Forum

Ih du godeste

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Ole Nielsen, 19. august 2003 kl. 10.24

Da trangen til fornyet massemord meldte sig denne morgen og var godt i gang med med at ombringe stribede larver i grønkål og hvidkål, måtte jeg plirre en ekstra gang med øjnene:
Ganske vist havde jeg ikke som Dirch Passer fået øje på en Mudderklire, men jeg kunne ikke tilbageholde et højlydt: Ih du godeste!

For hvad skuede ikke blot mit højre, men også venstre øje:
Stribede larver i hobevis i gang med at afribbe bladene på de underliggende peberrødder.

Er et sådant spisekammer almindeligt eller hvad?

Jeg skal tilføjede, at Peberrodens blade er i stand til at kærtegne hvidkålens omblade og omvendt.

Med venlig hilsen

Ole Nielsen

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jakob Bock, 19. august 2003 kl. 13.20

Ja, kålsommerfuglens larver spiser også gerne peberrod. Af samme grund læsser vi de stakkels larver, som vi fjerner fra vores kålplanter af henne ved peberroden – de skulle jo nødigt dø af sult. Peberroden – selvom den altid ender med at være helt ribbet – skal skam nok klare sig.

Venlig hilsen
Jakob Bock

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Eivin Knidsen, 10. januar 2009 kl. 22.02

Ja, de kære kålsommerfugllaver kan rigtigt sætte en masse blade til livs, når du først går igang – og så bliver de så flotte senere, når de bliver til sommerfugle.

Mvh Eivin

Nyt svar til emnet »Ih du godeste«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Ih du godeste

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider