Forum

Orkidéhjælp

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. januar 2017 kl. 15.11

Jeg har (desværre) fået en orkidé forærende, (lige hvad, jeg ikke har ønsket mig), og har læst op på pasningen.

Den er behørigt dyppet i (lunet) regnvand, men gødning? Hvor ofte og hvilken slags?

Den er desuden "klipset" op på blomsterpinde med noget der ligner minihårspænder- skal de af?

Det er en Phaleneopsis lyserød/rødlig med prikker. Varieteten kunne jeg ikke se, da den glade giver, havde rykket prisen- og dermed sortsnavnet af. :-)

Mvh
Tine- der heller ikke er god til Azalea-er. Pokker stå i at temperere regnvand! Men kattene elsker det- altså at drikke regnvand... B-)

1 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. januar 2017 kl. 15.16

Ps: Hvorlænge skal den i bad?

Den virker noget tør, og jeg ved godt, det er en epifyt, men hvordan ved man, den ikke lider tørstedøden?

Mvh
Tine- der vil investere i en blomstersprøjte (til bladene).
Ja- krise! Jeg har fået den af min svigerdatter, som forresten nu taler ret godt dansk. Men hun er også translatør...

2 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 4. januar 2017 kl. 19.18

Jeg har ikke brugt at bruse mine Phalaenopsis, der kan let ske det at der samler sig vand i kringelkrogene i bladsamlingerne, og den så kan rådne.
sæt den i en skjuler, fyld vand på og lad planten trække vand i 5-10 min. lad den dryppe godt af.
Hårspænder og andre underlige anordninger der enten klemmer eller niver har jeg glad og gerne befriet mine for.
Vand når rødderne er grå (bliver grønne når de får vand) en x ugen vil jeg tro, alt efter hvor varmt den står.
gødning en x måneden med gødning halv styrke af hvad du giver de almindelige potteplanter. Du kan sagtens købe orkidegødning, men når det blot er til en plante synes jeg ikke det skulle være nødvendigt.

3 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 4. januar 2017 kl. 20.20

Okay!
Tak for svaret, jeg regner med også at bruse over med regnvand- også tørre efter.

Også skulle der nok stå: druknedøden... :-) Fremfor det modsatte. Den står pt ½ meter fra et vindue og knap en meter fra en radiator. Så ret varmt.

Mange tak!

Mvh
Tine- nu med orkidé... :-o

4 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Alice Greifenstein, 4. januar 2017 kl. 22.03

Hej Tine
Vær glad for din orkidé; det er den mest taknemmelige stueplante, jeg kender. Den kan blomstre igen og igen i årevis.

Lad bare "hårspændet" blive siddende, så stænglen ikke knækker; det er den, der kommer nye blomster på igen.

Værste fare: Overvanding.
Vores har altid fået almindeligt postevand og har overlevet i mange år. Vore orkideer står i vindueskarmen over en radiator. Det er ikke ideelt, men de blomstrer alligevel. De står mod nord, syd og øst.
Pas på med gødning. De bruger ikke meget - igen hellere for lidt end for meget.
Held og lykke med orkideen.
Alice

5 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens Madsen -Den Gamle Gartner, 5. januar 2017 kl. 8.18

@ tine du kan gøde med hvergangs blomstergødning men kun 1/3 af dosis til alm. stueplanter

6 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lise D, 8. januar 2017 kl. 15.57

Jeg planter altid mine orkideer over i en potte i orkidee muld og vander hver 14. dag ca. med almindeligt vand fra hanen. En gang imellem kommer der lidt orkidee gødning i vandet.
Mine stor trives allesammen trods jeg ikke går noget som helst for at passe på dem ;-)

7 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Klaus K., 9. januar 2017 kl. 18.23

Enig med Alice
Orkideer er hos mig en nem og flot plante.
Det har virket hos mig, at lade dem stå i vand en halv time en gang om ugen. Jeg tror ikke det betyder så meget om man vælger hver uge eller hver 14. Dag. Det er dog min erfaring at man helst skal gøre nogenlunde det samme over tid. Det er som om de tilpasser sig til en bestemt behandling.
Hvis du kan undgå direkte syd og vestsol er det bedst.

Dimserne der holder blomsterne oppe lader jeg altid sidde, så har man dem også til når de får blomster igen.

Der er en vis risiko for at orkideer får kulde/transportskader. Det er min erfaring at så afblomstrer de hurtigt. Giv dog ikke op, da konsekvent vanding over nogle måneder ssv kan få blomster tilbage.

8 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. januar 2017 kl. 17.10

Takker for svar!

@Mogens: Der gav du mig en rigtig regneopgave! Mine planter får normalt cirka 1/8 kapsel flydende gødning i vand, da min vandkande rummer 2 l- og gødningen er beregnet til 10 liter vand.
Så 1/3 af det er... 1 kapselfuld i 10 liter, der fordeles ud i yderligere 1: til 3 litre?

(Jeg regner som en fisk!)

Mvh
Tine

9 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 15. januar 2017 kl. 17.37

Til Jer andre: Vores vand er meget kalkrigt.
Bare noget står med vand- er der kalkrander lynhurtigt. Derfor må lille "PHalene" ikke udsættes for det. Pt har jeg en regnvandsbøtte fuld, så regnvand er ikke svært. Udover kattene gerne vil drikke af spandene.

Mvh
Tine- der vasker med "Minus kalk" ad samme grund.

10 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 18. april 2017 kl. 13.00

Jeg har altså meget store problemer med pasning af mine orkideer - phalaenopsis. Når jeg læser tråden her, synes jeg ikke at kunne spotte hvad det er jeg gør forkert, det skulle jo ellers være en ret nem plante.
Altså, mine står i alm orkidejord. Jeg stiller dem i vandbad en gang om ugen i sommerhalvåret - ca 20 min og de får lidt fortyndet kaktusgødning ca hver tredie gang i vandet. De står lyst i øst-vendt stue, men væk fra radiatorer og direkte sollys.
De blomstrer fint, men over tid begnder de grønne blade at rynke og jeg kan se, de har det dårligt. Når jeg så vil plante dem om, er de fleste af rødderne så rådne, så jeg ikke rigtig kan redde dem. Jeg fjerner de mest rådne rødder og førsøger at holde dem til den tørre side, men planten dør altid.
Mine phalaenopsis udvikler aldrig luftrødder heller, hvorfor gør de ikke det? De luftrødder der er, går til grunde, de får sære rust pletter også. Der kommer heller ikke nye friske rødder.
Vi har meget kalk i vandet, så jeg har også i lange perioder prøvet at vande kun med regnvand. Det hjælper ikke spor. Jeg har dem stående i potteskjulere med god luft omkring den gennemsigtige potte, med lidt grus i bunden, for at forhindre, at de står og sopper i vand og i starten er rødderne fint grønne og bliver grå, når de bliver tørre, men det holder ikke i mange måneder, så rådner rødderne, de skrumper ind og bliver tynde, brune og slatne.
Hvad gør jeg forkert? Kan nogen hjælpe??
Vh Bente

11 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 19. april 2017 kl. 0.16

Bente, jeg er ret sikker på at du vander for meget, det afhænger lidt af hvor varmt de står, luftfugtighed osv. så det kan sagtens drille. Tror jeg ville prøve med hver 2. uge.

12 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 19. april 2017 kl. 19.03

Tak Anne, for dit svar, ja, de har det helt sikkert for vådt, jeg har plantet dem om nu, efter et råd jeg fik og vil prøve med jævnlige overbrusninger af bladene i stedet for egentlig vanding/nedsænkning i vand, som jeg ellers har gjort. Nu står de i lerpotter (som jeg bestemt ikke troede de måtte stå i), med mos og lidt trækul iblandet orkidéjorden og de får meget, meget lidt vand ned til luftrødderne dernede. Jeg har altid troet, som mange jo siger, at de i naturen, i trækronerne også ville få en del vand ned til grostedet, med jævne mellemrum, men det har jeg fundet ud af, at de netop ikke gør og det er derfor de sender luftrødder ud for at kunne optage fugt fra luften. Så blev jeg lidt klogere og jeg siger tak for god hjælp ; )
Vh Bente

13 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2017 kl. 0.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

14 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2017 kl. 0.02

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

15 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2017 kl. 0.05

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

16 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 21. april 2017 kl. 12.49

Bente: du kan få problemer med at rødderne gror fast på lerpotternes inderside så du ikke kan få planten hel ud.

Frank:
jamen dog, hvis de vælter for meget frem, så prøv at flytte dem. og får du for mange skal jeg gerne aftage lidt. Du må godt flytte/bytte/sælge de orkideer der står i din egen have. Bare ikke plante dem ud i naturen.

17 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 21. april 2017 kl. 13.07

Hvis man læser sin tekst igennem, inden man sender den, kan man opdage og rette fejl.
Men man kan selvfølgelig så blive overhalet af et andet indlæg i tråden.

18 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2017 kl. 13.41

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

19 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2017 kl. 13.52

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

20 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 21. april 2017 kl. 16.23

@Frank:
Du er da heldig med orkidéer. Jeg er slet ikke misundelig! (Kun lidt).

Mht plænetæskning, så er min ikke klippet endnu for:
Der var engang en nabo, der tilbød at klippe en meget forvokset hæk i skel. Det fik han lov til. Så var der bar jord i en meterbred bræmme, som en eller anden såede græs og morgenfuer i. (De sidste kom desværre ikke igen).

Men: Nu er der en bred bræmme af græs, der gror rigtig godt, men som rummer vintergækker og erantis, der så liige helst skal visne ned først... :-P

På den anden side, så er der mælkebøtter i plænen, og dem elsker jeg. :-D

Det er kun vilde planter, man ikke må grave op og flytte- og kun plukke begrænset. Inden for havens grænser er de ikke mere "vilde".

Mvh
Tine- med vild kørvel, men der bor kardinalbillerne...

21 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 21. april 2017 kl. 21.49

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

22 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bente Poulsen, 22. april 2017 kl. 13.25

Tak Anne, ja, jeg er godt klar over, at orkideer kan gro fast i en lerpotte, men jeg vil hellere klippe nogle fastgroede luftrødder over på en sund plante, der har en masse luftrødder intakte over potten, end jeg vil have rådne og døde planter. Jeg tror nemlig godt de kan klare den behandling. Der er selvfølgelig en lille risiko for, at der kan komme sygdomskim ind gennem snitfladen, men jeg mener den fare er meget lille i sammenligning med påvirkningen fra de halvrådne rødder jeg oftest har set på mine planter. Så nu vil jeg lige se hvordan det går med dem ; )
Vh Bente

23 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 22. april 2017 kl. 20.04

Frank Chr: joh de er fa..... svære at slå ihjel, så mon dog ikke ;-)

24 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. april 2017 kl. 22.28

Hvad er det for en art Frank?

25 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 22. april 2017 kl. 22.48

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

26 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 22. april 2017 kl. 23.21

Det må jeg nok sige. Den skulle kun findes to steder i landet.

27 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne Demant, 23. april 2017 kl. 3.22

Frank: Ok så, lægger mig fladt... troede du,- ikke spor usædvanligt- :-) var i det lune hjørne, og havde en masse mælkebøtter.

28 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2017 kl. 6.57

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

29 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2017 kl. 7.00

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

30 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2017 kl. 9.25

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

31 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 23. april 2017 kl. 13.11

Luksus ukrudt :-)
Det er en sjov historie at den her udenlandske orkide pludselig dukker op og ser ud til at brede sig. Jeg kan forstå at man ikke rigtig ved om den er fuglespredt eller har bredt sig ud i naturen fra folks haver. Er det noget i naboer har en teori om?

32 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 23. april 2017 kl. 13.33

Læs Jimmy Lassens indlæg i denne tråd på F&N.

www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=970839&ForumID=12

33 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2017 kl. 13.34

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

34 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2017 kl. 13.42

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

35 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 23. april 2017 kl. 13.44

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

36 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tine Horsum, 25. april 2017 kl. 10.03

Så en ny invasiv art?

Mvh
Tine

37 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 25. april 2017 kl. 10.45

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

38 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 25. april 2017 kl. 22.09

Invasiv er nok så meget sagt. Der er vist ikke nogen knivskarp definition, men det prædikat plejer kun at blive tildelt arter som skader det eksisterende økosystem ved at sprede sig uhæmmet og dominere over hjemmehørende arter. Man skeler vist også til om arten har bredt sig hertil naturligt eller med menneskets hjælp.
For biblomstens vedkommende er det nok tvivlsomt om nogle af de kriterier er opfyldt. Den beriger nærmere vores natur :-)

39 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2017 kl. 0.10

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

40 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. april 2017 kl. 0.21

Det gode er det bedstes værste fjende...

41 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2017 kl. 0.22

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

42 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2017 kl. 0.24

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

43 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. april 2017 kl. 21.22

Men det taler vel imod foderteorien at den sjællandske lokalitet er i en nedlagt grusgrav hvor jeg antager at man ikke har holdt gæs...

44 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2017 kl. 21.59

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

45 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2017 kl. 22.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

46 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 26. april 2017 kl. 22.39

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

47 af 48 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Claus K Madsen, 26. april 2017 kl. 23.40

Det er vist normalt for arten at antallet fluktuerer. Jeg har set et sted at det tager 9-11 år før den blomstrer. Måske det kan støtte eller afkræfte foderteorien?

48 af 48 Skriv nyt svar | Link

Skrevet af: Anonym bruger, 27. april 2017 kl. 0.11

Slettet af administrator 28. juni 2022 kl. 12.29.

Nyt svar til emnet »Orkidéhjælp«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Orkidéhjælp

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider