Forum

Hvilken ukrudtsdug er bedst?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rune Vang Sommer, 3. marts 2012 kl. 10.59

Jeg har lige plantet en Liguster Liga hæk på en skråning med en hældning på cirka 35-45 grader.
Jeg har ikke så mange meter(40), så jeg har fint råd til den bedste ukrudtsdug der findes.

Jeg har set mange tynde ukrudtsduge som er næsten helt gennemsigtige. De kan ikke ligge udækket, da alt under dugen stadig får masser af lys til at gro. Derfor søger jeg en ukrudtsdug som ikke lader lys passere.

Jeg har læst lidt om fibertex-dug, men jeg ved ikke om denne gør "arbejdet" - og om det er den bedste?

Muligvis vil jeg dog lægge et tyndt lag flis oven på - blot for udsynets skyld, men det bliver lidt svært da der er tale om en skråning med en forholdsvis stor hældning.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. marts 2012 kl. 17.59

Hej Rune -

jeg tror, at du skal have fat i den rigtige gartnerdug, der hedder Mypex. Den er ikke billig, men holder i mange år. Den er dog temmelig glat i overfladen, så det vil være svært at dække den med noget på en skråning...

Prøv at google den - der er nogle få forhandlere, der sælger den til private.

Mvh
Anja

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 3. marts 2012 kl. 18.32

Jeg benytter selv belægningsdug, som man bruger til indkørsler er langt det billigste og meget solidt. Jeg har trådt på mit i et år uden anden form for dække.. Det holdet bare.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Vang Sommer, 3. marts 2012 kl. 18.39

I en anden tråd kan jeg læse, at Mypex vist blot er et andet navn for Fibertex og Hortex - som altså er det samme.
www.havenyt.dk/forum/fri_debat/4674.html

Jeg kan læse, at den slags koster fra 9 - 15 kr. pr. meter.
Gode forslag og tilps modtages stadig gerne.

Lidt links - til fremtidig reference af køb af ukrudtsdug:

Ukendt navn. Plantetorvet.dk :
www.plantetorvet.dk/planteresultat.php?searchword=ukrudtsdug&x=0&y=0

Mypex. ved Lundhede.dk :
lundhede.datascan.dk/acatalog/Ukrudtsdug.html

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 3. marts 2012 kl. 18.39

Har foresten også flade teltpløkker igennem den og der er intet kommet op. Har en grund fyldt med kvikgræs, som må siges at være den mest ihærdige ukrudtsplante.. Der kan ikke vokse ukrudt igennem det er min opfattelse..

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Vang Sommer, 3. marts 2012 kl. 18.56

Kasper: hvad er det for en slags dug? Og kan du huske hvor du har købt den?
Og ved du, om vand kan sive igennem, eller preller det af?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 3. marts 2012 kl. 19.11

Vand kan sive igen og tro måske også det kan fordampe.. Det er købt i bauhaus. 399 for 2,1 gange 25 meter.
Hvis man ikke vil have den størrelse så kan det fås billigst i Harald nyborg.
Den i bauhaus ligger på 7,6 kroner pr. kvadratmeter. Er det billigste jeg har set. Den eneste ulempe er at det er gråt men man vil jo typisk dække det med bark eller lignende.
Flade teltpløkker fra harald nyborg er ligeledes det billigste jeg har fundet til at fæstne med. Plantebutikkerne har alt muligt smart, men de ved også god hvad de skal have for det.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 3. marts 2012 kl. 19.12

Undskyld alle stavefejlene jeg kan se, skrevet lidt hurtigt.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Vang Sommer, 4. marts 2012 kl. 16.04

Har lige været i Silvan efter Fibertex-dug. På Silvans hjemmeside står der, at under 10% af sollys trænger igennem dugen. Men når jeg står og ser på det tynde stof, kan jeg tydeligt se igennem.

Kan man se igennem Mypex-dug?
Og kunne du (Kasper) se igennem den dug du lagde?

Jeg havde en idé om, at dugen var tyk nok til at man slet ikke kunne se igennem. Er jeg helt forkert på den?

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Kasper Nylander, 5. marts 2012 kl. 2.12

Hvis du tager den op mod lyset, så kommer der en smule lys igennem... Men lægger du det på jorden kan jeg ikke se hvad der er under det kun hvis det ligger i vand, mærkeligt nok. Men ukrudt kan jo ikke rigtig vokse under det, så det gør sit job. Jeg går også på mit underlag, ved ikke om det hjælper på det. hele meningen er vel bare at ukrudtet ikke skal vokse, blive højt og sætte frø. Det tvivler jeg stærkt på at det gør, når det ikke kan vokse i højden. Men kan da godt tænkes at det optimale er at dække det med noget bark eller hvad man nu lige har lyst til.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rune Vang Sommer, 20. marts 2012 kl. 22.00

Så har jeg fået købt en Fibertex dug i Silvan. Fik at vide af en fibertex-mand, at Fibertex er navnet på firmaet der producerer ukrudsduge bl.a. Så Fibertex, Mypes mv. kan ikke være 'det samme'.

Anyhow. Har fået lagt dugen ud og har lagt et cirka 2-3 cm. lag af barkflis hen over dugen. I første omgang er prioriteten at få lukket af for lyset. Jeg har sat dugen fast med stormpløkker.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Helt, 14. juli 2013 kl. 16.19

Hvordan er det gået med den dug, du lagde i starten af marts måned, Kasper? Er du stadig tilfreds med resultatet, og har du fået bugt med det genstridige ukrudt.

Vi er ved at anlægge en mindre have, hvor der på en skåning er den del padderokke og skvalderkål. Dugen fra Plantex som forhandles hos Harald Nyborg, og som du købte hos Bauhaus ser ud til at være temmelig mørkt.
Har bemærket, at du skriver, at den er grå. Snyder billedet? www.harald-nyborg.dk/p5202/ukrudtsdug-basic-1x15m-du-pont

På forhånd tak for din sparring.

Med venlig hilsen

Lotte

Nyt svar til emnet »Hvilken ukrudtsdug er bedst?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Prydhaven > Hvilken ukrudtsdug er bedst?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider