Forum

Hjælp! ‘Utøj’ i mit 3 år gamle æbletræ!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 8. juli 2015 kl. 22.11

Mit lille æbletræ er fyldt med små luselignende kræ - rullet ind i særligt de unge blade. De er mørke - ikke grønne.
Store myrer har travlt med at 'pusle' om dem.

Jeg har forsøgt dels at rulle de små blade ud og fjerne dyrene med håndkraft og dels at spule dem ud. Det har ikke hjulpet.

Hvad kan det være for nogle dyr - og hvad gør jeg for at komme af med dem? Træet har det tydeligvis dårligt og er ved at få visne og sorte blade, og de små æbler ser ikke for godt ud.

Det skal tilføjes, at det er Bøegs Citron, podet på vildstamme, og at det er plantet i sandjord i et hede/klit/plantageområde 400 m fra Kattegat.
Og at jeg har en Filippa på samme alder, ligeledes på vildstamme, som ikke fejler noget. Det bærer mange æbler i år.

Begge træer + en kirsebær - også podet på vildstamme - er plantet i ler- og kompostberiget sandjord og har løbende fået tilført heste- og hønsemøg. Kirsebærtræet trives over al forventning.

Jeg har ikke taget noget billede - men kan gøre det, hvis det kan lette opklaringen.

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 9. juli 2015 kl. 9.38

Der er ingen tvivl om, at det er bladlus.
Prøv med sæbe og lidt sprit.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 9. juli 2015 kl. 11.12

Til en liter vand blander du 2 tsk. sulfo + 2 skefuld sprit. Brug en sprayflaske og husk undersiden af bladene. Helst i gråvejr. Kan gentages efter behov.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 10. juli 2015 kl. 17.46

Tusind tak for det gode råd med sæbe og sprit.
Særligt for blandingsforholdet.

Nu skriver Lars Holt 'sæbe' og Mogens 'sulfo'
Det er for mig ikke helt det samme?
Måske er jeg bare uvidende?

Sæbe er i min forståelse afkog af plante- eller dyrefedt, sulfo et eller andet kunstprodukt - eller hvad?

Skidt pyt - jeg undersøger deklarationen og finder ud af det.
Om det er brun sæbe eller opvaskemiddel er måske ligegyldigt?

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 10. juli 2015 kl. 17.50

Troede forresten, at bladlus altid var grønne?

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. juli 2015 kl. 20.13

Det er brun sæbe jeg tænker på.
Det er lettes at få øje på de sorte - dem har jeg f.eks. på hestebønnerne, men jeg gør ikke noget ved dem. Dvs jeg har prøvet at få hønsene til at spise dem (og skjoldlus), men det ville de ikke.
På andre planter er bladlusene grønne.

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 10. juli 2015 kl. 22.33

Tak skal du have, Lars Holt.
Jeg tror, jeg vælger brun sæbe frem for sulfo.

Er forholdet så det samme: 2 tsk sæbe + 2 tsk sprit til en 1 l vand?

Jeg har aldrig før gjort noget ved bladlus - men træet er hæmmet af det massive angreb - derfor ønsker jeg at hjælpe lidt til. Alle de små, nye blade er helt krøllet sammen og kan ikke folde sig ud.

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 10. juli 2015 kl. 23.13

Jeg plejer ikke at måle, men jeg vil tro, at det er spiseskefulde for sæbe vi taler om - det skal tydeligt være sæbevand. Sprit er OK.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. juli 2015 kl. 0.26

Der findes godkendte insektsæber. Dem kan man jo bruge hvis man synes om det princip at pesticider skal underlægges myndighedernes kontrol og iøvrigt ønsker at være lovlydig. Desværre betyder det også at man skal betale en hamper afgift for sæbevand.

Et kemisk set helt tilsvarende middel kan fremstilles af 10 gram brun sæbe pr liter brugsopløsning. Evt. kan man lave en 10X opløsning af 100g brun sæbe som piskes ud i 900 mL varmt vand. Denne fortyndes så 1 del til 9 dele vand.
Nogle gamle opskrifter anbefaler dobbelt så meget sæbe.

Med brun sæbe mener jeg det der også kaldes krystalsæbe. Ikke den flydende variant. Deklarationen skal lyde "kalium salte af fedtsyrer" eller synonymt. Der skal ikke være alt muligt andet i.

Sulfo har mig bekendt ikke været forhandlet i årtier og det det har da aldrig været godkendt til plantebeskyttelse.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 11. juli 2015 kl. 17.48

Tak for din kommentar, Claus K. Madsen.
Din opskrift vil jeg afprøve, hvis mit angreb mod utøjet i dag i ikke virker.

Jeg sprayede en opløsning af 1/2 l vand med 1 tsk flydende brun sæbe og 1 tsk sprit på de angrebne steder. Det lugtede MEGET af sæbe. - Så får vi se, om det hjælper? Myrerne kunne i hvert fald ikke lide det!

Spritten har jeg undret mig lidt over ... men kom til at tænke på, at insekter nok ikke tåler det?
Selv bruger jeg ren sprit mod skovflåter, der har sat sig på steder, jeg ikke kan nå - såsom knæhaser, på bagdelen og den slags. Det dør de af.

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 11. juli 2015 kl. 19.05

Det var så lidt Riborg. Jeg har også set gamle opskrifter med sprit, så jeg vil ikke sige det er forkert. Det er dog overflødigt hvis man bruger min opskrift eller køber en godkendt insektsæbe.

Min opskrift bygger dels på deklarationen af godkendt insektsæbe, dels opslag i have og kemihåndbøger fra perioden ca. 1935-1955 (arvestykker).

Som sagt skal man ikke bruge flydende brun sæbe. Det skyldes at det simpelthen ikke er brun sæbe i samme forstand som da de gamle opskrifter blev skrevet. Måske virker det, måske skader det ikke planterne, men den gamle velkendte insektsæbe er det ikke.

Husk også at det er altafgørende at ramme lusene direkte. Køb en god sprøjte og vær omhyggelig med at få undersiden af bladene behandlet.

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 12. juli 2015 kl. 20.13

Det er også krystalsæbe jeg taler om - den jeg brugte som spejder til at smøre gryderne ind i, så jeg kunne få dem rene igen.
Det virker, fordi lusene bliver belagt med sæbe og der med kvalt. Sprit er kommet til efter råd fra den gamle gartner, der var min nabo for 35-16 år siden. Men så blev det også brugt på skjoldlus. (Der er jeg nu mere tilbøjelig til at gnide dem af.)

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Riborg Dæhnert, 14. juli 2015 kl. 19.48

Hej alle.

Synes lige, I skal have en opfølgning.

Jeg sprøjtede i sidste uge to gange med en blanding med flydende brun sæbe og sprit. Det var før, jeg fik anvisningen med krystalsæbe.

Det ser ud til at have virket! - Der sidder lidt indtørrede luserester tilbage - og myrerne er forsvundet!

Tak for jeres gode råd!

Nyt svar til emnet »Hjælp! ‘Utøj’ i mit 3 år gamle æbletræ!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp! ‘Utøj’ i mit 3 år gamle æbletræ!

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider