Forum

Gedehamse = Hvepse

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Hans Jørgen Jepsen, Østerled 17. 8740, Brædstrup., 5. september 2006 kl. 16.09

Hvepse er i år en voldsom plage i vor have, her i området er det især en art der sætter bo i jorden.

2005 blev af eksperter udnævnt til katastrofeår for hvepse,og der kunne gå flere år inden bestanden blev normal.

Eksperterne er forhåbentlig blevet klogere.

Jeg finder det specielt er jordboende hvepse der huserer i år, de er ikke ret store men særdeles giftige.

Normale hvepse forbinder jeg med de som bor i en selvlavet kube under tag, og som kunne fjernes med tilbørlig forsigtighed. måske er der her tale om en afart? Jeg hører gerne om andres erfaringer, og bekæmpelses metoder.

med venlig hilsen H.J.

1 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. september 2006 kl. 20.19

Hvis du med hvepse mener gedehamse,(véspa) så er det meget almindeligt de bor i jorden eller for nogen af arterne en rådden træstub, men den står jo også
i jorden.

Skovgedehamsen bygger glad og gerne i brændestabler, under taget o.lign.

2 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 5. september 2006 kl. 20.29

Jeg glemte det med bekæmpelse, det lader jeg en fagmand om på denne tid af året, jeg har allergi over de bæster, og mit liv for kært til at turde. Men i forsommeren er jeg på evig jagt, lurer på hende når hun flyver rundt og undersøger sprækker, og må indrømme at jeg prompte slår hende flad. Dét sparer én for mange hvepseboer.

Finder jeg et lille et, sprøjter jeg det om aftenen når de er gået til ro. I begyndelsen af sommeren så jeg livlig flyveaktivitet et bestemt sted på/i min plæne, og de fik kogende vand. (ups der bliver nok ballade, over min grimme adfærd)

3 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge, 10. september 2006 kl. 20.40

Nå det er mørkt er hvepsene gået til ro. Tag fluesprayen og pust en begrænset mængde ind i boet – og hvepsene dør omgående. håp

4 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mig, 16. maj 2008 kl. 8.17

Jeg kastede engang en dims ned i et gedehamsebo XD Blev stukket 3 gange den dag men whatever... Hvis i vil dræbe hvepse så stik en gasbræænder ned i deres bo.

5 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jehya Taleb, 20. januar 2009 kl. 16.01

Hej
Jeg har et sommer hus i Libanon med forskellige Frugte træer i haven bla.a. Vindruer plante. Jeg har store problemer da hvert år om sommer kommer nogle gidehamse angriber vindruer og æder det hele.

Kan I hjælpe mig med noget at bekæmpe disse fjender eller kan jeg finder nogle giftige sprøjter måske?

Med Venlig Hilsen
Taleb

6 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eric Tarmsen, 20. januar 2009 kl. 16.29

Er gedehamse og hvepse det samme?

Eric Tarmsen

00

7 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Hans Åge Pedersen, 20. januar 2009 kl. 17.53

Jeg vil så gerne have brombasser/humlebier. De er tidligt på færde, hvilket blommeblomsterne jo også er, hvor honningbierne endnu slumre. Jeg har lavet tre humlebobihuse efter bibliotek bøgernes opgivelser, og at brumbasserne flyver søgende i lav højde allerede i Marts md. for at finde musehuller at bo i. Desværre har jeg ikke haft lejere endnu. Måske kan I hjælpe mig med bedre forslag. Jeg kan forøvrigt godt lide at betragte dem når de brummer omkring. Det er vist nok meget sjældent de går til angreb. håp

8 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. januar 2009 kl. 13.04

Hej Hans Åge.

Det lyder som en løgn, når jeg nævner at du skal komme museekskrementer ind i dine humlebikasser, det tiltrækker dem. Honningbier kan ikke fordrage lugten af mus, men det kan humlebier. Du skal nok regne med at de er lidt kræsen og vælger deres bo med omhu. Ikke for meget sol oh hellere ikke for skygge. Selvom det de vælger ikke altid er velset. Nogle gange kan de også vælge at slå sig ned i fugle kasser, andre gane under terrassen. Held og lykke med "indfagningen"

9 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eric Tarmsen, 21. januar 2009 kl. 16.02

Hej, svar lige, er gedehamse også hvespe?

Eric Tarmsen

10 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 21. januar 2009 kl. 21.50

Hej Eric

Gedehamse er det samme som hvepse. Derimod er "gederams" en plante, der vokser mange af i skoven

11 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eric Tarmsen, 22. januar 2009 kl. 6.27

Gederams?

Eric Tarmsen

12 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 22. januar 2009 kl. 23.07

Hej Eric Tarmsen

Gederams (latin: Chamaenérium angustifolium) tilhører natlysfamilien ligesom Dueurt, Steffensurt og Natlys.

Gederams kendes fra hele landet som sammenhængende bevoksninger i skove og plantager. 50–125 cm høje stængler, klaser med violetrøde blomster.

De unge skud kan spises – let kogte kan de erstatte asparges.

Med venlig hilsen fra
Lone

13 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 23. januar 2009 kl. 12.44

Også skulle honning fra denne plante være noget af det bedste man kan få. Jeg har desværre ikke selv smagt det

14 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eric Tarmsen, 23. januar 2009 kl. 15.45

Men hvad så med gedeløg, hvad er det for noget?

Eric Tarmsen

15 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 23. januar 2009 kl. 23.40

På denne side kan du læse mere om gedeløg

mv.lycaeum.org/anagrams/PARALINGUA.cgi?article=Shoyplagga

16 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eric Tarmsen, 24. januar 2009 kl. 13.29

Men der er også en plante som man kalder "gedens skæg" hvad er det så for noget?

Eric Tarmsen

17 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 24. januar 2009 kl. 15.29

Den pågældende plante, "gedens skæg" siger mig ikke lige noget. Kan den mon mon være kendt under andet navn, Tarmsen?

Mvh Eivin (^_^)

18 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 8. marts 2009 kl. 22.06

Så er han der igen, "giftblanderen", for nogle år siden havde vi et hvepsemiddel på pulverform med Malathion, dette er nu forbudt.

Det almindelige fluespray, der ellers anbefales virker ikke særligt godt.

Imidlertid har "Ecoline" markedsført et skumprodukt med Pyrethrum, der er udvundet af Chrysanthemum.

Sprayflasken har et spyd, der stikkes ind i boet om aftenen, når hvepsene ikke flyver ud mere. Skummet blokerer flyvehullet og pyrethru'et slår hvepsene ihjel.

19 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 9. marts 2009 kl. 15.58

Det lyder effektivt mod hvepsene. Hvor handles benævnte middel?

Mvh Eivin (^_^)

20 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ole Madsen, 9. marts 2009 kl. 21.09

En lille rettelse:Firmaet, der leverer HvepseFri hedder Ecoline.

Beklager fejlen.

På nettet kan Ecoline HvepseFri søges, det er rævedyrt; men hvepse er heller ikke rart. Prisen er 219 kr for standard-pakningen (spray).

Produkterne, der også omfatter midler mod ukrudt (biologisk nedbrydeligt) sælges i byggemarkeder, foderstofforretninger m.m.

Kig ind på deres hjemmeside: www.ecostyle.dk

Jeg bruger selv som anlægsgartner "ukrudtsfri/TopGun" til nedsvidning af ukrudt, det er lavet på basis af cocosolie og vil efter 3 dage være nedbrudt selv i 10 gange overdosis.

21 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Thomas, 3. april 2009 kl. 22.21

Hejsa, Jeg er bedøvende ligeglad med om det er lovlig midler jeg bruger eller ulovlige. Vil bare gerne finde en måde at slippe af med alle de forbistrende stikkende væsner, hvepse.

Nogen som kender et effektivt middel eller måske en hvepseskræmmer.

Knus.

22 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. april 2009 kl. 23.14

De midler som benyttes til fjernelse af hvepse skal være godkendt af miljøstyrelsen og må ikke mixes. Selvfølgelig må man gerne benytte vand og også gerne kogt vand, hvis man kan komme til med det. Men ikke topgun, der er beregnet til bekæmpelse af ukrudt. At så nogle gøre det er svært at håndhæve, men i grunden forbudt og man kan straffes med bøde.

Jeg ved at økologiske landmænd gerne må benytte 3 -dobbelt salmiakspiritus, selvom dette ikke er direkte godkendt. Mange biavlere bruger rensebenzin og almindelig benzin til fjernelse af hvepsebo og til aflivning af bierne. Grunden hertil er at de dør øjeblikkeligt, hvorimod at pyrethum vil skade familien mere, da effekten er langtidsvirkende. Nogle mærker virker op til 6 uger. Benzin er hellere ikke godkendt til bekæmpelse af hvepse eller bier.

Jeg ved at vi dengang rystede tavlerne rene og lod dem herefter lufte og efter 10–15 minutter kunne man ikke lugte noget bag efter. Mange vokssmelte-fabrikker vil ikke have vokstavler med gift (pyrethum) blandet i deres voks, da dansk voks er noget af det reneste og mange skader på bifamlier er opstået af disse giftrester. Desuden er der hellere ikke lang fra tavle og til honning.

OK, benzinen er også billigere, at benytte.

23 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 3. april 2009 kl. 23.23

Hej Erik

Tænker du ikke på "gedeskæg"?

Gedeskæg (Tragopogon) er en slægt, som er udbredt i Europa, Mellemøsten, Iran og Sibirien. Nogle af arterne er naturaliseret i Nordamerika. Det er staude (botanik)stauder med oprette, fågrenede stængler. Bladene er linjeformede og helrandede. Blomsterne er samlet i endestillede kurve med jævn overgang mellem randkroner og skivekroner. Frugterne er nødder, som bærer fnok. Her omtales kun de arter, som er vildtvoksende i Danmark, eller som dyrkes her.

Det finde flere gedeskægs arter. Mange planter får desuden øgenavne. Eftersigende har man fundet op til 54 forskellige øgenavne på en og samme plante, der var almindeligt i haverne. Planten var en Potentilla.

24 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofie H., 30. april 2012 kl. 15.05

Jeg har også mit liv for kært til at jeg selv forsøger at bekæmpe hvepsene. Jeg har haft god erfaring med www.hvepsebo-fjernelse.dk

25 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lizzi Nielsen, 23. august 2018 kl. 8.37

Jeg har opdaget aktivitet i en gammel trærod hvor der ligger savsmuld så det er en "gnaver" er det så gedehams eller er det hvepse? og hvad gør jeg?
Da jeg er lejer - er det så ikke udlejer som skal sørge for at fjerne det?
Eller er jeg selv ude om det når det er et træ som jeg har plantet i "sin tid"?
Håber på et godt råd og på forhånd tak.
Venlig hilsen Lizzi

26 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 23. august 2018 kl. 9.41

"Gedehamse, også kaldet de egentlige hvepse, er en familie af årevingede insekter, der er udbredt over hele verden med omkring 5.000 arter. Mange arter lever solitært, mens andre er sociale og danner kolonier ligesom myrer og honningbier. Wikipedia"

Jeg opfatter det, som om alle gedehamse er hvepse, men at der også findes andre hvepse.

Når de findes i haven, tror jeg ikke udlejer har noget med det at gøre.
Havde det været inde i huset er jeg mere i tvivl. Jeg vil umiddelbart tro, at udlejer kun skal udbedre, hvis der er mangler ved bygningen.
Men jeg er interesseret i at høre hvad andre ved, så jeg ikke behøver at læse lejeloven.

27 af 27 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 23. august 2018 kl. 23.14

Jeg kan ikke forestille mig, at udlejer skal fjerne hvepse. Det må du nok selv gøre. Google har sikkert mange forslag til hvordan.

Man kan dog komme ret galt af sted, så prøv at kontakte den lokale biavlerforening. Måske er de flinke og hjælper dig. Det er ret rart at have beskyttelsesudstyr på, for hvepsene kan blive ret sure.

Nyt svar til emnet »Gedehamse = Hvepse«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Gedehamse = Hvepse

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider