Forum

Visne grenender -? svamp? – Filippa æbletræer

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Willy Høi Jensen, 12. august 2009 kl. 20.46

Vi har to gamle Filippa æbletræer i haven ved vores 1930-er hus; gad vide om træerne er af samme alder...Træerne bære mange frugter, stort set hvert år, men nu visner der nogle grenender på træerne. Har ladet mig fortælle, at det er et svampeangreb og at træerne skal skæres kraftigt tilbage.

Er det kuren?

Hvornår gør men det?

Kan jeg læse om hvordan jeg griber det an et sted – bog på biblioteket?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Villy Mougaard, Blomstergården, 12. august 2009 kl. 21.05

Der er sandsynligvis tale om svampesygdommen grå Monilla, der angriber på åben blomst og derefter får blomsten og stilken den sidder på til at visne og dø. Som regel går nye skud, der sidder yderligere på grenen også ud. Jeg har i år fået flere henvendelser om netop Filippa, som er angrebet. Svampen angriber normalt kirsebær, men ses også i æbler af og til.

Igennem flere år har jeg haft angreb på Ingrid Marie og James Grieve, men opgav efterhånden at få alle de visne skud klippet af og i år ser det ud til at angrebet er ved at gå i sig selv på disse 2 træer, medens den gamle Filippa et andet sted i haven i år er voldsomt angrebet, men da den er ca. 6 m høj må den leve med sygdommen.

Der ka også være tale om svampen gloesporium, men her er jeg mere tvivlende. Se www.bayercropscience.dk/dk/vaerktojer/frugtavl/sygdomsn-gle/monilia-gra.html og www.bayercropscience.dk/dk/vaerktojer/frugtavl/sygdomsn-gle/gloeosporium.html

www.gamlefrugtsorter.dk

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy Høi Jensen, 14. august 2009 kl. 18.01

Tak for svar.

Betyder det så, at jeg bare skal lade det være?

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Willy Høi Jensen, 14. august 2009 kl. 18.05

Må jeg også spørge om råde vedr. beskæring?

Jeg har tidligere beskåret de 2 Filippa træer temmelig meget fordi de i årenes løb havde udviklet sig til to store buske.

Men det satte gang i en masse stammeskud; en tidligere kollega med uddannelse i skovbrug mente, at det skyldtes, at træerne blev "stresset" og reagerede ved stammeskud. Beskæringen fanst sted i januar måned for en del år siden.

Jeg har siden hørt sige, at jeg skal beskære dem i august–september (når jeg plukker æblerne ved modenhed i slutningen af september...). Er det sandt? Og vil det beskæringstidsounkt mindske stammeskudssætningen?

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verner Kristensen, 9. september 2023 kl. 12.09

jeg har et forholdsvis nyt æbletræ (cox pomona), som har et meget langt topskud. Er det tilrådeligt at skære det godt ned?
Desuden har jeg et Filippa træ, som sender en masse lange og lodrette skud. Skal de skæres ned til basis?
På forhånd tak.
Verner

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren Duun, 9. september 2023 kl. 12.49

Hej Verner.

Du må endelig ikke cutte de lange skud på dit fillipa æbletræ ned til basis for de skud, der er dannet nu vil bærer blomster for enden af skuddet til næste år. Med andre ord. Skærer du dem væk fjerner du de blomster, der gerne skulle give æbler til næste år. Du kan sagtens tynde ud skuddene og i sår dem, der sidder akavet i kronen.

Nu kan jeg ikke lige huske det er med Cox Pomona, men tjek om det er det samme mht blomsterne...

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Verner Kristensen, 9. september 2023 kl. 16.04

Tak for svar Søren. :-)

Nyt svar til emnet »Visne grenender -? svamp? – Filippa æbletræer«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skadedyr og plantesygdomme > Visne grenender -? svamp? – Filippa æbletræer

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider