Forum

Slyngplante til vinterstue

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Henrik Korsbæk, 8. april 2020 kl. 10.55

Hejsa

Jeg mangler en slyngplante til min vinterstue. Der bliver meget varmt om sommeren nogle gange 45 grader, om vinteren er der aldrig under 15 grader. Der er også meget sol om sommeren. Planten skal være stedsegrøn, gerne med mange blomster. Har en duftrænke i forvejen der har det fremragende. ar prøvet med dipledonia og passionsblomst... begge fældede mange blade og fungerede ikke rigtig med varmen.. er der noge nder har et godt bud på hvad der kan klare betingelserne?

venlig hilsen
Henrik :-)

1 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 8. april 2020 kl. 11.12

Hej Henrik

Hvis jeg var dig, ville jeg i stedet prøve at gøre noget for at sænke temperaturen, for hvis planterne ikke kan holde varmen ud, så kan du vel heller ikke?

Er der slet ikke nogen vinduer, som kan åbnes? Så var det måske en ide at få sat nogle oplukkelige vinduer i. Du kan også overveje nogle skyggegivende gardiner.

Jeg har stor erfaring med sommervarme udestuer, da jeg har hele to af slagsen. Men min erfaring er, at der går utøj (bladlus, uldfluer m.m.) i planterne, hvis temperaturen er meget høj, og der ikke kan luftes ud.

Selv har jeg Middelhavsplanter (Nerie, bougainvillea, dipladenea) og tomater, agurk, peberfrugt, aubergine og chili i mine udestuer. Men jeg forsøger at undgå, at temperaturen overstiger 26 grader (målt i skyggen). Jeg kan lukke vinduer op begge steder og trække gardiner for.

Der vil muligvis være nogle tropiske planter, der kan klare klimaet. Men 45 grader er altså meget varmt!

M.v.h.

Doris Møller

2 af 2 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 8. april 2020 kl. 11.15

Du skal prøve med de tropiske passionsblomster , du har sikkert prøvet passiflora caerulea , som kan stå på et beskyttet sted på friland .

passiflora edulis , passiflora alata , passiflora panama red er 3 flotte meget varmetålende passionsblomster .

Og så er der Selenicereus grandiflorus som er en kravlende skovvoksende kaktus som er bedre kendt under navnet nattens dronning , den vokser meget hurtigt 15+ cm om ugen .

Nyt svar til emnet »Slyngplante til vinterstue«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Vindueskarmen > Slyngplante til vinterstue

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider