Forum

Tunge udendørs krukker.

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 10. november 2010 kl. 20.50

Lige en god fidus inden frosten kommer. I stedet for at flytte rundt på de tunge udendørs krukker med planter og jord i, kan man bare lægge dem ned. Den væde som kommer ned i jorden i løbet af vinteren vil løbe ud, så krukken ikke frostsprænges. Læg en sten ved siden af de runde krukker så de ikke triller i blæsevejr.

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. november 2010 kl. 12.04

Hej Mogens

Det ville jo være en let løsning - men er du 100% sikker på det? Jeg har jo en række krukker, som har stået ude i 25 år med jord og planter i hvert år, uden at de tager skade. De ville sikkert heller ikke tage skade af din foreslåede behandling. Men er du sikker på, at de krukker, som tager skade af frost, kan tåle det? Jeg tænker på, om ikke den side, der ligger ned mod jorden, vil suge fugt. Selv en glaseret krukke er måske ikke helt vandtæt.

Hilsen Karna

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 11. november 2010 kl. 15.06

Vi har 12 store krukker med store Hortensia og et hav af mindre krukker på vores vind omsuste taresse. De er alle blevet lagt ned, inden frostens ankomst, igennem mange år. Selv i den forgangne vinter hvor her var ned til - 14 grader, havde ingen af krukkerne taget skade, og selv de store Hortensia klarede vinteren fint, selv om de lå ned. Ingen af vores krukker er frostfri, jeg tror at det er dem de kalder Vietnamkrukker.

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 11. november 2010 kl. 17.38

Hej Mogens

Det vil sige, at de lå på et fliseunderlag? Det giver mindre fugt til krukkens underside end på fugtig jord, så det er måske en vigtig pointe, hvis man vil bruge metoden.

Hilsen Karna

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 13. november 2010 kl. 0.26

Mig bekendt er "Vietnamkrukker" store, uglaserede stentøjskrukker, som godt kan tåle frost. Ellers læg et foto på af dem, Mogens.

Hvis de kan suge fugt, er det lertøj og kan frostsprænges. Stentøj er brændt tæt som sten og kan ikke suge fugt.

Hvis man tørrede lertøjskrukker fuldstændigt, så der ikke var fugt i porerne, burde de også kunne tåle frost, hvis de opbevares tørt. Altså tømt for våd jord.

Spændinger mellem dele af en potte, hvor porerne er fugtmættet og andre dele af den, der er uden fugt i porerne, har også betydning for, hvor hurtigt sprængning sker.

Her kan det godt udligne nogle af disse spændinger at lægge krukken ned på en rund side. Men er der våd jord i den, vil der stadig være spændinger mellem udvendig og indvendig, men metoden kan godt hjælpe til med at udsætte en egentlig sprængning (måske hjulpet af tagudhæng over terrasse ?)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ulla Danielsen, 15. november 2010 kl. 19.22

Hejsa

Også jeg har i flere år haft succes med at lægge mine ikke frostsikre potter ned når vintersæsonen står for døren. Dem jeg har orket - har jeg kørt ind under nogle høje træer hvor der måske er lidt "skygge" for den værste frost!!! Alle som en har ligget på siden på jorden og der er endnu ingen der er gået i stykker af den grund.

Havde faktisk også en enkelt stående fremme hele vinteren sidste år - en billig krukke fra et supermarked hvor jeg havde plantet en "indianer" jeg havde flettet af frisk pil. Krukken var dog alt for lille - men sådan en rund en, hvor jeg ikke kunne hive planten op. Tænkte - at så kunne frosten får den - men niksen, den står stadig i en alt for lille potte.

Herlig hilsen
Ulla

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Moselund, 21. november 2010 kl. 11.31

Hej.

Slip for bekymringer med frostsprængte krukker. Køb dem i glasfiber, de holder år efter år. Jeg har haft mine på 7. sæson nu og sidste vinter var en ultimativ test af holdbarheden. Jeg købte dem i sin tid hos somo-art.dk

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 21. november 2010 kl. 13.15

Hej Jesper -

er det et tilfælde, at du bor på samme adresse som det firma, du reklamerer for?

Det er det nok - for det er jo ikke tilladt at reklamere i trådene. Jeg er sikker på, at havenyt.dk gerne vil annoncere for dine produkter i en rigtig annonce!

mvh
Anja

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Moselund, 21. november 2010 kl. 14.29

Hej Anja

Jeg er også civil person der har almindelig interesse i holdbare produkter. Jeg kunne jo have oprettet mig med andet navn hvis jeg ville skjule noget !!

Jeg har selv købt disse krukker for år tilbage og er senere begyndt at forhandle dem pga af den høje kvalitet.

Måske var det forkert at vise hvor man kan få dem nutildags ?

Sig mig venligst hvornår det r lovligt at lægge et link herinde i almen interesse - uden at det absolut skal anses for reklame ?

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 21. november 2010 kl. 21.26

Hej alle.
er der nogle der kan linke mig et par hjemmesider med gamle billige lerkrukker/potter?

De skal ikke være alt for dyre..

På forhånd tak :-)

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. november 2010 kl. 7.20

Hej Jesper -

når man selv har den forretning, som man linker til, tror jeg at det bliver svært for nogen at se det som andet end reklame...

Jeg kan sagtens se, hvad du mener, men da Havenyt.dk kun eksisterer på annonceindtægterne, duer det ikke på den måde, synes jeg!

Så vil enhver forretning jo kunne bruge det samme argument, og ingen ville betale for en annonce, hvis man bare kunne bruge trådene gratis.

Mvh
Anja

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 22. november 2010 kl. 7.54

Hej Anja, og tak for dit svar.

Jeg kan godt se hvad du mener... Men der må da være en måde, man kan finde hjemmesider herover, det har jeg da læst mange steder her på havenyt??
Eller er det mig der har misforstået noget??.

- Jesper

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Moselund, 22. november 2010 kl. 9.17

Hej Jesper Larsen

Ja jeg tør jo næsten ikke fortælle hvor der måske kunne være nogle krukker der kan interessere dig :-)

Men på tipset om fiberkrukker ovenfor, kan du også finde Egyptiske unika lervarer.

Og til den diplomatiske søde Anja - Jeg starter en annoncering herinde i det nye år ;-)

Noget for noget !!

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 22. november 2010 kl. 10.28

Hm.. Det er da træls, så er denne side her vel ikke til megen hjælp.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 22. november 2010 kl. 10.28

Hm.. Det er da træls, så er denne side her vel ikke til megen hjælp.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. november 2010 kl. 13.47

Jesper L - klik på Forhandlerguiden øverst til højre. Der kan du finde links til alverdens forhandlere af en masse haverelaterede ting og sager.

Og den anden Jesper - det er godt nok første gang nogen sinde, jeg er blevet kaldt diplomatisk :-) Jeg gjorde mig nu også umage...

mvh
Anja

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jesper Larsen, 22. november 2010 kl. 15.14

Ok, tak for det :-)

Nyt svar til emnet »Tunge udendørs krukker.«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Tunge udendørs krukker.

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider