Forum

Kunstigt lys til Chili

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Anders P., 11. februar 2014 kl. 17.55

Hej

Jeg gik igang med at dyrke chili off-season. De blev sået i oktober og ser nu ud som vedlagte billede.
Det er første gang jeg begiver mig ud i dyrkning, og brug af kunstigt lys. Jeg købte 2 x 40 W blåviolette plantepærer i Bauhaus, men er i tvivl om dette er nok?
Er der nogle kommentarer til om mine planter ser ud til at være for ranglede eller mangler noget? Nogle af dem taber de første blade de satte, uden jeg helt ved hvorfor.

1 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 11. februar 2014 kl. 18.09

For det første , dyrkning af planter i kunstlys skal altid være i et vindue , helst mod syd , et vest vindue kan til nød bruges ,
Jeg giver mine små planter massivt kunstlys , via alm. varmhvidt spare lamper 23w 28w og 32 w og det virker fint og så er prisen i indkøb 22- 40 kr pr. styk.

Mvh. Peter A.

2 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mette Lund, 12. februar 2014 kl. 8.24

Jeg synes, at de ser fine ud. Men de bliver nok rigtig store før de kan plantes ud. Jeg skal først så nu.

3 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. februar 2014 kl. 20.03

Jeg har dyrket chili under LED-lys i 6 år nu - og har dem aldrig i vinduet. Det er ikke nødvendigt, hvis lyset er godt nok, så man kan ikke sige noget som helst generelt om det :)

Planter bliver ranglede, hvis der er for meget varme i forhold til den lysmængde, de får, så måske har du mulighed for at stille dem køligere og flytte lyset med? Jeg kender ikke det lys, som du har købt, men nu har du det jo, så det gælder om at få mest muligt ud af det!

Planterne kan finde på at tabe blade, hvis de får for meget vand - kan det være en mulighed?

4 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders P., 12. februar 2014 kl. 21.03

Vil heller ikke mene de skal stå i vindue, da der jo findes vækstskabe.
Kan godt passe med at de står for varmt. Har været dårlig til at give dem det daglige kuldeshock. Tror ikke jeg overvander dem. Vander dem først når de er tørre i overfladen af jorden.

Mit lys er ikke LED så tror jeg skal prøve at købe det også..

Hvilket LED lys/pærer bruger du Anja :)

5 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 12. februar 2014 kl. 21.10

Det behøver ikke være led, men det SKAL selvfølgelig være specielle gro-lyskilder, som indeholder de rigtige bølgelængder.

Jeg har for mange år siden haft succes med akvarielamper, men rent økonomisk og miljømæssigt er led tidens løsning:-)

Jeg tror du har dem for varmt, som Anja skriver. Held og lykke med dem!

6 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 12. februar 2014 kl. 21.25

Jeg bruger en masse forskelligt, Anders - jeg har både helt billige lamper fra Kina - "mellemklasse" fra DK og nogle af de dyrere modeller.

De duer alle sammen - men man får den bedste mængde lys pr. watt med noget i denne stil:

www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=57

eller

www.prolys.dk/da/product/led-plante--og-vaekstlys/proplant6---hi-power-plantevaekst-diodepaere-17w-120

Der er måske flere herhjemme, der har noget tilsvarende, men disse to forhandlere sælger i hvert fald gode varer.

Men jeg synes da, at du i første omgang skal prøve at få det til at fungere med det lys, som du allerede har, inden du render ud og bruger hele formuen på lys :)

7 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 12. februar 2014 kl. 22.38

Hvorfor ikke bruge det dags lys / sollys som gratis kommer ind i et syd vindue , det er mere end 10 gange mere intens(januar) end selv det bedste amatør kunstlys , og nu hvor solen kommer højere op på himlen stiger lysintensiteten kraftigt.
Januar har været nærmest uden sollys kun 17 timer på landsplan ., så der har været gang i vækstlyset 16 timer i døgnet , placeret 5cm over de nye små kaktuser...........

Peter A.

8 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 13. februar 2014 kl. 0.51

Peter, jeg har kun 2 meter vindueskarm, som konen accepterer, at jeg bruger til det formål .-)

Ellers enig.

9 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders P., 13. februar 2014 kl. 10.56

Jeg har desværre ikke noget sydvindue. Kun øst og vest og står i lidt samme problem som Tom med min bedre halvdel :) Men jeg bruger også sollyset. Skriver speciale hjemme så flytter dem fra øst til vest og senere på dagen ind under kunstlys.
Er begyndt at give dem 20 sek kuldeshock nu for at se om de kan tage noget af den ranglede adfærd de pålægger sig!

10 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anders P., 13. februar 2014 kl. 10.58

Tak for svaret Anja.. Det var også nogle af de samme typer lyskilder jeg havde kigget på. Så ved jeg hvad jeg skal investere i hvis det ikke går som det skal :)

11 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 13. februar 2014 kl. 18.15

Velbekomme :)

Og du kan jo heldigvis plante dem dybt ved næste omplantning - det tager lidt af det ranglede...

12 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peter A., 14. februar 2014 kl. 9.04

Anders !

Når planter bliver ranglet er det et misforhold mellem lys og varme...

Peter A.

13 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus K., 2. januar 2015 kl. 22.35

Den her tråd har stået stille længe, men jeg giver den et skud alligevel. Er der nogen af jer der kan gennemskue om en almindelig kommerciel LED-pære som fx ledpaerer.dk/156-philips-par30-led-spotpaere-95w-.html iforhold til fx Gemma-LEDs-pærer: www.gemma-led.dk/plantelys-e27-9-watt. Gemma blærer sig med, at deres pærer laver hvidt lys, men er en almindelig hvid LED ikke lige så god så? De koster det kvarte..

Mvh magnus

14 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 2. januar 2015 kl. 23.22

I følge oplysningerne på de to hjemmesider er det ikke muligt at se forskel.
Det er principielt et økonomisk spørgsmål. Enhver lampe udsender lys, som planterne kan bruge. Nogle sender mere af de bølgelængder, der er mest effektive.
Man kan enten købe en dyr pære, der udsender mest af det lys planterne kan udnytte, eller man kan købe en standardpære med et højere energiforbrug, og på den måde få tilstrækkeligt med "korrekt" lys.

15 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. januar 2015 kl. 10.44

Det er ikke et økonomisk spørgsmål for mig - men et spørgsmål om ikke at bruge mere energi end nødvendigt :)

Jeg ville ikke bruge hverken den ene eller den anden af disse to modeller - jeg bruger decideret plantelys med kun rødt og blåt.

Jeg kan godt se, at det kan være lidt hysterisk, hvis man opholder sig sammen med planterne, og at man derfor kan blive nødt til at bruge noget, som er mindre voldsomt. Der skal bare ret meget meget energi til, før man er sikker på, at planterne får lys nok, og det er der, jeg synes, at det ikke er så miljøvenligt længere...

En helt almindelig LED afgiver meget lidt af det brugbare plantelys, så der skal du have så mange, at det vil give endnu mere spildlys = et alt for højt energiforbrug :(

Gemma skriver på den side, du linker til, at "det er svært at avle under det rød/blå lys" - og det er da noget slemt vrøvl. Netop disse to farver er alt, hvad man har brug for, og lyset er jo for planternes skyld - ikke for vores...

Hvor stort område skal du belyse? Måske har du et hjørne i et soveværelse, som du ikke bruger om dagen - så kan du sætte lys på fra ca. kl. 7-23 uden af det generer dig.

Jeg bruger lys herfra: www.bh-froe.com/ZC/index.php?main_page=index&cPath=57. Gemmas pærer ser alt for dyre ud...

En 12 W dækker ca. 75 x 75 cm, en 18 W ca. 90 x 90 cm og en 36 dækker ca. 1,2 x 1,2 m.

16 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. januar 2015 kl. 11.35

Hvis man holder temperaturen lav (10-12C) så behøver man ikke kunstlys med kan nøjes med dagslyset og planterne trives , jeg har tomatplanter med grønne tomater på (sungold) og de er ikke ranglede.

17 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 3. januar 2015 kl. 12.23

Chiliplanter vil slet ikke trives ved en så lav temperatur overhovedet - uanset lyset... Så det kommer da helt an på, hvad der skal dyrkes.

Her lader det også til, at planterne skal stå i et opholdsrum, og de fleste af os trives nok heller ikke ved 10-12 grader :)

18 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 3. januar 2015 kl. 14.54

Hvis man har en rigtig god tomatsort ,som man gerne vil bevare , så er eneste mulighed at overvintere nogle stiklingne , og det gøres så lyst og køligt som muligt , så planterne ikke vokser ret meget , nå vi er nok langt væk fra den oprindelige tråd...............

19 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Magnus K., 3. januar 2015 kl. 20.34

Tak for overvejelserne allesammen. Er der en eller flere, der kunne lokkes til at tage et billede at deres deres lys-dyrkningsområde? Bare for at få en ide om, hvor meget sådan en lampe ville farve rummet. Det er nemlig min stue jeg skal bade et hjørne af i pink/blåt lys, hvis jeg skal til det.

Mvh Magnus

20 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2015 kl. 9.12

Sagtens - det er meget hysterisk :)

Men du kan jo afskærme dit plantehjørne...

21 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. januar 2015 kl. 17.23

Jeg har ledt længe for at finde hvilken bølgelængde planter foretrækker fra vækstlyset for at trives godt.
Det nærmeste, jeg er kommet er nedenstående graf. Om den er faglig korrekt, ved jeg ikke.
Den ser for mig ud som om planter har brug for alle farver i "næsten" samme mængde.
Vi bruger selv en vælsthuslampe med lysstofrør (ultraviolet lys) (købt for 20-30 år siden) senere har vi gradvist øget, så vi nu har yderligere 4 billige lysstofrør fra byggemarkedet (det var før LED-lamperne).
Planterne står oven på badekaret, der er dækket af en bordplade.

22 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. januar 2015 kl. 17.25

Jeg prøver igen af få billedet på.

23 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. januar 2015 kl. 17.26

Alle gode gange 3? Ellers er det slut!

24 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 4. januar 2015 kl. 18.55

Mine planter får kun de to bølgelængder, der ligger højest i diverse grafer. Den blå på omkring 450 nm, der fremmer en kompakt og tæt vækst, og den røde på omkring 650, der fremmer blad- og blomstervækst.

Der kan læses meget - faktisk enormt meget - omkring det på nettet, og mange har forskellige holdninger til, om der skal lys til i andre bølgelængder også.

Jeg har prøvet en enkelt lampe med fuldt spektrum og kan kun sige, at den gav ikke lige så flotte planter som de rent rød/blå, så dem kører jeg bare videre med :)

25 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 4. januar 2015 kl. 19.05

Jeg har nu fundet den forskningsrapport, hvorfra grafen ovenfor stammer. Rapporten er på over 50 sider, så det tager lidt tid, inden jeg har læst den. Men allerede nu synes jeg at der tegner sig en meget kompleks konklusion.
www.elforsk.dk/elforskProjects/338-022/338-022_Slutrapport.pdf

26 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 22. januar 2015 kl. 0.25

Jeg har købt en 12watt pære i dag. Den ser ud til kun at give rødt og blåt lys også.
Meningen er at den kommer til at kører om natten når jeg sover da den er pænt krads at se på. Og pt er det i mit køkken.
Håber det virker :-)
Mvh Jens

27 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. januar 2015 kl. 7.41

Så skal du måske finde en anden placering til den, Jens.

Planterne skal nemlig have omkring 8 timers hvile i mørke og lys resten af tiden, så det er ikke nok, at de kun får lys om natten :)

28 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens Ledet, 22. januar 2015 kl. 9.41

Nej det ved jeg godt. De kommer Self retur i vinduet om dagen
:-)

29 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 22. januar 2015 kl. 13.49

Du bør lade planterne stå i vinduet hele tiden, og så give lys fra din nye pære fra 7 morgen til 23 aften.
Sæt lampen på indersiden, altså væk fra vinduet.

30 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 22. januar 2015 kl. 18.28

Enig med Lars - de skal have mørke i hviletiden :)

31 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars B., 19. oktober 2015 kl. 18.00

Hej. Tråden er godt nok ved at være gammel, men jeg håber nogen kan give et par tips og tricks alligevel. Vi har med stor succes dyrket Habanero og C. Reaper chilli i drivhuset hen over sommeren. Vi fik dog plantet Reaperne lidt for sent, de er jo monsterstærke og skal sås allerede i februar. Men god høst alligevel. Vi har fået et værelse til overs, og har rykket chillierne indenfor, og de har nu stået ca. En måned under hvidt LED lys der også indeholder det røde og det blå lys. (130 kr pr stk i Silvan), og de ser ud til at trives ok. Lys er der nok af. 4 30w LED til ca 10 kvm i et rum med nordvendt vindue, og vi holder en temperatur på ca 27 C. Til gengæld er tænd/slukøret kun indstillet til 12 timer i døgnet. Er det for lidt ? Alle gode råd fra chilivinterdyrkere modtages med kyshånd

32 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars B., 19. oktober 2015 kl. 18.10

Beklager billedet er på hovedet. Måske var det den kinesiske plante til venstre... Altså højre, der satte sig igennem...😊

33 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 19. oktober 2015 kl. 18.15

Med en temperatur på 27 grader vil du have planterne til at vokse som var det sommer.
Så skal der også være lys nok - 16-18 timer i døgnet, og mørke i resten af tiden.
Vi plejer at have det noget køligere - ønsker blot at overvintre planten.

34 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars B., 19. oktober 2015 kl. 18.22

Tak Lars. Ja, vi synes netop det kunne være sjovt at dyrke dem i vinterhalvåret indendørs. Så det kan da være man skulle give dem lys lidt længere tid. Som novice ud i dette her tænkte jeg bare, at døgnet med dagslys på de breddegrader hvor planterne kommer fra jo ikke er så langt, men hvis du har erfaring med at de skal have lys i længere tid, vil jeg straks justere timeren

35 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anna B., 6. januar 2016 kl. 8.35

Slettet af administrator 8. januar 2016 kl. 19.32.

36 af 37 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anja Egeriis, 6. januar 2016 kl. 20.46

Slettet af administrator 8. januar 2016 kl. 19.32.

37 af 37 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Smail Kozarcanin, 29. marts 2016 kl. 19.52

Nu har jeg læst hele dette indlæg og jeg kan se at der er nogen her inde der har styr på tingene. Dermed vil jeg også gerne stille et spørgsmål.

Jeg arbejder dog med citrus træer. Jeg har to citrontræer på ca. halv meter i højden hver, hvor det ene giver frugt og det andet gør ikke endnu. Dog er der sket det at jeg er flyttet ind i en lejlighed hvor der ingen øst vendt vindue er og det vestvendte vidue er dækket til med skov, altså ingen lys i lejligheden.

Jeg ville høre om hvor meget kunstigt lys (450 og 650 nm) er nok til at der kan fremkomme en fin vækst? I så fald der er nogen der har et svar har i så et link med et forslag til hvilke lys man kunne købe?

Mange hilsner Smail

Nyt svar til emnet »Kunstigt lys til Chili«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Kunstigt lys til Chili

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider