Forum

Asarina scandens – Klokkeranke

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 14. september 2010 kl. 18.22

Jeg blev gjort opmærksom på Asarina scandens – Klokkeranke – efter en kommentar på min blog www.blogpro.dk/havens-forskellige-planter/sommerblomster/asarina-scandens-klokkeranke/ – hvor en læser ikke kan forstå, hvorfor planten ikke vil blomstre. Og nu blev jeg faktisk lidt nysgerrig.

Jeg har nemlig heller ikke selv haft særlig megen held med Klokkeranken, som jeg forsøgte mig med tilbage i 2008. Her stod den i mit fine drivhus, men kom kun med enkelte blomster allersidst på sæsonen – og det var der jo ligesom ikke så meget ved :-(

Er der nogen i dette forum, der har den erfaring der skal til, for at få Asarina Scandens – Klokkeranke til at lykkes, så kom gerne med nogle tips og et par gode råd. For det er en rigtig smuk klatreplante …

Se evt. indlægget her: www.blogpro.dk/havens-forskellige-planter/sommerblomster/asarina-scandens-klokkeranke/

- Kenn

1 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. september 2010 kl. 19.20

Hej Kenn så vil jeg da lige gøre opmærksom på at Klokkeranke ikke er Asarina Scandens, jeg har Asarina flere forskellige oveni købet de ser sådan her ud.
Den du viser billed af er en Cobaea.

2 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 14. september 2010 kl. 19.25

3 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 14. september 2010 kl. 22.01

Tja - jeg fik ikke fotograferet skiltet i Wisley, men syntes at den lignede. Smuk er den ihvertfald. Så må jeg finde et andet billede til bloggen. Måske jeg kan låne et fra dig? Ved du hvad Asarina scandens hedder på dansk?

Under alle omstændigheder har jeg selv forsøgt med frø fra Asarina scandens som jeg købte hos Thompson & Morgan i 2008, men fik desværre ikke den store succes med den.

- Kenn

NB: Er Cobaea nemmere end Asarina scandens, eller er de lige 'nemme'?

4 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. september 2010 kl. 7.10

Kenn Asarina har vist ikke noget dansk navn, du må gerne bruge mit billed, jeg kan oplyse dig om at asarina er meget nemmere at få i blomst end Cobaea.
asarina kan overvintres det gør jeg med mange af mine, der er nogle med små blomster og så er der den jeg har vist her med større blomst så er der en anden gren af familien der hedder Maurandya, den har lidt lodne blade og store blomster, de har begge det tilfældes at de findes i flere farver.
Der er en af Asarinaerne der danne cuadex/knold den hedder Red Dragon, min er desværre død iår, men en af brugerne på mit forum har den, og der er blomst i så mon ikek der er håb for frø.
Hvis du er interesseret i frø må du sige til jeg får frø af flere forskellige farver.
du man finde min mail på min hjemmeside
www.123hjemmeside.dk/greenhouse
Kenn det med frø kan være lidt svært, man må ikke dække dem, og de skal helst spirre i drivhus, det får man det bedste resultat ud af, jeg sår dem når der er ca. 15 grader i drivhuset om dagen, jeg har altid et hav af planter, men jeg har også mine frø opbevaret i et gammelt køleskab i garagen.
mvh
Lis

5 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kenn, Hjortespring, 15. september 2010 kl. 9.43

Hej igen Lis - tak for dit svar. Det var jo også mig der forsøgte med Ipomoea i år fra et tysk frøfirma. Men de kom overhoved ikke i gang :o(

Jeg tror vist at jeg må et smut forbi Randers når lejligheden byder sig. Og frø af diverse spændende planter er jeg altid meget interesseret i. Jeg har måske også nogle du kunne bruge?

Dine billeder vil jeg gerne låne, og smider dig en PM en af dagene :o)

- Kenn

NB: Mit indlæg på min blog ( blogpro.dk/?p=373 ) er nu opdateret med de rigtige oplysninger - tusind tak for hjælpen :o)

6 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. september 2010 kl. 11.00

Nej nogle Ipomoea kan være lidt træge, men jeg har da fået flere slags igang også nogle som er flerårige, jeg har et par tips med varmt i en varmekasse i 2 døgn, jeg dækker dem heller ikke kun med vermiculite, og de spirrer også i varmekasse.
Du skla være velkommen, men det skal nok først være til næste år jeg er igang med at slæbe planter ind, men du siger bare til hvis der er noget der kunne friste, er der frø så deles de gerne med andre.
Jeg har frø af Philibert Gracilis og nogle andre, men jeg skal nok ligge dem ind på min hjemmeside

7 af 7 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 15. september 2010 kl. 11.04

Kenn Cobaea er klokkeranke, men asarina er ikke klokkeranke

Nyt svar til emnet »Asarina scandens – Klokkeranke«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Asarina scandens – Klokkeranke

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider