Forum

Hvilke æg er det jeg har fundet?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: A. Ballin, 16. april 2009 kl. 10.55

Jeg har forsøgt at finde ud af, om det er æg fra dræbersnegl jeg har fundet. På den ene side ligner det rigtigt meget. På den anden side står der alle steder beskrevet, at de ligger under et-eller-andet over jordoverfladen eller tæt på. Sådan som jeg læser det. Og sagen er, at jeg har fundet store bleggule æg dybt inde i store rodknolde fra planter, jeg har forsøgt – uden held – at få til at overvintre udendørs. Jeg skar knoldene over med spaden for at få mindre stykker til komposten og fandt dermed æggene. I den første en rigtigt stor klump.

Jeg har så prøvet at finde ud af, hvilke æg det ellers kunne være, da jeg selvfølgelig ikke ønsker at udrydde "uskyldige" – bare lige for at disneyficere dyreverdenen :) – beboere i haven. Det eneste jeg kunne finde om regnormeæg er beskrivelse af størrelsen som et knappenålshovede. Er der nogle der kan gøre amatøren her klogere? Mvh Alis

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. april 2009 kl. 12.01

Ikke rigtig meget klogere, men kan det ikke være resterne fra en gødningskugle du har fundet, de der ligner en prop, formet af gulbrune "hagl" som planteskoler m.v. bruger?

ellers prøv at lægge et foto af dem ind på fugleognatur. dk

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Ballin, 16. april 2009 kl. 12.17

Jeg måtte straks afprøve forslaget med gødningskuglerne. Det var et godt forslag. Så jeg tog et æg mellem fingrene – med plasticpose imellem! – og klemte forsigtigt. Definitivt ikke en gødningskugle, den poppede, og ud kom noget hvidt slim med ansatsen til... et eller andet væsen. Jeg må prøve om jeg kan få et hæderligt foto og forsøge fugleognatur, hvis jeg ikke kommer frem til noget her.

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 16. april 2009 kl. 14.49

Hej Alis

Du kan måske have gavn af at klikke ind på bjælken øverst på denne side – emnet Skadedyr og plantesygdomme. Når du er kommet ind kan du under emnet snegle finde iberisk Skovsnegl – med billeder af æg + beskrivelse af ægstørrelse.

Du kan også gå den nysgerrige vej – læg æggene tilbage hvor de kom fra og placer rodknoldene hvor de har ligget i vinter. Pak en klar plastpose udenom – og vent og se om der dukker snegleunger frem. Derefter skulle det være nogenlunde let at finde ud af, om det er iberisk skovsnegl.

Med venlig hilsen fra
Lone

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Ballin, 16. april 2009 kl. 16.50

Hej Lone, jamen det lyder som/ligner iberisk skovsnegl, jeg var bare lidt forvirret pga at de lå så dybt. Og dermed om det var et andet dyrs afkom, jeg tog livet af. Men nu ER jeg så blevet lidt klogere, for jeg kan jo se på den side du henfører til, at det er lige efter bogen, når det er overvintrende æg.

Den nysgerrige vej lyder nu også lidt interessant!

Tak for hjælpen til jer begge. Mvh Alis

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 16. april 2009 kl. 20.27

Jamen er dræbersnegleæg ikke hvide?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Erik Laugesen, 16. april 2009 kl. 22.33

Jo det er de her hos mig ik at de yngler her i overflod men for et par år siden fandt jeg i mit drivhus hvide snegle æg med moren og det var en dræbersnegl...har også en anden stor snegl i haven jeg kalder den en leopartsnegl da den ligner med dens mønstrer...og den kan blive meget stor og lang...den lægger gele guleæg.

erik

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 16. april 2009 kl. 23.05

Vinbjerg sneglens æg mener jeg er en lillesmule større end dræbersneglen. Jeg har dem alle tre (leopard, vinbjerg og dræbersneglen) men heldigvis ikke mange af sidstnævnte. Jeg tror at det er en umulighed at kende forskel på dem for meningmand.

Jeg benytter halm til udlægning imellem mine grøntsager og tror på at det har en effekt på snegle i alt almindelighed.

Havd gør i for at holde dem væk fra dyrkede områder?

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: A. Ballin, 17. april 2009 kl. 11.25

Hvad angår farve på æggene: nu snakker jeg ikke om citrongule æg eller noget i den stil men hvide æg, der er "beskidt" i gullig/orange tone. Og det, kan jeg forstå på beskrivelser, er farven for gamle dræbersnegleæg, hvad de jo må siges at være efter vinterhiet. Mvh Alis

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 17. april 2009 kl. 22.30

Hej Søren,
Jeg har ikke dræbersnegle, og det eneste have jeg er har er blomster og græs, alle bede er dækket med flis.

Men jeg har nogen venner der er meget plaget af dræbersnegle, de har haft plantet en række løg mellem de andre ting i køkkenhaven. Det hjalp ikke.

De har altid haft halm mellem jordbærrækkerne, og nu da jeg spurgte svarede de godtnok at de ikke har haft mange af dræbersneglene der. men de har altid de almindelige snegle. Så måske du er inde på noget...

Jeg ville nu ellers mene det var et fint sted at ligge under halmen og fise den af i dagtimerne.

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 18. april 2009 kl. 8.57

Hej Alle

Der er i 2008 offentliggjort en rapport med beskrivelser af æg fra forskellige sneglearter – og med en masse information om levesteder og havedyrkerens muligheder for at skabe levesteder for konkurrenter til dræbersneglen samt forslag til bekæmpelsesmetoder i situationer hvor dræbersneglen er talrig.

Rapporten kan ses på Århus Naturhistoriske museums hjemmeside og har titlen:

"Dræbersneglen Arion lusitanicus – æglægningssteder, efterårsskjul og aktuelle fjender"
Sussie Pagh & Frank Jensen, 2008
Rapport for Skov- og Naturstyrelsen og Det Danske Haveselskab. 58p.

God læselyst og venlig hilsen fra
Lone

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 18. april 2009 kl. 10.34

Fint, tak Lone

Nyt svar til emnet »Hvilke æg er det jeg har fundet?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hvilke æg er det jeg har fundet?

Søg:

StΓΈt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider