Forum

Hjælp denne larve udhuler mit æbletræ…

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Lena, 30. april 2009 kl. 12.00

Hvores æbletræ har i nogle år været angrebet af larver på ca 3 cm, de er gennemsigtige med sort hoved de kan trække ind i sig selv, bagenden er ligsom firkantet med 2 sorte prikker der næsten ligner øjne. det store hul i vores æbletræ er på størrelse med en underkop og er fyldt af afføring fra larverne,det ligner små kugler træet er meget gammelt og ville være ked af at det gik ud... nogen der ved hvad det er for nogen?

1 af 1 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 1. maj 2009 kl. 7.48

Larverne er ikke skadelige for træet som sådan. De lever højst sandsynligt af rådnende materiale i hullet, hvor regnvand kan samle sig og give et fugtigt miljø med organisk materiale til larverne. Er træet hullet, vil veddet blive nedbrudt af bl.a svampe. Når der er tale om et gammelt træ, der det en helt naturlig proces at der opstår huller i stabene. Der har sikkert siddet en gren tidligere. Et træ bukker under langsomt, og i den periode, tjener det som føde- og skjulested for mange arter.

De to mørke prikker tyder på fluelarver, selv om 3 cm godt nok er rimelig langt.

Du skal ikke foretage dig noget. Glæd dig tværtimod over, at fuglene nu har lidt at spise i din have.

Nyt svar til emnet »Hjælp denne larve udhuler mit æbletræ…«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Hjælp denne larve udhuler mit æbletræ…

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider