Forum

Lus i min ribs

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 3. juni 2019 kl. 15.25

Jeg købte sidste år en ribs, sammen med den var ser også en stor familie bladlus. Jeg prøvede sidste at komme den til livs med en blanding jeg fandt på nettet, der bestod af sprit, brun sæbe og vand. Det lykkedes ikke. Så da det blev tænkte jeg at næste pr så skulle problemet være løst.
Det var det bare ikke. Jeg har sprøjtet med den samme blanding igen og igen. Jeg har prøvet at lave den en lille smule stærkere - det hjælper ikke.
Jeg skylder altid planten med rent vand 15-30 min efter sprøjtningen.

Planten står i en stor krukke ved siden af blå bær og mur-vin og de kan bestemt ikke lide blandingen og deres blade bliver sorte og kedelige.

Nogen der har nogle fif til hvad jeg kan gøre?
Skal man bare acceptere at man skal sprøjte i ny og næ eller er det muligt at komme det helt til livs.

Håber på nogle gode råd eller fif - på forhånd tak

1 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juni 2019 kl. 20.23

Plant den ud i jorden, så den bedre kan forsvare sig.

2 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 3. juni 2019 kl. 21.10

Jeg har desværre kun en altan, det er derfor at jeg har måtte plante den i krukke. Ved godt det absolut ikke er optimalt

3 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 3. juni 2019 kl. 21.14

Det gør det jo så også svært at tiltrække nok mariehøns, svirrefluer, og hvad der ellers holder bladlus i skak.

4 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 3. juni 2019 kl. 22.36

Slæb den ud på badeværelset og giv den en omgang med håndbruseren, især under bladene. Mange lus skjuler sig også i jordoverfladen. Støvsug gulvet på altanen ved planten, der er også lus.

5 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 3. juni 2019 kl. 23.49

Hvis du laver insektsæbe skal du bruge den faste brune sæbe som også kaldes krystalsæbe. Styrken skal være 1%, altså 10 gram til en liter vand. Sæben skal være helt opløst og sprøjtes på busken nede fra, så du rammer lusene under bladene direkte. Det bedste er at bruge en rigtig sprøjte med et langt sprøjterør, men det selvfølgelig lidt overkill når du kun har en altan.
Det er ikke nødvendigt at bruge sprit eller at skylle sæben af. I hvert fald ikke samme dag. Er planten aldrig udsat for regn ville jeg måske bruse det af igen efter et par dage.

6 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 4. juni 2019 kl. 9.47

Hej Steffen G.

Jeg har årtiers erfaring med at have planter på en altan – først en almindelig åben altan, men senere blev den lukket med ruder, der kan skubbes sammen, så der kan komme frisk luft ind.

I løbet af de mange år har jeg måttet kæmpe virkelig meget med bladlus og nu i de seneste par år også med uldlus.

Derudover er der planter, der er nemmere at have end andre. Jeg vil sige, at bærbuske nok ikke hører til de nemmeste planter at have på en altan. Jeg fandt hurtigt ud af, at klimaet på min altan passer bedre til Middelhavsplanter og tomatplanter – i hvert fald efter at den blev lukket med skyderuder.

Jeg bruger også sæbevand mod bladlus. Jeg pisker bare sæbespåner ud i en balje med vand uden sprit. Jeg vender bunden i vejret på potteplanterne og dypper hele planten i vandet. Hvis planten er meget stor, lægger jeg den ned og dypper grenene i baljen på skift. Jeg har aldrig oplevet, at planterne har tage skade af sæbevandet. Sørger du for, at sæbevandet ikke er for varmt?

Jeg skyller aldrig sæbevandet af bagefter. Men for fuldstændigt at fjerne bladlus og deres afkom er man nødt til at gentage processen tre gange, med ca. 3-5 dages mellemrum – ellers risikerer man, at der er afkom af bladlusene, der overlever, sådan at angrebet blusser op igen.

Hvis jeg var dig, ville jeg vælge mine kampe med omhu. Der er planter, der virkelig er svære at få til at trives på en altan. For mit vedkommende har jeg opgivet engletrompet, som var den, der tiltrak uldlusene.

Held og lykke med det.

M.v.h.

Doris Møller

7 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. juni 2019 kl. 16.43

Ideen med insektsæber er, at man lægger en hinde over og kvæler skadedyrene. Derfor skal den jo ikke skylles af igen.

8 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 5. juni 2019 kl. 8.16

Jeg har altid brugt sprit, sæbe og vand fordi :
Lusene bliver fulder af spritten, glider i sæben og drukner i vandet.

9 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steffen G., 6. juni 2019 kl. 12.19

Tusind tusind tak for alle jeres svar.
Sætter stor pris på hjælpen og i gider bruge jeres tid.
Vil lige prøve tingene af inden jeg evt. skiller mig af med den 😊

10 af 10 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 6. juni 2019 kl. 14.53

Hej - jeg er kun nysgerrig, hvorfor du vælger en ribsbusk til din altan, når der findes så mange andre planter, som bedre tåler livet på en altan.
Iøvrigt har jeg lige massemyrdetet et stort antal bladlus fra mine roser. Simpelthen ved at kvase dem nænsomt med fingrene uden at beskadige planten. Jeg indrømmer at man skal vænne sig til det.
Ingeborg

Nyt svar til emnet »Lus i min ribs«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Lus i min ribs

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider