Forum

Kan man det?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2014 kl. 7.02

Efter de der !"#¤! vinbjergsnergle har ædt alle mine spirende kukkeplanteer, altså persille, dild mm- så overvejer jeg, ogm, man kan spænde net ud over, fx fra løg og den slags?

Så kan de vel ikke komme til dem!

Mvh
Tine

1 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 10. juni 2014 kl. 8.26

saml dem sammen og hæld dem ud et sted i naturen eller spis dem

2 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 10. juni 2014 kl. 9.32

Er du sikker på, at det er vinbjergsneglene, der er på rov? Jeg har efterhånden en ret pæn bestand, men har endnu ikke bemærket skader, som de er skyld i - selv min salat er stort set uden spiste blade :)

Lidt ærgerligt, at jeg ikke kan lide snegle...

3 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2014 kl. 10.58

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

4 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 10. juni 2014 kl. 12.05

jeg har rigtig mange vinbjergsnegle i haven, så mange at jeg skal passe på hvor jeg træder, og de æder ikke noget her, ikke engang mine geoginer spiser de,

5 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2014 kl. 16.42

Vi har også masser af vinbjergsnegle, som dog mest opholder sig i min lille kratskov, hvor der er skygge og fugtigt. (Her trives de sammen med dræbersneglene, hvis antal indtil videre er begrænset). Mine vinbjergsnegle har ikke spist noget som de ikke måtte. De holder sig til græsafklippet, som jeg lægger i kratskoven og langs hækken. Forleden dag tænkte jeg dog på at det i grunden var synd for dræbersneglene. Dem jagter vi og dræber, mens jeg flytter en vinbjergsnegl til et andet område, når den er på afveje.

Jeg har taget vinbjergsneglene med til Fredericia for mere end 20 år siden. Nogle enkelte, samlet i plastikpose. Om natten havde de et fint ophold i badekarret på Hotel Kong Frederik. Jeg vågnede ved nogle underlige lyde fra badeværelset: Klak - klak - klak. Det var sneglene, som var krøbet op af badekarret og op på fliserne, hvorfra de så faldt tilbage i badekarret.

Vi har haft stor fornøjelse af sneglene. Børnebørnene har malet hver sin snegl med kulørt farve eller initialer på huset og har moret sig med at genfinde dem hvert år. De har også ladet sneglene løbe væddeløb på et langt fugtigt bræt. Dem har vi kun gode minder om.
Ingeborg

6 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2014 kl. 17.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

7 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 10. juni 2014 kl. 18.21

Hej Frank
Ja, jeg har også set vinbjergsnegle oppe i træerne. De sad der i flere måneder og havde ligesom limet sig fast.
Ingeborg

8 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 10. juni 2014 kl. 18.47

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

9 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 10. juni 2014 kl. 20.38

Vinbjergsnegle er fredede! De må ikke flyttes eller sælges, men man må indsamle til "eget forbrug" og spise dem. Hvilket jeg ikke har lyst til... (Jeg har ellers en meget stor familie, som jeg har hede drømme om at invitere til sneglegilde....)

De er set i krukkerne- det er dræberne også, men dem fjernede jeg og aflivede (AAAD!). Dræbersnegle gemmer sig i tørre perioder ved fx stemmen af buske/småtræer, hvor der skygge og fugt.

Ja vinbjerg kryber til vejrs, og i efteråret graver de sig ned i løs jord (eller grus)/gemmer sig lune steder- fx mit bed op mod huset (stik syd).

Jeg har en mængde potteplanter, der burde på "sommerferie" nu, men sidste år åd et eller andet bladene af mine Hippeastrum (Amaryllis), så jeg er noget tøvende. Sukkulenterne gider de nu nok ikke æde.

Åh, det er ikke nemt- at være naturfreak, og gerne ville styre den (Naturen).

Mvh
Tine

10 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 11. juni 2014 kl. 7.53

foldblad er en af vinbjergsneglenes livretter

11 af 13 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 11. juni 2014 kl. 11.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

12 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 12. juni 2014 kl. 21.36

Vinbjerg i egen have:
Det er det, jeg har fået oplyst forskellige steder (FoN, Skov og Naturstyrelsen mm), så jeg er da gået ud fra, det gælder haven!

Jeg vil helst ikke bruge fy-ordet, da det går ud over pindsvin og nok også tudser, faktisk er fy-ordet ret forbudt. Jeg har overvejet øl-fælder (men det er bare fy-ord, på en anden måde), jeg er egentlig i mod fældefangst- på alle måder.

Skal dyr dø, skal det gå stærkt.

Jeg ved godt, at med den holdning bliver det svært, at have have og dyrke grøntsager, en del kan jeg nu fint leve uden (salat og kål fx), Der skal være plads til dyreliv og ukrudt, som dyrene lever af.

Foldblad er?

Mvh
Tine (Jeg ønsker mig dog en brombærbusk-æder!)

13 af 13 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 12. juni 2014 kl. 21.56

Vinbjergsnegle høre ind under jagtloven og må kun indsamles til eget forbrug . Ej sælges til erhverv .

Tine ( køb en ged eller får og spis det når det er færdig med brombærrene).

Nyt svar til emnet »Kan man det?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Kan man det?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider