Forum

Mamelukærme busk

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 2. september 2008 kl. 13.17

Er der nogen der vil videregive deres erfaringer med at passe en mamelukærmebusk i haven?

Jeg har netop overtaget en have, hvor denne busk befandt sig og da jeg gennem denne sommer har kunnet se hvor flittigt den blomstrer, ønsker jeg at passe godt på den. Jeg har imidlertid også hørt den skulle være lidt sart, så jeg er lidt i vildrede.

Ka' den i øvrigt formeres på nogen måder?

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. september 2008 kl. 13.43

Hej Hanne!

En mamelukærne passer sig selv, du skal bare nyde alle de dejlige blomster den giver. den er sart på den måde at den fryser tilbage i hårde vintere men den kommer altid tilbage, du kan evt. vinterdække den med gran.

Den er meget let at stiklingeformere, tag nogle sideskud, klip dem i en længde på ca15–20cm og stil dem i vand i et par uger, stik dem i fugtigt jord i potter, når planterne er vokset til sæt dem på blivende sted på friland. Der er mange måder at stiklingeformere mameluk på, det kan næsten ikke gå galt, du kan jo prøve dig frem.

Mvh. Svend Høst

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hanne, 2. september 2008 kl. 14.09

Tak for svaret!

–når den skal dækkes er det så kun nede omkring roden, eller hvordan?

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. september 2008 kl. 22.49

Ja kun omkring roden.

Mvh. Svend Høst

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 3. september 2008 kl. 7.39

Jeg har netop fået sådan en mamelukærme busk – og ved ikke helt hvordan den bedste placering er!

Jeg har en rimelig fugtig have – skal jeg plante den, så den står fugtigt, eller skal jeg finde et sted hvor der er mindst fugtigt?

Og hvordan med sol og skygge?

Mvh
Ulla

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. september 2008 kl. 8.51

Ulla!

Fuld sol og mindst fugtig.

Mvh. Svend Høst

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bruno Rasmussen, 21. april 2009 kl. 20.49

Jeg har også en mamelukærmebusk i haven lige ved terrassen og jeg har skåret den helt ned hvert forår og den skyder fint igen, men er det rigtigt og kan busken klare det?

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 23. april 2009 kl. 8.36

En bekendt har lige fået en Mamelukærmebusk, og hun spurgte om hun skulle skære den ned om efteråret. Min mand sagde ja, men faktisk kan vi ikke huske det. Vi har selv haft denne smukke busk i vores gamle have. Busken vil formodentlig fryse for meget tilbage, hvis den beskæres om efteråret, selv om det er lettere at vinterdække den, hvis den var beskåret.

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Inge T., 23. april 2009 kl. 8.36

En bekendt har lige fået en Mamelukærmebusk, og hun spurgte om hun skulle skære den ned om efteråret. Min mand sagde ja, men faktisk kan vi ikke huske det. Vi har selv haft denne smukke busk i vores gamle have. Busken vil formodentlig fryse for meget tilbage, hvis den beskæres om efteråret, selv om det er lettere at vinterdække den, hvis den var beskåret.

Nyt svar til emnet »Mamelukærme busk«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Mamelukærme busk

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider