Forum

Hvem æder mine ærter?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 3. august 2004 kl. 12.56

Hej

Hvem er det som gnaver i mine ærteplaner i /ved rodhalsen, så planten visner og dør inden jeg får høstet noget som helst?

Jeg elsker ærter og får bare INTET udbytte.

Det ser ud som om regnfang lagt ved foden af planterne har reddet enkelte planter.

1 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 3. august 2004 kl. 12.58

Og jeg kunne tilføje – hvem æder mine bønner? Men det er bare ikke ved roden, men bladene. Det ser ikke ud til at være snegle (ingen slim spor) – her ser regnfang også ud til at hjælpe...

2 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 3. august 2004 kl. 15.26

Kunne det være rodhalsråd?

Hvad er i øvrigt regnfang? Tænker du på planten rejnfan?

3 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 3. august 2004 kl. 16.45

Jeg har sjældent oplevet et år med flere lus og diverse repræsentanter for alskens kryb end i denne sommer.

Jeg bor søndenfjords med udsigt til Aggersundbroen.

Her trives ærterne dette til trods ganske glimrende.

Det er glædeligt, at planten Rejnfan tilsyneladende har haft en positiv effekt.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvori dit ærteproblem består, men jeg vil aldrig udelukke fugle som syndere.

Dertil kommer, at såtidspunktet ikke er uvæsentligt.

Mine bønner ser også ud til at trives, men dog kun det hold, jeg såede, efter at temperaturen var øget.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

4 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Merete Vinje, 3. august 2004 kl. 20.59

Hvem eller hvad får skudspidserne på mine ærter til at krølle sammen og blive sorte inden i, hvorefter planten stopper væksten? Jeg har oplevet det flere år i træk, og det sker, når ærterne er ca. 1 meter høje. Opslag i diverse havebøger om sygdomme og skadedyr på ærter har ikke givet noget svar.

Mine bønner er OK, men er først ved at blomstre nu – mindst 14 dage senere end sædvanligt. Kan det være ørentviste, der gnaver i bønneblade? Jeg synes, at der er myriader af ørentviste i år, og de gnasker løs på alt muligt, i hvert fald i min lille have.

Venlig hilsen

Merete

5 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin Larsen, 4. august 2004 kl. 9.14

Snegle *elsker* at æde bønneblade! Jeg såede et ret sent hold stangbønner, men en efter en forsvandt topskuddene så planternes vækst standsede. Jeg mistænkte fugle, da planterne forsvandt på et par timer. Men så fandt jeg en eftermiddag en flok små, nøgne snegle som mæskede sig i mine bønnerplanter! Ud af 14 planter blev de 4 til noget. Så såede jeg nogle nye i en spirebakke, men sørme om ikke snegle også åd dem – selv om de stod omme i forhaven på en stenforhøjning. Nå, tre af dem overlevede og blev plantet ud.

Ole har ret i at der er usædvanligt mange lus i år. Men heldigvis er der kommet undsættelsestropper til min have i form af mariehøner og sværme af svirrefluer. De gør det nu ret god :-)

Jeg har rigtigt mange blomstrende krydderurter, måske er de med til at lokke nyttedyrene til.

6 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 4. august 2004 kl. 15.16

Jeg har ingen problemer med lus – mine svirrefluer og mariehøns er måske på overarbejde :)

Og tak for stavekontrollen... Jeg har hørt at rejnfan – var det sådan? er "snegle afvisende " Så måske er det snegle eftersom det virker lidt...

7 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 20. maj 2005 kl. 23.38

Nå – ja, hvis jeg er lidt sent ude er det ikke noget nyt. Jeg skal da lige kende dit problem først. Jeg har selv nøjagtig det samme – i flere år..."Andre" har indkredset det til at være små grå snegle, der så ved daggry gemmer sig under udlagt brædt langs med rækken og kan skrabes af om dagen og druknes. Jeg havde ingen "små grå snegle". Jorden er fuldstændig perforeret af sorte myre. De fik noget borax/sukker. Desværre er der også røde myrer i jorden der aldrig åbenbare sig. Hjælp mig med dem får du en flødekarramel til "h"jul

8 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Levin, 25. juli 2005 kl. 19.33

Har haft det samme problem også med radisser. Forklaringen var kanin. Har sat 2 meter lange elektrikkerrør (kan købes i byggemarked) og lagt fuglenet over. Det hjalp. Omkring ærterne har jeg sat et hegn af 60 cm hønsetråd, da de ellers gror op igennem fuglenettet. Så nu har vi både ærter og radisser.

9 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 26. juli 2005 kl. 20.25

Fint Levin: Den der med (vild-)kaniner er så langt ude at det selvfølgeligt er endnu længere ude, end "på landet" det er simpelthen på Endelave, de'r betaler jægere i dyre domme for at forsøge at ramme kaninerne når de smutter fra et hul til et andet. Ligesom politikkerne. Muligvis ligger der så meget bly på Endelave at øen er ved at kæntre eller endda synke i havet. "Een ka' aldrig vie". Men kaninerne? Hvor du også har adgang til enten TV eller bredbånd er nok en omgåelse fra dig, du bor ét andet sted. Foregår der måske lidt voldsom duetræk. Har gråspurvne uhindret adgang til støvbadninng i din urtehave, er det på høje tid du får spredt din kompost ud på området. Er det bladene som nippes, er det fugle. Er det roden som overgnaves kan det være snegle, jordlopper og hvad som helst? Ærter er en lækker spise. Lad endeligt være med at sætte et skilt op at du sælger og har ærter i rigelig mængde. Jeg indvadere omgående ærterne. Det har jeg forøvrigt skrevet om tidligere. Mit problem er løst – og jeg smovser nu i egne ærter. Tag dit problem som en oplevelse.

10 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Iben, 22. juni 2006 kl. 18.22

Hej

Jeg kunne også godt tænke mig at vide hvem der spiser mine ærter? De bliver også bidt over ved jordoverfladen.

Trode først at det var katte eller vores hunde der hoppede op og knækkede dem.

Satte derfor hegn og net op, men uden resultat. Har nu smidt snegle gift i bedet, som måske ser ud til at hjælpe.

11 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Clara Andersen, 22. juni 2006 kl. 19.11

Jeg har også problemet med, at ærter krøller sammen i 1 meters højde. Jeg har ikke set det før. De ser ellers kraftige og sunde ud.

Kan nogen forklare det?

12 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lotte Kjær, 14. maj 2007 kl. 23.45

Duer er slemme til at spise ærte og bønne spire.

13 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jette, 15. maj 2007 kl. 9.58

Det kunne også være jordlopper.

14 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 15. maj 2007 kl. 16.58

Er der små huller i jorden er det nok sorte myrer.

Er der ingen huller er det nok røde myrer, de kommer aldrig op. Er der ingen myrer, og ærterne er kommet op, men forsvinder er det nok duer. Myrer elsker flormelis blandet med katoffelmel, de bliver så "mætte" at nok aldrig kommer op mere. Krøller ærteplanterne sammen i en meters højde har de nok mistet fodfæste/ærten. Eller måske er det flyvemyrer. Clara, hvordan pokker har du båret dig ad med allerede nu, at have så høje ærter? håp

15 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 15. maj 2007 kl. 17.54

Det var vel ikke så usædvanligt- 22. juni år 2006.

Med venlig hilsen
Ole Nielsen

16 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Marie, 21. maj 2007 kl. 20.23

Hej

Kunne det være bænkebidere?

Med venlig hilsen

Anna Marie

17 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Leif Møller Hansen, 22. juli 2007 kl. 10.50

Få myrene væk effektivt.

køb myrepulver og honning, bland det 1 spiseske til et bæger honning (varm honningen op så er det lettere at blande) læg små klatter der hvor myrene har deres huller så er de væk i løbet af ca. et døgn.

18 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ahlberg, 8. april 2008 kl. 20.07

Kan det være rigtigt at egernet elsker at spise blåbær? Sidste år plantede jeg to forskellige blåbærbuske i min have – men jeg har endnu ikke smagt dem – egernet kom først. Jeg tror det er den, for jeg har set den springe væk derfra en dag vi kom ud i haven – og jeg kunne se at flere klaser umodne bær var revet af og smidt på jorden!

Har nogen et godt råd til hvad man gør ved problemet. Skal man virkelig bygge en hønsetrådskasse for at beholde blåbærrene selv, eller mon man kan smide et net henover – sådan et man bruger til frugttræer?

19 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Linda Jensen, 17. april 2008 kl. 13.47

Her ved os er det fuglene der æder ærter og bønner problemet har vi klaret ved at lave en tunnel af elektriker rør og lagt tyl over siden har der ikke været problemer
hilsen Linda

20 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Møller, 16. maj 2008 kl. 22.15

Mine ærter blev ikke gnavet i rodhalsen sidste år, da jeg dækkede dem med insektnet, som blev holdt oppe af det kraftige trådnet, de groede op ad. Det tyder derfor på, at synderen er en larve af et flyvende insekt. Nettet er "Bionet" fra Den Økologiske Have" i Odder.

Dyrt, men meget holdbart.

Ole

21 af 21 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 30. april 2009 kl. 3.14

Sad lige og læste om blåbær, der forsvandt. Min nabokone havde de dejligste blåbær – lige plukket og lagt på havebordet fordi telefonen ringede. Da hun kom ud igen, fløj solsorten med de sidste bær, der var tilbage.

M.v.h. B. Madsen

Nyt svar til emnet »Hvem æder mine ærter?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvem æder mine ærter?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider