Forum

Afskalle bog-frø

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 2. oktober 2019 kl. 15.46

Hej.

Jeg har bog i tonsvis i disse dage, og kan egentlig godt lide smagen. Men jeg er da træt af at afskalle hvert frø enkeltvis, gaab..!

nogen der kender en fiks måde af fjerne skallerne?

Mvh.
Nicholas

1 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. oktober 2019 kl. 16.32

Bog minder om boghvede, så måske kan du bruge en anbefaling på afskalning af boghvede. Det har været her på forum eller på Havelyst.dk
Så vidt jeg husker (jeg opgav at prøve, og gav i stedet hønsene boghveden med skaller) skal de ristes let i ovnen, inden afskalningen.

2 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Nicholas D., 2. oktober 2019 kl. 19.28

gode ide, det vil jeg undersøge og afprøve
Tak :D

3 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. oktober 2019 kl. 20.18

Jeg er krigsbarn og husker tydeligt at jeg sammen med min mor var ude at samle bog - masser af bog. Det var lidt uhyggeligt for en lille pige, for det var på kirkegården vi samlede.
Høsten blev afleveret et eller andet sted og man fik udleveret margarine svarende til mængden af boghøsten.
Sådan noget glemmer man aldrig. Vi ristede dem også på panden, men det var efter afskalningen, som nok foregik manuelt.
Jeg spiser da stadigvæk bog, når jeg falder over nogen.
Ingeborg

4 af 5 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. oktober 2019 kl. 20.26

Ofte er det muligt at finde informationer på et andet sprog. Jeg er vokset op med dansk/tysk/plattysk og har dermed haft mulighed for at google Bucheckern, som er det tyske ord for bog. Det betyder Boghjørner, sådan frit oversat .
Men........ Man skal ikke spise større mængder, da de er let giftige og forårsager mavebesvær.
I mit link forklares at giftigheden elemineres ved at varme bog op. Enten ved ristning på pande - eller ved at overhælde dem med kogende vand. Herved svømmer de tomme skaller op til overfladen, de fyldte synker til bunds. Samtidig bliver de nemmere at pille når skallen er våd. I linket er forklaret hvordan man bedst piller dem .
www.shz.de/tipps-trends/ernaehrung-gesundheit/vitamine-und-mineralstoffe-aus-dem-wald-bucheckern-sammeln-und-roesten-id21418437.html

Ingeborg

5 af 5 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. maj 2020 kl. 20.14

Slettet af administrator 26. maj 2020 kl. 8.16.

Nyt svar til emnet »Afskalle bog-frø«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Skovhave, flerårige grønsager og permakultur > Afskalle bog-frø

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider