Forum

Bladlus, hvor underligt!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen, 28. juni 2004 kl. 11.32

Jeg har en rode i en stor krukke, den trives og jeg har fulgt den med glæde dagligt. For en uges tid siden så jeg så en masse bladlus. Min udmnærkede havebog anbefalede mig at pille dem af eller spule dem væk med slange dagligt indtil de var væk. det gjorde jeg så og allerede efter 2 dage var der langt færre.

Jeg fik så det gode råd at sprøjte med sulfovand og det gjorde jeg så. 2 gange, og derefter tog jeg hjemmefra i 3 dage. Da jeg så roden næste gang var de fleste blade visne og krøllet sammen. Jeg spulede med det samme sulfoen af, og hældte det skummende vand fra inden det sank til rødderne. Men det har ikke hjulpet meget, flere og flere blade visner. jeg har ikke nænnet at klippe den helt ned men blot fjernet de angrebne blade og skud.

Hvad skete der? Flere har siden forvisset mig om at det intet har med sulfoen at gøre. hvillket jeg synes lyder underligt da min lupin som stod i skudlinien for sprøjten også har fået brune blade der hvor den blev ramt.

har I hørt om det? og hvad er alternativet til sulfo, mod bladlus?

Hilsen Karen

1 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karen, 28. juni 2004 kl. 11.34

Ja, det var altså en rose, og ikke en rode – hvis en sådan findes! :0)

Hilsen Karen

2 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 28. juni 2004 kl. 15.58

Kære Karen

Prøv at læse indlæggene om insektsæbe under overskriften "En opfordring". Jeg tror afgjort, at det er sulfoen, der er synderen.

Venlig hilsen

Merete

3 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sarah, 12. juli 2005 kl. 7.56

Jeg har oplevet præcis det samme! Har en tomatplant i en krukke – har stået så flot og endda fået blomster tidligt. En dag var der en masse små fluer (ligner banan-fluer) Fik råd af naboen: sprøjt med sulfo. Det gjorde jeg. Resultat: alle blade bliver gule, krøller sammen og visner... Hvordan kan jeg redde min stakkels tomat?

4 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Lauesen, 18. juni 2006 kl. 17.07

Hjælp!

Jeg beskar min hængepil sidste efterår, og i år voksede den så fint tilbage,men ak i dag så jeg at den var totalt angrebet,jeg tror af bladlus, dog var de helt sorte de fleste og sad helt tæt. Jeg klippede det værste af i en sæk,og vandede den med sæbevand,men hva nu? smidter det til resten af haven? det er endnu ikke sket.

Gitte

5 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Wina Fiona, 1. juli 2006 kl. 22.30

Hej
jeg har altid sprøjtet mine roser med sæbevand mod bladlus. og det har altid virket fint. Jeg bruger opvakemiddel fra Urtekram som er økologisk og uden mærkelige kemikalier. Mine roser er flotte og lussefri.

Jeg bruger en alm. forstøver og samme blandingsforhold som til opvask.

Men. Jeg har lige idag opdaget nogle små bitte lysegrønne larver på undersiden af bladene, og det ser ud til de gnaver halvt igennem bladet.

Kan ikk finde billeder af dem. Er der mon nogle som ved hvad det er? Har liget dem en tur med sæbevand.

men er der andre gode råd?

Hej fra Wina.

6 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 4. juli 2006 kl. 22.30

Hej Wima
Hvis det er et billede du gerne vil finde, så prøv at søge på www.biopix.dk Her findes billeder af alverdens insekter, laver og andet godt.

Bruger ikke sæbevand til mine roser, kun vandstråle og det fungerer fint her... endnu

7 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 13. august 2006 kl. 15.42

Hej.

Jeg har en chilli plante, som for nylig har fået bladlus. Den er rimlig stor, og har omtrent 14 chillier. Eftersom det er en spiseplante, tænkte jeg at sæbevand eller sulfo måske ville være lidt dumt at bruge, da jeg jo spiser den chillier. Tror i det ville være bedst at spule den med vand? Eller har i andre foreslag?

Smil Marie.

8 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle Nørgaard, 13. august 2006 kl. 19.35

Du kan nøjes med at bruge sæbevandet på bladene og på stænglerne og så nøjes med at komme vand på chilierne., men husk du bruger jo også sæbevand på dine tallerkener, kopper osv. som du bruger spiser og drikker af. Hvis du fjerner lusene hver dag, så er du hurtig af med plagen,

Helle – www.helleshave.dk

9 af 9 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Marie, 16. august 2006 kl. 14.18

Hej Helle. Tusind tak for informationen. Det vil jeg gøre.

Mange smil Marie.

Nyt svar til emnet »Bladlus, hvor underligt!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Bladlus, hvor underligt!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider