Forum

Mon her er hjælp at hente?

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Esther Kolding, 2. august 2015 kl. 17.30

Jeg har fået en helt vidunderlig, smuk hawaieblomst, som jeg desværre hidtil ikke har været særlig god til at håndtere. ... Jeg indsætter billede og håber, nogle kan fortælle mig:
1. hvad den hedder
2. hvordan jeg mon sikrer mig, at den overlever.

Tak på forhånd - og venlig hilsen
Esther.

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 2. august 2015 kl. 18.03

Hej Esther.
Jeg tror, jeg har en mage til, men opstammet, som jeg fik af en datter til en rund fødselsdag for 9 år siden.
Den står inde i et køligt rum om vinteren med sparsom vanding uden dog at gå helt tør.
I april klipper jeg den helt ind, så der kun er 1-2 cm af sidste års skud. Alle blade bliver pillet af, så der ikke overføres sygdomme og skadedyr. Den bliver pottet om med lidt ny jord fra en plantesæk og kommer i drivhus for sommeren.
På billedet fra i dag er alt grøn tilvækst fra i år.
Blomsterne holder kun 1 døgn, men der kommer hele tiden nye til. Den får kun meget lidt flydende gødning hen over sommeren.
I okt.- nov. bliver den taget ind igen. og det hele starter forfra.

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Esther Kolding, 2. august 2015 kl. 18.49

Hej Tilde og tak for positivt og hurtigt svar med gode råd :) ...

Ja mon ikke de er identiske de to? Min er ganske vist sort i bunden af blomsterne, men det er nok bare en variation af en skønhed. ... :)

Desværre har jeg ikke drivhus, så jeg må nøjes med vindueskarme i huset - men kan jo regulere ved at flytte fra stue til køligt værelse, tænker jeg. ... Flot, at du har kunnet holde den i så mange år - ønsker bare, at jeg kan det samme.
m.v.h. fra Esther.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 2. august 2015 kl. 20.58

Det er en hisbicus ...en god blomst til vindueskarmen.

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Ingeborg Hansen, 2. august 2015 kl. 22.05

Men skynd dig at sætte noget under potten, ellers ødelægger den dit gulv. Selvom potten er tæt, kan der dannes kondensvand.
Ingeborg

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Esther Kolding, 3. august 2015 kl. 9.40

tak for gode råd og jeg har fundet en plads i vindueskarmen til den.
venlige sommerhilsner
Esther. :)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 9. august 2015 kl. 23.49

Hawaiblomst (hibiscus)- er en meget dejlig blomstrende plante. Men: den må ikke tørrer helt ud, og må ikke overvandes. Den skal være fugtig, men ikke våd. Vand kun i underskålen og hæld overskydende vand bort efter en halv time.

Desuden kan den tabe knopperne, hvis man flytter på den (fx fragter den hjem fra en blomsterbix), men man kan godt dreje den en kvart omgang ved hver anden/tedje vanding, så den vokser jævnt. Den skal stå lyst, men ikke helt solstegt.

Hisbiscus er også navnet på "Syrisk rose", der er en busk, der plantes i haven. De fås i bla blå, rød og øh---- (GÅ DA VÆK KAT!)
Har glemt den sidste... (Skal lige hælde katten ud).

Mvh
Tine- katte! Han burde begraves under en hawaiblomst....

Nyt svar til emnet »Mon her er hjælp at hente?«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Mon her er hjælp at hente?

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider