Forum

Tomater – nederste blade gule

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 20. maj 2007 kl. 19.23

Jeg har sået cherrytomaten Sungold for første gang i år, og den er såmænd blevet ganske fin indtil for en uges tid siden.

Begge planter, der ellers snart er klar til udplantning er begyndt at få gule blade. Det starter nederst og har nået tre grene op. Bladene visner ikke som sådan, men det er som om al grøn farve drænes væk.

Jeg synes ikke, jeg har gjort noget andet, end jeg plejer. Tomaterne vandes med en mild gødningsopløsning hver anden-tredje gang, får lys og står i en passende potte...

Hvad kan være galt?

1 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 21. maj 2007 kl. 8.12

I følge Den Grønne Bog af Frank Hejndorf, kan der være to årsager til gule blade på tomater, og bladene ser forskellige ud med hensyn til gulfarvning for de to årsager:

1. Bladene er gule med grønne bladnerver.Traktose i jorden fra færdsel ovenpå – det er der næppe sket i dine potter, men jorden er måske meget kompakt efter vanding (måske fordi du har plantet om i for stor potte i forhold til rodstørrelse). Mit løsningsforslag: Prøv at plante om i en mere luftig jord – fjern helst noget at den gamle kompakte jord. Fjern de nederste gule blade og plant planten et godt stykke dybere, så der dannes nye rødder på det stykke stængel, som kommer ned i jorden nu. Du kan enten plante i en ny stor potte for at se, hvad der sker – eller du kan plante den ud på blivestedet og se om noget ændres.

2. Mangel på magnesium medfører, at de nederste blade blive stærkt gule fra kanterne og videre ind mellem ribberne, som senere bliver brune og visne. Manglen kan skyldes for højt kalital i din gødning. Den gule bog, som er beregnet for erhvervet, forslår sprøjtning et par gange med 2% magnesiumsulfat. Med mindre at sorten er meget, meget vigtig for dig, så er det måske ikke det, du skal bruge tid på. Du kan jo prøve at ryste en hel del jord af, fjerne et bladpar af de gule og plante planten dybt i en god gang kompostjord, og så holde op med at bruge gødningsopløsningen foreløbig. Måske overveje, om den er velegnet.

2 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette R, 22. maj 2007 kl. 9.48

Tusind tak for det udførlige svar!

Det kan måske nok skyldes, at jorden er blevet for kompakt. Kan vanding direkte ned i potten – i stedet for i underskålen – mon være skyld i det?

Jeg prøver at løsne rodklumpen, når de plantes ud.

3 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Tjørnehøj, 22. maj 2007 kl. 14.43

Hvis du planter den dybt når du planter ud (evt. "ruller stænglen op" –) vil den vokse videre med røder fra det nedgravede stykke stængel – og så vil der ikke være "bart" for neden –

Måske det ville "pynte" – er anbefalet når de bliver "ranglede"

4 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Mejlhede, 6. maj 2009 kl. 14.07

Jeg har læst på en anden side at det kan være naturligt.

At planten flytter næringsstoffer op i toppen til nye skud, og kassere de "gamle" laveste blade.

Så bliver de gule lige som om efteråret.

5 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jytte Krogh, 7. juni 2009 kl. 15.22

Jeg har plantet tomater i plantesække som ligger i de såkaldte selvvandingskasser. De stod flotte og mørkegrønne indtil for ganske nylig, da er de næsten alle blevet gule og pistne på bladene. De sætter ganske vist blomster, men planterne ser ikke sunde ud. Vi vander dem med regnvand. Endnu har vi ikke tilført gødning. Vi ville vente til de var godt i vækst. Planterne var ganske små (hjemmesåede), da vi plantede ud, men fire af dem købte vi på planteskolen. De var store dengang, vi satte dem ud. Der er ingen forskel på hverken de købte eller de selvsåede. Vi har mange forskellige slags. Hvad kan jeg gøre i det her tilfælde?

Jytte

6 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Martin P, 7. juni 2009 kl. 15.34

Prøv at begynde at vande med vand fra vandhanen. Tomater har bedst af vand fra vandhanen, ellers kan de få symptomer som dine tomaters!

7 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 7. juni 2009 kl. 19.10

Det er forhåbentlig kun de nederste blade der er gule. Hvad menes med pistne.

Det du beskriver kan også være for meget vand, så jorden klasker sammen om rødderne og planterne drukner.

8 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lilium, 7. juni 2009 kl. 19.45

Der er to muligheder.

1. Det kolde vejr de seneste nætter (ned til 2 C).

2. I er for karrige med gødning.

Vælg selv.

9 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Madsen, 13. maj 2017 kl. 13.17

Jeg oplever samme problem, som beskrevet af Jytte Krogh i 2009. Købte 2 fine kraftige bøftomater + 2 ditto cherrytomater på planteskole og plantede 2 i hver plantesæk, som dog ikke står i kapilærkasser. Vi har vandingssystem i drivhuset, men har ikke startet systemet op endnu, så vandede rigtigt, rigtigt godt ned i sækkene, som jo er meget tørre, når man skærer hul for plantning. Kort efter plantning (i m varm uge) er bøftomat-planterne begyndt at gulne kraftigt forneden af. Noget er helt galt og hvis jeg ikke gør noget, så dør de, er jeg overbevist om. Overvejer netop, om de kan tænkes, at være ved at "drukne" ?, men er lidt usikker på, hvad jeg skal gøre ?
S. Madsen

10 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 13. maj 2017 kl. 13.36

Typisk overvanding ,plant tomaterne ud i den rigtige jord,så får du flotte tomater der smager af noget......

11 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 13. maj 2017 kl. 13.53

Hej.
Har du æltet indholdet i plantesækkene godt igennem inden plantning så der ingen hårde klumper er?
Har du lavet et par huller på undersiden af sækkene så der ikke kan stå vand i sækken?
Jeg har tomater i drivhus i plantesække og kapilærkasser.
De står nu sunde og kraftig grønne. De har ikke brug for ekstra gødning før om tidligst 3-4 uger.
Hvis du ikke har løsnet indholdet godt nok så tag planterne op Løsn jorden i sækken eller brug en ny sæk hvor du løsner jorden inden du laver huller og genplanter.
Det lyder som planterne sulter fordi rødderne bliver i det jord de har med hjemmefra.

Vh. T&HPP

12 af 12 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: S. Madsen, 13. maj 2017 kl. 14.35

Tak til både Svend og Tilde for de gode råd ! Nej, jeg har ikke lavet hul i sækkene, som jeg gjorde sidste år. Jeg har moslet grundigt m sækkene før plantning og som nævnt sørget for at de var godt fugtige til plantning. Det ordner jeg straks + genplantning. Alternativet er så, at plante dem ud i jorden ved siden af plantesækkene. Svend - det med at de smager bedre i rigtigt jord ?? Tjah. Tænker smagen mest kommer af langsommodning og rigtig sollys ? Har tidligere plantet alt i "rigtigt" jord, men dels var det et voldsomt arbejde at skifte al jorden hvert år (skimmel) + det var i 3 år svært for mig at dyrke agurker - de visnede hen. Læste at rodhalsen skal være fri af jord/fugt og så prøvede jeg for et par år siden som sidste forsøg at plante i plantesække oven på jorden - og fik de fineste agurker. Tillige er det derved lettere at håndtere jordskifte, som jeg så gør lidt mindre ud af.

Nyt svar til emnet »Tomater – nederste blade gule«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Tomater – nederste blade gule

Søg:

StοΏ½t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider