Forum

Syrisk rose

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 14. juli 2007 kl. 11.37

Sidste år byttede jeg frø med Helle "Helles Have" og fik frø af Syrisk rose. Jeg såede i drivhuset tidlig forår, og er nu den lykkelige ejer af 6 små fine planter.

De er allerede vokset ud af de første potter – og strukne og fine.

Men hvordan skal jeg overvintre dem?

Er drivhuset godt nok? Jeg har ikke plads inde.

mvh
Carina Juul

1 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. juli 2007 kl. 13.30

Hej Carina

Er det ikke herligt når det lykkes. Små buske og træer vil helst stå frostfrit det første år, og derefter kan de komme ud og stå hele året, men jeg har nu tænkt mig at sætte halvdelen ud i jorden nu og så se om de klare sig. Så gemmer jeg de sidste hvis uheldet er ude og de ikke klare vinteren. Hvis du kun kan have dem i drivhuset hele vinteren og der ikke er frostfrit, så dæk dem til med blade, bobleplast, sivmåtte eller lign.

Helle – www.helleshave.dk

2 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juli 2007 kl. 13.53

Syrisk rose er vinterhårdfør i danmark, hvis du ikke vil plante dem på det varige blive sted i år så er det bedste sted at overvinter dem er i drivhuset hvor du graver potterne ned i jorden så rødderne ikke får barfrost.

Mvh. Svend Høst

3 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 14. juli 2007 kl. 15.03

Ja, den er vinterhårdfør, men nu er det små planter fra frø, så jeg er ikke sikker på at de klarer en vinter udenfor med frost. Efter den første vinter kan de stå ude, som jeg også skriver.

Helle – www.helleshave.dk

4 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. juli 2007 kl. 15.59

Hej Helle.

Seler og livrem er joda godt nok, men min erfaring med både stiklinge og frøformeret
syrisk roser er at de altid klare sig igennem den første vinter bare de ikke står alt for vådt. I praksis lader jeg planterne vokse sig store i drivhus 2–3 år før jeg udplanter.Hvis man bruger sit hakkejern varsomt under sin S.R. vil man være rigeligt selvforsynet med nye planter da S.R. villigt såer sig selv.

Mvh.Svend Høst

5 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 15. juli 2007 kl. 11.13

Jamen vi er enige. Men jeg syntes det er bedst at passe på de små planter, det første år, for de danske vejr kan vi aldrig blive klog på, med sådan en våd sommer kan der sikkert komme en hård vinter, det er det der gør det så charmerende at bo i Danmark!

Helle – www.helleshave.dk

6 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lene Pedersen, 3. august 2007 kl. 9.44

Jeg har en opstammet syrisk rose på trejde år den sætter rigtig mange blomster knopper,men de åbner sig kun lidt, hardu/i et forslag til at løse dette problem
Men venlig hilsen Lene Pedersen

7 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. august 2007 kl. 14.07

Hvad er placering af din syrisk rose?

Mvh Svend Høst

8 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Birgith, 5. august 2007 kl. 9.22

Hej

Jeg har en stor syrisk rose, jeg gerne vil flytte til et andet sted i haven. Hvordan og hvornår gør jeg dette bedst?

Med venlig hilsen

Birgith

9 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 5. august 2007 kl. 10.41

Vent til efteråret når den er afblomstret og bladene er faldet af, husk syrisk rose elsker fuld sol og ikke et for vådt sted.

Mvh. Svend Høst

10 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anita Andersen, 20. april 2009 kl. 16.11

Jeg har 2 stk opstammet syrisk rose som står i krukker på en lukket sydendt terrasse, i læ. Jeg her intet gjort ved dem siden indkøbet sidste sommer, og kommer nu tivivl om de skal klippes eller beskæres. De her stået på stedet hele vintren uden, men med lidt isolering om potten. På planteskolen sagde de de sagtens kunne overvintre der, og ikke skulle beskæres, men jeg synes de ser lidt tørre og runkne ud, og knopperne er tørre men dog grønne lige indenunder- Står de på en ok plads, skal de beskæres og hvad med pasning iøvrigt. Mvh Anita Andersen

11 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 20. april 2009 kl. 16.37

Jeg ville ikke beskære den da du så klipper blomsterne af...vand dem godt igennem...jo de er vinterhårdføre...de begynder først nu et skyde bladknopper...jo pladsen er ok.

12 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2012 kl. 18.03

Min opstammede syriske rose med hvide blomster og rød midte har en flot kugleformet krone, som desværre er blevet alt for stor. Bladene er først lige kommet frem, og der er masser af liv i træet. Kan jeg brutalt nedskære kronen til ca. 10 cm over forgreningerne til krone?

Mange hilsner
Inge

13 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 1. juli 2012 kl. 18.43

Er det ikke synd ? Så kommer der ingen blomster i år....

14 af 14 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 1. juli 2012 kl. 18.59

Tak for svaret. Jeg har det nu sådan, at jeg godt kan undvære blomstringen, i stedet for hele tiden at ærgre mig over at den store krone skjuler andre planter, som er værd at kigge på. Men i princippet har du ret.
Hilsner - Inge

Nyt svar til emnet »Syrisk rose«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Syrisk rose

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider