Forum

Hvilket skadedyr?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 16. maj 2020 kl. 13.44

Hej 😊
Undertegnede der er helt ny i drivhuslivets ædle glæder har et spørgmål som jeg håber i kan hjælpe med. Jeg er startet op med tomater,agurker,persille,purløg,løvstikke og diverse krydderurter, alt sammen gror rigtig fint og alle er glade. Men så havde jeg besøg af en nabo som havde små planter med som skulle være noget Peber. De er plantet nu, men er angrebet af et eller andet dyr som æder bladene. Hvad kan der gøres ?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. maj 2020 kl. 14.52

Find ud af hvad det er ved at inspicere planten grundigt om aftenen efter mørkets frembrud - brug en lommelygte.

Mit gæt er, at muligvis er to skadedyr: Larver fra sommerfugl/ natsværmer og måske snegle. Larver tager typisk fra bladkanten, men kan godt starte midt på et blad. Larver er min favorit i dette tilfælde :)

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 16. maj 2020 kl. 15.39

Tak for dit indput, jeg tror du har ret, for jeg kan intet se i dagtimerne så det må ske i de mørke timer . Jeg prøver at forske lidt efter mørkets frembrud.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 16. maj 2020 kl. 17.09

Jeg har før oplevet en uglelarve art på tomatplanter, som var så god til at gemme sig om dagen, på undersiden af blad- og blomsterstilke, at jeg kun fandt den efter mørkets frembrud, når den var aktiv med at æde mine tomater :)

Efter at have viden om at den VAR på planten, kunne jeg med tålmodighed dagen efter finde og pille dens brødre af planten i dagslys!

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 17. maj 2020 kl. 7.20

Fandt "forbryderen" i går aftes . Ihvertfald den som hyggede sig på mine peberplanter, det var en snegleart tror jeg på ca. 12mm . Nu må jeg se om der kun er tale om en enkelt. Må være indført med jorden eller en af planterne da jeg omkring dette højbed har påsat en sneglekant, ligeledes er selve drivhuset fuget ned mod fliser så der burde ikke kunne komme snegle ind udefra.

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. maj 2020 kl. 7.35

God jagt :-D

Sneglekant er ingen garanti - men det mindsker immigrationen en del :)

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 17. maj 2020 kl. 10.22

Hej igen 😊 ja så kom der lige en ekstra ting med ind i billedet i forbindelse med min jagt på larver/snegle. Jeg klipper de nederste blade af mine tomatplanter for at skabe luft og overblik her, men opdager til min rædsel at der på undersiden er fyldt med en masse små dyr 😂 Jeg påtænker nu en tur til et plantecenter for at indkøbe hvad der kan fås af nyttedyr/rovmider til dette problem.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. maj 2020 kl. 12.09

bladlus

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 17. maj 2020 kl. 12.27

Okay, kører nu og ser hvad der kan fås af rovdyr til bladlus m.m.

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. maj 2020 kl. 13.17

Bare spul dem af med vand. Bladlus er allestedsnærværende og eftertragtes af flere rovdyr bl.a. mariehønen og dens larve. kun i meget "sterile" miljøer får planter store problemer pga bladlus.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Lund Jørgensen, 17. maj 2020 kl. 17.19

Godt så , er tilbage med poser indeholdende rovmider , en type til tomater og en anden til agurker , fik dem uden beregning. Skader nok ikke at anvende dem. Spuler lige det værste.
Og tak for opbakning.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.13

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Hvilket skadedyr?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvilket skadedyr?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider