Forum

Tudser

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: John, 18. juli 2006 kl. 21.57

Hej
min mor er plaget af skruptudser i hendes have hun påstår de spiser hendes rhodedendroner kan dette være rigtigt og hvad kan man gøre

1 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Brian Krause, 18. juli 2006 kl. 22.44

Skrubtudser spiser forskellige insekter og snegle. De skal bestemt betragtes som nyttedyr i haven. Så din mor bør være glad for dem, og passe godt på dem.

Det må være et andet problem, din mor har.

2 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 19. juli 2006 kl. 14.48

...og alle padder (frøer, tudser og salamandere) er fredede i Danmark. De er, som Brian siger, nyttedyr og i øvrigt en fornøjelse at møde i sin have.

Her er et link til eventuelle rigtige skadevoldere:

www.rhododendron.dk/sygdomme.htm

3 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Carina, 19. juli 2006 kl. 19.33

Jeg fandt en stor smuk tudse – bar ham forsigtigt ind i drivhuset og jeg vander hele tiden, der hvor jeg satte ham. Er jeg dyrplager, eller kan han (Albert) lide at være i drivhuset?

mvh Carina

4 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 20. juli 2006 kl. 12.25

Vi har tudser som dukker op af jorden i vores drivhus om foråret, jeg ved sgu ikke om de bor der om sommeren... jeg tror de flytter hen hvor der er fugtigt og køligt... og det er der ikke i vores drivhus lige. Jeg ved ikke om man skal flytte på dem.

5 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anonym bruger 1, 20. juli 2006 kl. 12.50

Hej.

Det bedste vil være, at give tudserne mulighed for selv at vælge hvor der er bedst for dem at være.

Tudser er natdyr, så hvis de har mulighed for at komme ud-ind om natten, finder de selv ud af det. De ved bedst selv.

Mvh. Hans

6 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Helle-Sofie, 20. juli 2006 kl. 15.42

Med henvisning til en tidligere debat om tudser, kan jeg fortælle at de store tudser er hunner og de små er hanner.

Jeg vil forslå at I læser den tidligere debat hvor interesserede kan få god viden om tudser. Givet videre af en fagmand.

Mvh
Helle-Sofie

7 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Johansen, 21. juli 2006 kl. 0.25

8 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Charlotte Murmann, 8. juli 2009 kl. 19.36

Der er en stor skrubtudse i min have. Mine to hunde er umådelig interesserede i at lege/bide? den. Jeg forsvarer selvfølgelig tudsen, men mon ikke jeg skal prøve at flytte den?Den er stor som en hånd!

Venlig hilsen Charlotte

9 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 8. juli 2009 kl. 22.07

Vær glad for din skrubtudse, den gør stor gavn i haven ved at spise rigtig mange insekter og snegleæg. Hvis den er stor som en hånd, er det nok en fortryllet prins, prøv med et kys.

10 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 8. juli 2009 kl. 22.22

Det er så hyggeligt og dejligt med tudser, som jeg da også har nogle stykker af i haven. De er rigtignok et nyttedyr, som man jo da således også kan have megen nytte af! Frøer har jeg skam også i den del af haven, som får lov til at gro sig lidt vild, mend det er en helt anden historie!

Mvh Eivin (^_^)

11 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 9. juli 2009 kl. 3.11

Spiser frøer salat?

Jeg så nemlig en frø/tudse sidde og hygge sig imellem mine salatplanter, men spiser frøer salat? Jeg tænkte nemlig på, at det måske også kunne være fordi der var nogle snegleæg i jorden omkring salaterne, som den ville spise?

Ingen af os tog i hvert fald skade, da vi stødte på hinanden. Men salatplanterne fik en tår vand, fordi frøen faktisk tissede (i bukserne) da den så mig!

12 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 9. juli 2009 kl. 15.51

Hej Martin

Nej salat er ikke lige øverst på tudsers / frøers madplan.

Insekter, snegle (mens de er små), æg fra snegle, larver og den slags er foretrukne fødeemner.

Så nyd dine havegæster – de gør mere gavn end skade ;-)

Med venlig hilsen fra
Lone

13 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. juli 2009 kl. 15.54

Martin P. Det er nemlig helt rigtigt at tudserne tisser i bukserne af skræk, når det søger at flygte fra et større "rovdyr". Og her fik du altså lov til at spille rovdyret.

Mvh Eivin (^_^)

14 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 9. juli 2009 kl. 23.19

Tak for svaret.

15 af 15 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Poul Hjørnholm, 19. august 2009 kl. 10.27

Vi har en skrubtudse i haven. Vi er glade for den, da vi mener den spiser snegle. I hullet, hvor den ofte sidder er der små klare, runde? er det æg?

mvh
Poul

Nyt svar til emnet »Tudser«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tudser

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider