Forum

Beskæring af Hibuscus Hybride Marina

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Camilla D., 13. marts 2010 kl. 21.15

Vi er flyttet i hus for et år siden hvor der står tre meget flotte buske (nærmest små træer). Jeg er kommet frem til at det er Hibuscus Hybride Marina (Hawarii Blomst). Lige nu er de mellem 1,5 m - 2 m høje og blomstrer i juli-september med mange og meget flotte blå/lilla blomster, vi har også en enkelt i hvid som er rød i midten af blomsterne. Mit spørgsmåler nu hvordan og hvor meget jeg kan beskære dem. For vi vil jo stadig meget gerne have de mange utrolige flotte blomster, men de er bare utrolig store til vores lille have, og den ene står lige foran stuevinduet, og det ville være rart hvis man kunne få den ned så man kan se ud.

Hilsner Camilla

1 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2010 kl. 12.08

Den du har hedder Hibuscus syrica" Hybride Marina" og høre derfor til de hårdføre af slagsen . Den kaldes også for
Havehibiscus eller syrisk rose . Hibiscus beskæres bedst om foråret i maj måned, når saftstigningen er påbegyndt, så sårheling hurtigt finder sted. Beskæres den efterår eller vinter, risikerer man svampeangreb gennem de åbne sår.

Du kan sagten tage enkelte store grene af men det vil efter min mening være synd , da du også fjerner en del blomster herved . jo flere blomster jo kønnere bliver den . Døde og beskadige grene skal naturligvis væk .

2 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 14. marts 2010 kl. 21.24

Ups, den du har hedder selvfølgelig Hibiscus syrica" Hybride Marina, håber ikke at det forvirrede dig, at jeg fik kaldt den "Hibuscus " .

3 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ina Løndahl, 14. marts 2017 kl. 12.25

Nogle mener man skal beskære syriske roser i marts og andre i maj. Hvad er det rette? Hvorledes beskærer man den, så den fremstærde som en rundet busk uden høje grene, der skygger for vinduerne, men med masser af de skumme blomster?

4 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ina Løndahl, 14. marts 2017 kl. 12.26

Smukke blomster (selvfølgelig) undskyld...

5 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. marts 2017 kl. 22.18

Nu beskærer man som regel aldrig syrisk rose , kun hvis grene er i vejen , som fx foran et vindue , tidlig forår til tidlig sommer er en god tid at beskærer i , men det kan gøres uden problemer hele året rundt , man skærer grene af helt inde ved basis , kan bruges som stiklinger , hvis man vil have flere planter..................

6 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ina Løndahl, 15. marts 2017 kl. 12.39

Tak til Svend for svar.
Jeg vil prøve at bruge de afklippede grene som stiklinger og derfor spørger jeg lige - skal de stå i vand før plantning ligesom pil, eller planter man dem bare direkte i jorden?
Tak for svar.

7 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. marts 2017 kl. 22.17

Hvis du klipper din syrisk rose nu så sætter du stiklingene i vand i et solrigt vindue , og ret hurtigt bliver de grønne og springer ud , så stikker du dem i potter med så og priklejord som er vandet godt , kom en klar plastpose over , eller brug et engangs 0,5 fadøl plastkrus som minidrivhus over stiklingen , stil dem varmt (stuetemperatur)og gerne i fuld sol , efter et par uger kan du se de hvide rødder komme igennem hullerne i bunden af potten og du kan fjerne posen/kruset.
Brug etårige træagtelge stiklinger på ca 20-25 længde , klippet af lige over en knop , stik dem dybt næsten til bunds i potten.
8 ud af 10 lykkes............

8 af 8 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Poulsen, 4. maj 2020 kl. 15.29

Er de fleste podet

Nyt svar til emnet »Beskæring af Hibuscus Hybride Marina«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Beskæring af Hibuscus Hybride Marina

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider