Forum

Laurbærkirsebær hæk taber bladene

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peter B., 26. september 2017 kl. 20.47

Vi har en stor Laurbærkirsebær hæk vi plantede for 3 år siden.
Om foråret vokser den rigtige godt med en masse nye skud. Men fra omkring juli måned begynder bladene at blive gule og de falder af. På ca. 1 ud af 5 af alle planterne er der faldet så mange blade af så man kan kigge igennem hækken.
Vi forstår ikke hvorfor. Vi giver dem gødning og vander i tørre perioder.
Jeg spekulerer lidt over om det kan være for meget vand?
Håber nogen har et godt bud.

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ayoe B. P., 26. september 2017 kl. 21.38

Det ville være rigtig godt hvis du havde et billede af hækken og omgivelser. Det ville måske kunne hjælpe os andre med at finde ud af hvad det kunne være. Og så vil det nok også være en hjælp, hvis du kunne fortælle lidt om jordtype eller om der er blevet saltet ud for hækken om vinteren osv. ;)

2 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. september 2017 kl. 22.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Andersen, 26. september 2017 kl. 22.15

Jeg vil tro, men jeg ved det ikke, at planterne er vandlidende (som i: der er for meget vand). Når man planter hæk skal man helst grave ned til 2 spadestiks dybde- og løsne i bunden med en gravegreb. Hvis jorden dernede føles som hård gummi, så har man ramt et lerlag, og så er det især vigtigt at få løsnet jorden.

Jeg har selv haft laurbærkirsebær som hæk, den satte endda bær, så den selvsåede sig. Men de gik allesammen ud i snevintrene 09-10.

Jeg tror, hegnet er druknet. Så fjern udgåede/trætte buske- og sørg for at nyplantede får et godt dræn.

Mvh
Tine
PS: lader man de udgåede stå i 6-7 år, så kan de hives op. Men det er hårdt træ at save i!

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 26. september 2017 kl. 22.40

Det er den usædvanligt våde sommer der er skurken , mange af mine syrisk rose hæk planter har det samme problem masser af gule blade der falder af , det er tidligt efterår , men planterne skal nok komme sig .

5 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter B., 27. september 2017 kl. 16.21

Tak for jeres svar.

Der bliver saltet på den anden side af hækken. Men burde de gule blade så ikke komme allerede om foråret? Her skyder den jo rigtig flot.

Ca. 70 cm under planterne rammer man stenhårdt blåt lerjord som hverken er til at hakke og stikke i.
Jeg har haft gravet et 30 cm dybt hul ved siden af hækken for at se om der ville stå vand i det. og det har der ikke gjort.
Måske skulle jeg alligevel grave et dræn på indersiden langs hækken.

Billedet er fra sidste år hvor det samme skete.

Nyt svar til emnet »Laurbærkirsebær hæk taber bladene«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Laurbærkirsebær hæk taber bladene

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider