Forum

Formering af Hippeastrum?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 30. november 2013 kl. 14.14

Jeg har nu forsøgt (igen igen) at bestøve mine pt blomstrende hippeastrum (Amaryllis). Den ene er solgt som lyserød (den er nu mere laksefarvet), den anden er lakrød, jeg har forsøgt at overføre pollen til støvfanget, så nu må vi se! Den lyserøde blomstrede en uges tid før den anden, og er nu ved at visne, men jeg synes, de det grønne nederst på blomsten ser lidt større ud- end på den røde?

Jeg har før haft frøkapsler på mine planter, desværre var frøene sterile.

Kan man overhovedet frøformere dem? Eller skal man lade sig nøje med den vegetativeformering?

Mvh
Tine- der kun har 20 stykker nu.

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 30. november 2013 kl. 18.05

Du kan sagtens så dine frø af Hippeastrum, det tager bare 5-6 år inden de blomster derimod hvis dine løg sætter sideløg kan du fjerne dem det tager kun 2-3 år inden de blomster

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 1. december 2013 kl. 17.33

Tak for svar!
Nu er det mest for "sjov"- jeg vil bare gerne prøve det. Mine sætter flittigt sideløg, men jeg har en hed drøm at krydse min hvide (den får KÆMPE blomster og er meterhøj) med en af de røde.

Ved du om, man skal klippe bladene af, når de sættes til at "vinterhvile"- eller om de selv skal visne ned? Jeg har en halv snes, der er ved at visne ned- så de kan blomstre engang i foråret. Dem, man køber er tydeligvis nedklippede.

Mvh
Tine- der gør i sukkulenter og Hippestrum.

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lis P., 1. december 2013 kl. 19.37

Ja jeg ved lidt om Hippeastrum, du skal lade bladene visne ned af sig selv.

Nyt svar til emnet »Formering af Hippeastrum?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Formering af Hippeastrum?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider