Forum

Syrisk Rose, opstamning og pasning

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. maj 2010 kl. 22.51

Jeg har i marts sået frø af syrisk rose (hibiscus familie), småplanterne er nu ca. 10 cm høje i vindueskarmen. Planen er, at de senere skal plantes ud i haven, da jeg ikke har drivhus.

En bekendt havde nogle flot opstammede som små træer, det har inspireret mig. Men hvornår begynder jeg at fjerne det nederste løv ? Så tidligt som muligt - eller først, når der kommer synlige sideskud ?

Hvor meget vil de mon gro den første sommer ? Og hvor gamle skal de være, før de kan overleve en normal vinter ? Skal de nå at få træagtige stængler ? Den første vinter skal de beskyttes, men hvor meget ?

1 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. maj 2010 kl. 14.42

Hej Clara !!

Jeg har selv sået masser af Syrisk Rose , men jeg har mine i drivhus hvor de vokser godt , det første år overvinterer jeg dem frostfrit , selvom de er fuldt vinterhårdfører her i DK.
Nu er SR en busk og ikke et træ , hvilken måde der er bedst ved jeg ikke , det er måske nok bedst at lade SR vokse op og så senere klippe den til når den har opnået en vis højde , du kan jo også prøve at klippe sideskudene af når de viser sig og kun lade hovedstammen vokse op.
SR sår sig selv velvilligt og jeg har fundet mange store 4-5årige selvsåede planter under min store blå SR som har klaret sig gennem hårde vintere unden beskyttelse.

Mvh. Svend Høst

2 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 14. maj 2010 kl. 19.53

Hej Svend

Tak for svar ! Du skriver, at du den første vinter opbevarer dem frostfrit, har du et opvarmet drivhus eller kan de mon klare sig med den smule lys, der er i en vindueskarm ?

Hilsen Clara

3 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 14. maj 2010 kl. 23.25

Hej Clara !

De behøver ikke noget lys da de om efteråret taber alle bladene og går i vinterhi.
Jeg opbevarer mine førsteårsplanter i frostfrit vinterhave og det er bare for at være helt sikker , de kunne godt stå udenfor gravet ned i jorden i potterne og dækket over med gran ell. lign.
Sidst i februar kan man tage dem ind i et lyst sydvindue og drive dem frem , de springer hurtigt ud , det er bedst ved en temperatur omkring 18-20 gr. , højere temp. vil gøre dem ranglet.

Mvh. Svend Høst

4 af 4 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 15. maj 2010 kl. 13.02

Hej Svend
Tak for fint svar. Har nu printet det ud, også et ark til min haveveninde, som fik et par af småplanterne forleden.
Venlig hilsen Clara

Nyt svar til emnet »Syrisk Rose, opstamning og pasning«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Syrisk Rose, opstamning og pasning

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider