Forum

Jordbær

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Peder G., 28. april 2018 kl. 10.01

Hej

Er jeg helt gal på den, hvis jeg vil plante jordbærplanter i en krukke på nuværende tidspunkt, og kan jeg så forvente at få jordbær til sommer ?

1 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 28. april 2018 kl. 11.25

Hej Peder G

Det kommer sandelig an på, hvor krukken skal stå, og på, hvilken behandling du vil give planterne.

Hvis det er sted med fuld sol og udendørs, så skulle der ikke være nogen problemer. Hvor mange jordbær du får, afhænger naturligvis af pladsforholdene, og af, hvor gode planter du kan få fat i. Hvis det er nye planter fra sidste sommer, og de allerede er i god vækst, skulle der ikke være noget i vejen.

Husk at krukkeplanter kræver meget vand. Og husk hul i bunden af krukken, så overskydende vand kan løbe ud.

Med venlig hilsen

Doris Møller

2 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder G., 28. april 2018 kl. 17.14

Hej Doris Møller

Her er lidt mere info om det.

De kommer til at stå på en altan med skydeglas der vender mod vest, og der er fuld sol fra omkring middagstid.

Jeg dyrker lidt forskelligt på altanen, og er godt klar over at det næsten kræver daglig vandning, og hul i bunden af krukkerne, og underfade for den sags skyld.

Jorden til planterne bliver nok noget fra den lokale bøgeskov, eventuelt med lidt blade og grenrester, der så kan formulle i løbet af sommeren, da jeg ikke tror at gødningsberiget pottemuld er godt til jordbær.

Jeg vil så ud fra dit råd spørge ind til om planterne er fra sidste år.

3 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 28. april 2018 kl. 19.20

Hej igen, Peder G.

Jeg har selv den type altan med skyderuder, som du omtaler. Min altan vender ganske vist mod syd, men jeg vil tro, at vækstbetingelserne er stort set ens. Jeg har dyrket forskellige ting på altanen i flere årtier.

Min erfaring er, at klimaet på denne type altan er subtropisk. Det betyder, at man har størst held med subtropiske planter, hvorimod almindelige haveplanter, som normalt dyrkes på friland, ikke har så stor sandsynlighed for at lykkes.

Problemet er, at der bliver for varmt. Så kan man ganske vist lukke vinduerne op. Men min erfaring er, at det ikke er tilstrækkeligt, når vejret indimellem er meget varmt.

Hvis jeg var dig, ville jeg dyrke tomater og agurker og andre vækster, som man normalt dyrker i et drivhus. Men jordbærrene ville jeg købe i en forretning eller i en bod ved vejkanten!

Jeg vil ikke tage modet fra dig – blot spare dig for en masse ærgrelser.

Med venlig hilsen

Doris Møller

4 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder G., 29. april 2018 kl. 8.34

Jeg har med stor succes dyrket tomater og peberfrugter ude på mine altaner, så det holder jeg mig til. Og måske også andre drivhus planter.

Tanken med at det bliver for varmt derude til jordbær havde strejfet mig, og er jeg så lige hjemme og kan åbne vinduerne, når solen bager ind.

Det er også sjovere at dyrke noget hvor chancen for succes er større.

Lige skråt overfor hvor jeg bor, står en udlændning hver sommer, og sælger nogle super gode jordbær, så jeg vil købe hos ham istedet for.

Tak hjælpen og så sparer jeg mig selv for de ærgrelser.

5 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 29. april 2018 kl. 11.54

Har du Ananaskirsebær? Kunne måske være et alternativ til jordbær - sidst på sæsonen:)

6 af 6 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Peder G., 30. april 2018 kl. 15.52

Nej jeg kender dem slet ikke, men kunne da være at jeg skulle kigge nærmere på dem

Nyt svar til emnet »Jordbær«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Jordbær

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider