Forum

Overvintre Dahlia i jorden

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne I Glostrup, 3. november 2007 kl. 22.33

Hej.

Sidste efterår fik jeg ikke taget ret mange af mine dahlia op til overvintring inde.

Og stor var min overraskelse, da jeg hen over forsommeren opdagede at 10 ud af 12 havde overlevet vinteren.

Jeg er godt klar over at sidste vinter var ualmindelig mild. Men alligevel synes jeg at det var utroligt.

Jeg besøger et have-forum hvor mange af medlemmerne er fra USA og Canada.

Og dér har jeg set at mange som bor i zone 7 ligesom vi gør hér i Danmark, altid overvintrer deres dahlia ude på voksestedet.

De dækker dem godt med kompost, løv eller halm, og ofte også med plastik.

Jeg tror jeg har forstået at det måske er værre for knoldene hvis de ligger for vådt, end det egentlig er kulden som slår dem ihjel.

Jeg har alt for mange dahlia igen i år, så derfor kan jeg slet ikke grave dem alle op, og jeg har heller ikke plads til at opbevare dem.

Så jeg vil forsøge mig med at dække dem, nok også med plastik.

Er der nogen hérinde som har prøvet dette?

Jeg ved godt at der er et indlæg med at man kan overvintre dahlia ved at plante dybt op af en lun væg.

Mine knolde var plantet på fire helt forskellige steder i haven, da de overlevede sidste vinter.

Jeg synes det kunne være sjovt at få en debat om dette.

Hilsen
Hanne i Glostrup

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. november 2007 kl. 10.32

Jeg havde Dahlia jeg havde sået, de stod i krukker og i efteråret klippede jeg dem ned, lod indhold være indhold, og satte pyntegran og fyr i som jeg plejer.

Krukkerne har stået på terassen hvor der er noget læ, men jeg blev da noget overrasket da jeg i foråret skulle ordne krukkerne og så at der var fine Dahlia knolde med spirer på. De har blomstret fint i sommer, så de får lov at overvintre på samme måde igen. Men du har ret, vinteren var mild, bl.a overlevede et par pelargonier at stå vinteren over i et af bedene.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Henningsen, 9. november 2007 kl. 18.46

Øv- øv det var lige lidt for sent jeg så dette indlæg, da jeg for længst har optaget mine dahliaknolde. Dem jeg har flest af, vil jeg nok forsøge med næste år, så man udgår alt bøvlet med at lægge ned og tge op igen.

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna S., 5. december 2007 kl. 15.40

Det lyder meget interessant det med at lade dem ligge, også lidt våvet tror jeg nok jeg syntes, for hvad med skadedyr som er i jorden, de vil jo gnaske i knolden uforstyrret hele vinteren.

Det bliver nu spændende at høre nærmere om til foråret.

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 6. december 2007 kl. 19.14

Jeg havde også nogle dahlia knolde, som jeg havde glemt i jorden, og som spirede frem sidste forår. Men vi havde også en usædvanlig mild vinter, og her på Lolland er klimaet mildt.

Jeg har taget halvdelen af mine op i år – en lille trillebørfuld. Jeg har tænkt mig at satse de andre, som ligger i jorden i køkkenhaven. De får en god gang jorddække fra den uomsatte kompostbunke en af dagene. Men det er nok virkelig et sats, for de tåler altså ikke frost.

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sanne Holm Larsen, 7. december 2007 kl. 19.05

Har efter mange forsøg fundet frem til at overvintring udendørs hos mig fungere fint i
1. Syd/vestvendt bed med meget god dræning fordi der er mange sten i jorden.

2.I kolddrivhus med helt tør spagnum øverst og nederst i rigelige mængder.Jeg bruger murerspande,de sorte til en 10'er.

Her hvor jeg bor havde vi det rigtigt koldt og frysende for 2 år siden,men det gik alligevel.Jeg skal tilføje at jeg planter mine Dahlia meget dybt,hvilket også gør at de er længe om at blive store til sommer.

Alle andre steder går de til og jeg tror faktisk at den store skurk er fugten kombineret med frost.

Venlig hilsen Sanne

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna S., 8. december 2007 kl. 13.32

Fugten ja der er den største skurk til uheld med dahlia ude hele året og den er ikke altid så let at gøre noget ved.

Anna

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susan, 9. september 2009 kl. 9.56

Hvornår skal de op af jorden... da det er første år det er lykkedes at få en til at gro 8o)

Nyt svar til emnet »Overvintre Dahlia i jorden«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Overvintre Dahlia i jorden

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider