Forum

Gåsebiller og muldjord!

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karen, 27. juni 2005 kl. 11.32

Ja, dem har vi været så heldige at få på vores store grund. Jeg har søgt og læst alt om disse små glinsende biller, og alle steder står der, at eneste vej ud er at lægge græsplænen om (tilføre jord over årene), så den er muldrig og holder godt på vandet.

Men sådan ER vores græsplæne jo! Vi bor i mosen, og mere fugtig og leret jord fåes bare ikke! Gåsebillerne svirrer nu heller ikke så meget over plænen, men de spiser ALT grønt på træer og buske. det ser mildest talt vildt ud! Alle træer er pillede til benet. Hvad kan vi gøre?

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 27. juni 2005 kl. 21.40

Jeg har aldrig hørt om at gåsebillerne spiste træer, man har altid kun talt om græsplæner. Men din er jo som den skal være, fugtig og ikke sandet. Det med at de spiser træerne bekymrer mig noget, da jeg selv har haft i mængder på mine træer. Men mon ikke eksperterne ved noget. Du må meget gerne skrive til mig hvis du høre noget.

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: B. Wanning, 9. september 2005 kl. 18.54

Jeg har fået fortalt at der i 2007 kommer et godt middel på markedet til at klare gåsebille-problemet. Jeg håber dette er korrekt. I mellemtiden må jeg nøjes med at fjerne kvarte græsplæner ad gangen og fylde lidt nyt og klam muld/spagnum i mine huller og håber det kan afhjælpe problemt. Eller også fylde hele haven med stærekasser og så håbe på at stærene hver sommer kan klare det store udbud af larver evt. sammen med solsortene.

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 9. september 2005 kl. 20.00

Vedrørende Græsplænen:
Jeg har fuldt følgende vejledning,og det virker godt. Da min græsplæne sidste år blev slået sidste gang, tilførte jeg den champinonmuld (vi har i Aalborgområdet en sådan avler) tilførte græsplænen det i et fast lag, så kun græsspidserne ragede op. I år kan man ikke se det, og jeg er på det nærmeste blevet fri for krybet. Plænen så ikke pæn ud i efteråret, men godt har det været. Regner også med at gøre det et par år mere, så jeg får en muldet græsplæne, i stedet for en sandet.

Stærekasser er helt sikkert godt, de ødelægger ikke plænen, som krager og skader.

Det med træerne har jeg endnu ike hørt en løsning på.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 13. februar 2006 kl. 14.58

Hej Susanne
Jeg håber, at kunne få svar fra dig, selvom det er længe siden du havde indlægget.

Jeg bor netop i Aalborg-området og ville da frygtelig gerne vide, hvor og hvem man kan købe champignon-jord hos.

Vil du delagtiggøre mig, så bliver jeg glad
Hilsen Carina

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 13. februar 2006 kl. 20.17

Ja selvfølgelig vil jeg det: simonsen, Tostrupvej 20, st. Restrup, 9834 1914.

Du skal om efteråret når du har slået græsplænen sidste gang, fordele champignonmuld ud over hele græsplænen så du kun kan se græsset titte op igennem. Græsplænen ser træls ud vinteren over, men gror sikkert op igennem når foråret kommer. Hvis du gør det 2 år ja, så er du fri for gåsebiller.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina Juul, 13. februar 2006 kl. 21.47

1000 tak, jeg kan bruge alt den muld der findes, da vi bor på en hede.

Hilsen Carina

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Britta Andersen, 26. juni 2006 kl. 20.42

Hej vi bor også på en tidligere hede som nu er opdyrket, vi har masser af stærekasser, som har resulteret i store flokke af ung stære som flittigt græsser på plænen og ude i marken som vi slår ca hver 14 dag. Det er et herligt syn at kunne bekæmpe skadedyr helt gratis. PS. er der nogen som har gode råd mod muldvarpe, vi sætter fælder hele tiden, kun fanget 2 i år indtil nu.

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 26. juni 2006 kl. 21.54

Hej Britta

Jeg må sige at jeg er bange for at i sætter muldvarpe fælderne forkert. Når de er sat rigtigt så virker de upåklageligt.

Glemt alt om gamle huskeråd og lign.

Der er også en anden mulighed, jeg har selv skudt masser af muldvarper, men det kræver en jæger. Når muldvarpen skyder op (list til stedet) så skydes der direkte ned i muldskudet, hvor den skød op. Derefter graves trofæet op, og man kan på det nærmeste ikke se den er skudt. Det er som regel aften og morgen der er bevægelse.

Held og lykke

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Winnie, 27. juni 2006 kl. 0.03

Hej Susanne
Jeg har lige læst de tidligere indlæg og den er god nok. Gåsebillerne æder også blade på træer og buske. Så sent som i weekenden så jeg dem sidde og gnave lystigt i clematisblomsterne, som lige er sprunget ud! Og rhododendronbladene smager også godt. De er ikke i græsplænen mere, men de er i de omgivende træer og buske osv.

B. Wanning skriver at der kommet et nyt middel i 2007. Det er på markedet nu og hedder Merit Turf. I en udsendelse fra tv2 nord, nævnte de at midlet kun må bruges af professionelle anlægsgartnere med sprøjtecertifikat og i udsendelsen fraråder de private at bruge det. Midlet forsvinder vist ikke sådan lige fra jordens overflade men sætter sig på alt hvad der bevæger sig på plænen. Det lyder alt i alt ikke særlig betryggende. Det er også væsentlig dyrere end nematoder pr m2. Her hos os satser vi på jordforbedring, vanding af græsset mens angrebet står på og nematoder så vi får formindsket næste års angreb. De sagde i udsendelsen at de biller vi så i år, er nyudklækkede biller der blev lagt sidste år.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 30. maj 2007 kl. 14.40

Hej Winnie.

Du mangler bare et link til hvor man kan købe...

www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/skadevolder.php?skade_id=6

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Michael, 30. maj 2007 kl. 14.43

Her kommer lige et andet godt tip...

plante-doktor.dk/gaasebiller.htm

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Posse, 27. maj 2008 kl. 12.59

Spørgsmål!

Vi har lige konstateret gåsebiller på vores plæne, som ikke er så stor.

Kan følgende metode anvendes?

Slå græsplænen ihjel, (den er alligevel gammel og kedelig at se på).

Gennemkultiver den og fjern de visne rødder.

Fræs spagnum og kompost ned i jorden.

Riv og troml plænen.

Lad den være i 4–5 uger, (ingen mad til larverne).

Så nyt græs og gennemvand ad flere gange.

Tips til metoden modtages gerne!

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 27. maj 2008 kl. 23.08

Put champignon muld på den om efteråret, når du har slået plænen sidste gang. Laget skal være jævnt og må knap dække græsset. Græsset lige titte op. Gentages årligt indtil jorden er muldjor, som gåsebillerne ikke kan lide.

Og det virker, men husk det skal være champignon muld, find et sted de laver champignon, det er for dem et spildprodukt, som ikke koster alvedenm tag træler med.

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Posse, 29. maj 2008 kl. 20.45

Tak for tippet!

Det må jeg så lige arbejde på (champignonjord).

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nina Rolandsen, 4. juni 2008 kl. 8.57

Hej tusind tak for tippet nu må jegf igang med arbejdet

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Susanne, 4. juni 2008 kl. 23.25

Kopi af tekst og det virker. Men først mår du har slået græsplænen sidste gang. Bliver lidy trals at se på. men den skal jo ikke bruges igennem vinteren.

Den er simpelthen ikke i stand til at holde på tilstrækkeligt megen fugtighed. Derfor bør I hvert år tilføre 1–2 cm topdressing bestående af harpet, velomsat kompost. Det vil med tiden opbygge et højere indhold af humus i jorden. Det vil i sin tur betyde, at jorden holder sig fugtig over længere perioder, sådan at græsplænen ikke mere er tiltrækkende som æglægningssted for billerne.

Velomsat kompost er champignon muld og kun det ikke noget med hede jord eller hvad ved jeg.

Du kan også bruge jorden til bede, og en trailer koster ikke ret meget – er affald for champignon firmaerne.

Giver du lidt hvert år bliver det supert – det er min nu.

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Beby J. A. Madsen, 30. april 2009 kl. 2.58

Hvor er jeg glad for at læse alle de gode råd om forebyggelse af gåsebiller. Er ny abonnent på bladet. Jeg har ikke nogen græsplæne, men har fundet adskillige larver. De ligger i den tørre jord på stien langs en ligusterhæk i solsiden. Jeg har ellers fået tilført adskillige cm. jord langs den hæk – ved at lade hækafklip ligge og formulde, men vil fremover prøve jeres gode råd ang. champignonmuld.

M.V.H. B.Madsen

Nyt svar til emnet »Gåsebiller og muldjord!«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gåsebiller og muldjord!

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider