Forum

Hvilken Skadedyr spiser kartoffelblade

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 25. juli 2023 kl. 9.21

Hvilken Skadedyr spiser kartoffelblade, er der nogen der ved det.

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. juli 2023 kl. 12.23

Hej Eigil.

Nu skriver du ikke noget om hvor voldsom angrebet er, men jeg har fundet denne hjemmeside, hvor det nævnes at kronvildt kan gøre skade på kartofler.

www.bj-agro.dk/raadgivning/kartofler/skadedyr/bladlus-jordlopper-mm

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 25. juli 2023 kl. 20.18

og coloradobiller

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. juli 2023 kl. 21.29

Hej Anne.

Den havde jeg også i tankerne, men den skulle vist være sjældent. Finder man den har man pligt til at melde det til de danske myndigheder, da den skulle være voldsom skadelig for kartoffel avlen i DK.

Jeg har læst at der er fundet nogle enkelte eksemplar hist og her og som man mener er blevet indsamlet fra andre lande af folk, der ikke vidste hvad det var.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 25. juli 2023 kl. 21.33

Hej igen .

Jeg har lige opdateret min viden og fundet at den allerede var at finde herhjemme i 1949 hvor man fandt de første eksemplarer...

lbst.dk/tvaergaaende/plantesundhed/plantesundhed-sammen-sikrer-vi-sunde-planter/om-myndigheden-plantesundhed/anmeldepligt-ingen-ny-opfindelse

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 26. juli 2023 kl. 14.27

Hej Søren,
Joo, sjælden er den. men den bliver faktisk set i Danmark hvert år.
og noget lever de jo af, nøjes vel ikke med gevalia ;)
sætter link til naturdatabasen med fund. Hvoraf det fremgår at der er ret mange i år.
Men det er jo mest i den sydlige ende af landet de huserer.

www.naturbasen.dk/observationer/3860/coloradobille

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 26. juli 2023 kl. 20.18

Hej Anne.

Ja lad bare jyderne få dem :-) forresten var det ikke Gevalia man tilbød uventet gæster? . Nogle reklamer er bedre end andre...

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 26. juli 2023 kl. 21.11

Jo, det var hvad man skulle byde på, og nej, de fleste reklamer er skøre.

Lolland Falsters kartoffelmarker har nu også tit haft besøg, så det er ikke kun jyderne.
Som barn på Falster slæbte jeg tit smådyr med hjem. De blev alle sat tilbage igen efter en dags tid, men et stort henkogningsglas med kartoffeltop og 2 coloradobiller fik godtnok mor til at hæve stemmen.
Helt fra Tunderup strand havde jeg hentet dem, og jeg var bare spændt på, om larverne var så orange som nogen sagde.
Det var ikke så let at finde information om dyr dengang, som nu.
Men de 2 endte i kakkelovnen ligesom resten af glassets indhold.

Jeg har ikke set nogen siden, ej heller larver. så jeg er glad, når finderne på naturbasen vedhæfter foto:)

Men det kunne jo være Eigil havde fået besøg af dem, ting sker.

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 27. juli 2023 kl. 21.21

Tak for jeres forslag,
Nej det drejer sig kun om nogle få toppe i en kasse. Men jeg troede ikke der var nogen eller i hvertfald sjælden at nogen kan lide sådan toppe.
Jeg må så se om jeg kan finde nogle dyr omkring kassen og spandene.
Colorador biller syntes jeg at vide er sjælden men ! -
Og så det der med rådyr er udelukket, det kan jeg huske vi havde i mine børnedage ude på landet, de gravede også i kartoffelkulen, eller hul deri.

Tak for hjælpen indtil videre

Eigil Hansen

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eigil Hansen, 27. juli 2023 kl. 21.21

Tak for jeres forslag,
Nej det drejer sig kun om nogle få toppe i en kasse. Men jeg troede ikke der var nogen eller i hvertfald sjælden at nogen kan lide sådan toppe.
Jeg må så se om jeg kan finde nogle dyr omkring kassen og spandene.
Colorador biller syntes jeg at vide er sjælden men ! -
Og så det der med rådyr er udelukket, det kan jeg huske vi havde i mine børnedage ude på landet, de gravede også i kartoffelkulen, eller hul deri.

Tak for hjælpen indtil videre

Eigil Hansen

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2023 kl. 22.34

Hej Eigil.

Også jeg undre mig over at der er nogle dyr, der gider spise toppe fra kartoflerne og jeg har aldrig hørt om det før ej hellere at råvildt spiser dem og slet ikke i en tid, hvor der er masser af mad at finde.

Jeg havde hellere ikke forestillet mig at jeg fik et råvildt i haven her hvor jeg bor men vi fik både set det og taget billeder af det. Senere opdaget jeg at det havde været nede i baghaven og spist alle mine jordbærplanter. Så måske kan det godt være råvildtet . Men også harerne har vi haft besøg af og dem kunne jeg også mistænke ..

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 27. juli 2023 kl. 23.46

Dette billede er taget gennem stuevinduet og råvildtet stof ca 2 meter herfra.

Nyt svar til emnet »Hvilken Skadedyr spiser kartoffelblade«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvilken Skadedyr spiser kartoffelblade

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider