet på både dyr osv. uden skader.

Samt stoffet skulle efter sigende ikke skade mennesker eller andre levende organismer.

8 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A.M. Lønbæk Planteskole, 2. februar 2008 kl. 20.02

Ferramol er ikke giftigt for varmblodede organismer. Vore mus og hunde slikker det i sig,da det smager sødt,hvis vi ikke passer på og dækker det til. Hestene har også smagt på det,når vi lægger det i engen.

Tusindvis af snegle gør at vi ikke har andet valg.

Anne Marie

9 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas V., 2. februar 2008 kl. 21.40

Hej Claes Jensen og Anne Marie

www2.eduskunta.fi/kerhot/luonto/eurosiili/pdf/FIBL_FeP_Jan06_E.pdf

fra dette link kan man læse at der er fundet omkring 1% EDTA i ferramol eller sneglekorn. det er derfor blevet forbudt i Schweiz at bruge til økologiske brug.

for at sige lidt om EDTA. ca 1 gram EDTA kan slå et spædbarn ihjel. Det har været brugt i vaskemiddel men er forlængst blevet forbudt.

så vidt jeg ved er det vist også forbudt i Sverige.

Husk på at jernphosphat ikke virker alene, for jorden indenholder nemlig omkring 5%. Så ville vi ikke havde nogle snegle.

Thomas Vejsnæs

10 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claes Jensen, 2. februar 2008 kl. 21.56

Thomas prøv at læse det de skriver her:

Human health: Iron phosphate has virtually no toxic effect on mammals and humans (LD50 oral administered >5000 mg/kg). However, with an LD50 of 30 mg/kg, EDTA is more toxic than the widely used active ingredient metaldehyde (LD50 = 230–700 mg/kg). This being said, it is unlikely that the actual formulation would have direct negative implications for human health.

Der skriver de, det stort set ingen effekt har på mennesker og som jeg kan læse det. Så ssku et barn altså spise 33.333kg. for at få et gram. EDTA

11 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas V., 3. februar 2008 kl. 16.48

Hej Claes Jensen

for lige at bekræfter det jeg har skrevet så kommer dette link
alken.dk/files/images/Ferramol-kritik.pdf

her står blandt andet
"babyer kan dø af 1 g. EDTA, at EDTA er giftigt for vore nyrer, at regnorme dør af det, og at hunde er blevet forgiftet / døde af Ferramol"

Ud fra det der står i rapporten fra Schweiz, vil jeg bare mene at der er så stor forskel på hvor meget et spædbarn og en voksen kan tåle. Det tal der er givet er sandsynligvis ikke givet til ikke fuldt udboksede børn.

Det er også vigtigt man husker på at EDTA er meget langsomt nedbrydeligt, samt det hjælper planter med at optage tungmetaller. Det er grunden til jeg er stoppet med at bruge det.

Thomas Vejsnæs

12 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. februar 2008 kl. 17.09

LD 50 betyder bare, at midlet ikke er direkte dødbringende i de doser, man finder frem til er tilladte at udlægge. Det siger ikke noget som helst om langtidsvirkningerne. LD 50- er bare den dose, der slår 50% af forsøgsyrene i hjel. LD betyder Lethal Dosis.

Masser af helt almindelige kemiske stoffer er giftige, har hormonforstyrrende egenskaber- eller er giftige for vandmiljøet.

Almindelig natriumklorid (stensalt) som uvidende mennesker drysser på snegle er dødbringende i en dosis på en spsk fuld- ca. 20 gram for et voksent menneske. Derfor vil du ikke betegne stensalt som giftigt vel?

Men mange have-ejere opdager hvert år, at det salt de gavmildt drysser ud i indkørslen slår planterne ihjel.

Helt almindelig klorin er et kraftigt oxidationsmiddel, som ikke bør indåndes. Afløbsrens indeholder den stærkeste base ("ætsnatron").

Min pointe er- at ganske "almindelige tilladte midler"- ikke er spor ufarlige.

Alternativ sneglebekæmpelse kan være kalk eller kiselholdige produkter. Og sneglehegn. Man kan også samle snegle og hælde kogende vand på dem. Det dør de af- omgående. Nogen klipper dem over, og jeg kender folk, der har klippet tusinder af snegle...

Danske pindsvin er i disse år i svær tilbagegang, de bliver for små, så de ikke har de nødvendige energireserver til at gå i dvale. Meget tyder på at Ferramol er en medvirkende årsag.

Mvh

Tine

13 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Toft, 10. februar 2008 kl. 23.04

Hvis ikke jeg må bruge Ferramol, – hvad pokker gør jeg så? Vores køkkenhave var indvaderet af dræbersnegle i sommer, – jeg satte glas op med øl, som der var en del snegle der druknede i, men det var slet ikke nok til at slå alle ihjel. Derfor var jeg glad, da jeg så man kunne købe Ferramol og specielt fordi der står at hverken pindsvin, fugle eller andre dyr tager skade af produktet, da det er mel der hober sig op i sneglenes krop og de derefter dør af det. Her i januar/ februar har der været snegle i vores lukkede kompostbunke og jeg har hældt lidt Ferramol derned. Nu bliver jeg helt nervøs efter jeg har læst at produktet er giftigt. Er der nogle der kan fortælle mig hvad jeg kan gøre i stedet?

14 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ruth Toft, 10. februar 2008 kl. 23.06

Hvis ikke jeg må bruge Ferramol, – hvad pokker gør jeg så? Vores køkkenhave var indvaderet af dræbersnegle i sommer, – jeg satte glas op med øl, som der var en del snegle der druknede i, men det var slet ikke nok til at slå alle ihjel. Derfor var jeg glad, da jeg så man kunne købe Ferramol og specielt fordi der står at hverken pindsvin, fugle eller andre dyr tager skade af produktet, da det er mel der hober sig op i sneglenes krop og de derefter dør af det. Her i januar/ februar har der været snegle i vores lukkede kompostbunke og jeg har hældt lidt Ferramol derned. Nu bliver jeg helt nervøs efter jeg har læst at produktet er giftigt. Er der nogle der kan fortælle mig hvad jeg kan gøre i stedet?

15 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 11. februar 2008 kl. 10.56

Hej Ruth

Jeg vil lige gøre et forsøg på at bakke op om dit gode havehumør med to forslag:

Afprøv en nyudviklet sneglefælde, der kan rumme en del mere end glas med øl – og som er let (og ikke slimklistret) at tømme.

Fælden kan bl.a købes direkte / eller pr post i Haveseskabets butik ved Clausholm Slot på Djursland. Helt billig er den ikke og den kræver en frisk 11-liters plastpose og en sjat øl hver dag i de måneder, hvor sneglede er aktive. Men den kan tiltrække virkelig mange snegle på et døgn.

I august og september kan du gennemgå din have og finde frem til og fjerne flest mulige æghobe. Her er en lille ombukket metal-sandkasseskovl på et ikke for tungt 60 cm skaft og en plastpose gode
"jagtredskaber".

Gode æglægningssteder for sneglene er:
– de nederste 15 cm af brændestabler, der er sat direkte på jorden
– under blade og tæt ved stængler af kål, squash, græskar, rødbeder, bladbeder
– i kompostdyngen
– under dynger af mursten, paller og pap- og bræddeaffald, der venter på trailertransport til genbrugspladsen.

Iøvrigt har nogen forskere iagttaget, at pindsvin, tudser, frøer og nogle fugle så småt er ved at tage "dræbersneglede" på menukortet – så vi er ikke længere alene om at begrænse sneglenes udbredelse...

Hvis du vil have andre praktiske erfaringer og forslag, kan du prøve at ringe til Hanne Søgård i Den Økologiske have i Odder. Tlf 8654 5400.

Ha er god havesæson!

Venlig hilsen Lone

16 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ahlberg, 30. april 2008 kl. 19.43

Hej Thomas,

Det var pænt af dig at sige det een gang til – jeg har nu opdaget at du også sagde det til andre sidste år, – jeg har nu læst rigtig mange breve og svar, og diskusionerne her på siderne – omhandlende snegleproblemet, hold da op hvor er der mange sjove muligheder. Jeg tror jeg vil prøve den med kobbertråden rundt om mine højbede, og et lille "stakit" med kobbertråd omkring rosenbedet og andre blomsterbede. Og den med vinbjergsneglene lyder også interessant. – Så vil jeg gi' en melding tilbage om resultatet/forsøget.

Iben

PS!

Thomas! – det er godt at du gad bruge din tid på at ytre dig – vi kan jo i det mindste gøre hvad vi kan for at holde vores egne små haver økologiske og så rene som muligt.

17 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Bjørnsbo, 6. maj 2008 kl. 14.34

Vedr. EDTA i Ferramol.

Som det er bekendtgjort i pressen indeholder Ferramol fra denne sæson ikke længere EDTA. Jeg vil også opfordre de forskellige debattører på dette debatsted om, at anmode Kresten Christensen om at træde frem med sin sande identitet og arbejdssted. Dette blev afsløret af Jyllandsposten – se link fpn.dk/bolig/have/article1281222.ece for kort tid siden.

Med venlig hilsen
ECOstyle
Lars Bjørnsbo

18 af 18 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Bjørnsbo, 6. maj 2008 kl. 14.58

Vedr. pindsvin og Ferramol.

Dyrenes beskyttelse har undersøgt om der er en sammenhæng mellem pindsvinedød og sneglegift. Der var ingen sammenhæng. Se undersøgelsens forside og konklusion på www.ecostyle.dk/FileExplorer/fetchfile.aspx?ID=504. Hele rapporten kan tilsendes.

Med venlig hilsen
ECOstyle
Lars Bjørnsbo

Nyt svar til emnet »Sneglegift«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Sneglegift

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider