Forum

Hjælp til dyrkning direkte i drivhusjord

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Rebecca P., 15. februar 2017 kl. 11.29

Hej!

Jeg har i flere år dyrket tomater i kapillærkasser med plantesække ovenpå, men hører fra flere og flere, at man får bedre resultater, hvis man dyrker direkte i jorden, og jeg har mod på at prøve det nu!

I den forbindelse har jeg nogle spørgsmål, som jeg håber I kan svare på.

1. Når jeg nu får taget fliserne op i drivhuset, står jeg jo med en jord, som nok ikke er helt optimal at dyrke i. Jeg tænker, at den skal gødes, men skulle man have gjort det i efteråret? Eller kan jeg nå det endnu?
Er der nogle der har erfaring med Champost jordforbedring eller drivhusblanding? For mig ville det nemmeste være at blande nogle poser i jorden. Er det nok gødning? Og hvor længe skal der gå, før man må plante noget i jorden?

2. Hvor meget skal man vande, når man planter direkte i jorden? Jeg skal på ferie 2 uger til sommer, og jeg håber jeg kan få naboen til at vande. Men hvor meget??

3. Jeg har før plantet basilikum i drivhuset, men kan det være rigtigt, at de pludselig går i stok og så er det slut med basilikum? Eller kan man beskære basilikum i toppen, så det bliver ved med at komme?

4. Jeg har læst en artikel om en mand, som klippede tomatplanterne i stumper og stykker efter endt sæson. Han blandede plantestykkerne i jorden, hvor tomaterne havde vokset, og det var nok gødning til næste sæson. Derved undgik han at skulle vende og gøde jorden næste år. Er der nogen her, der har erfaringer med det?

5. Og til sidst lige et spørgsmål om forspiring (det burde jo have været første spørgsmål)....jeg har en plugbox, som er rigtig god til forspiring, men er i tvivl om hvilke potter/system (evt med vandingsmåtte) jeg skal vælge, når planterne er blevet for store til plugboxen. Nogle input her?

Håber at høre fra jer!

Mvh.
Rebecca

1 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 15. februar 2017 kl. 14.04

1. Jorden i drivhuset skal jo ikke være meget andeledes, end jorden i det fri. Den skal være humusrig, porøs og holdes let fugtig.
Der er mange forskellige materialer, du kan bruge til at forbedre jorden med, inkl. det foreslåede.
Hvis der ikke vandes i drivhuset om vinteren, vil der ikke ske megen omsætning af organisk gødning, så udbring den i foråret og i løbet af forsommeren (mens planterne skal vokse - ikke når de skal give frugt/bær)

2. Vi vander ca. en gang om ugen, men der kan være perioder, hvor det skal være oftere. Vi overvejer et automatisk vandingsanlæg.

3. Du kan godt spise blomsterne på basilikum, så skær blot ned og spis.

4. Du kommer til at mangle de næringsstoffer, der er i de tomater, du plukker. Jeg foretrækker at lægge tomatplanterne på kompostbunken, og så tilføre frisk kompost i foråret.

5. Vi bruger urtepotter i forskellig størrelse. En vandingsmåtte vil helt sikkert være fint.

2 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca P., 15. februar 2017 kl. 15.17

Hej Lars,
Tusind tak for svar! Det sætter jeg stor pris på!
Vil det sige, at Champost jordforbedring ville være tilstrækkelig gødning eller skal man tilføje ko-eller hestemøg. Og i så fald, skal det være komposteret? Som denne:
www.bauhaus.dk/kogodning-15-kg-hornum.html

3 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 15. februar 2017 kl. 22.32

1.. jorden i drivhuset som har ligget under fliser er udmærket jord at dyrke tomater i .

2.. Jeg vander aldrig mine tomatplanter , kun når de bliver plantet og det gør at tomaterne udvikler et enormt rodnet , som man opdager når man river planterne op om efteråret.

4.. jeg har altid lært at tomater elsker at gro i kompost lavet af tomatplanter , derfor blver de udtjente tomatplanter kørt igennem kompostkværnen og lagt inde i drivhust.

5.. du kan forspire i hvad du har ved hånden , sorte kødbakker er gode til en bredsåning , så kan man senere prikle ud ,
man kan også bare så 2-3 tomatfrø og så lade dem gro vildt og så bruge sideskudene som stiklinge , det er en hurtig måde at få store tomatplanter på ......

4 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Rebecca P., 16. februar 2017 kl. 14.24

Hej Svend,
Mange tak for dit svar!
Skriver du virkelig, at du ALDRIG vander?? (altså kun, når du planter tomaterne). Det lyder da vidunderligt nemt, især når man skal på ferie!! Hvor meget gøder du så i løbet af sæsonen? Heller intet?
En hurtig googling røber, at en kompostkværn ikke er helt billig. Kan man nøjes med at klippe tomatplanterne i stumper og stykker og vende i jorden?

Når det nu er første gang jeg skal plante i jorden, vil du så ikke mene at jeg burde gøde med noget komposteret komøg, for at klargøre jorden?

Igen, tak for dit svar! :-)

5 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 16. februar 2017 kl. 17.02

1. Jeg har også skrottet kapillærkasserne og dyrker direkte i jorden. Jeg startede med at grave jorden godt igennem (langt ned), og så fjernede jeg noget af jorden og blandede jord fra plantesække i den resterende, så jorden blev let og porøs.

2. Jeg gennemvander jorden godt og grundigt før udplantning, og derefter et par gange i løbet af sæsonen. Altså ca 1 gang pr måned. Tomatplanterne har dog aldrig set tørstige ud, så måske skulle jeg prøve, som Svend, at lade være med at vande.
Agurk planterne har fået lidt ekstra vand (ca hver 14. dag)

4. Jeg har også læst, at det skulle være godt at nedmulde tomatplanterne. Tror heller ikke kompostkværn er nødvendig. Det må være fint bare at klippe planterne i stykker.

5. Jeg bruger også bare plast urtepotter af forskellig størrelse. Som underbakke bruger jeg en skobakke som denne her:

www.harald-nyborg.dk/p2850/skobakke-75x38cm-sort

Den er billig, og så kan man vande planterne nede fra.

6 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. februar 2017 kl. 17.47

Hej.
Nu bliver jeg lidt nysgerrig.
Har tomater en symbiose med en svamp, som skal være til stede for at væksten bliver rigtig god, siden det er en fordel at mulde tomattop ned hvor der skal være tomater igen?
Det er kendt fra prof. majsdyrkning, hvor det er en fordel at have majs flere år i træk, og fra bælgplanter hvor der skal være en bestemt knoldbakterie til stede i jorden.
Vh. T&HPP

7 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 16. februar 2017 kl. 19.18

Mig bekendt skal bælgfrugter dyrkes i omdrift med 4-6 års interval.
Men der skal være bakterier (de rigtige) i jorden.
Jeg tror kun, at mangel på knoldbakterierne kan være et problem i "jomfruelig jord" - jord, hvor der ikke i mange år har været dyrket kløver, ærter, bønner, lucerne etc.
Hvordan er en almindelig landmands jord i den henseende?

8 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tilde P., 16. februar 2017 kl. 19.43

Lars Holt.
Da vi for år tilbage dyrkede lucerne til grønmel, blev frøet podet med Nitragin (bakteriekultur). Det blev gjort som en sikkerhed for en vellykket afgrøde, da der ikke kunne gøres noget efter såning.
Jeg dyrker tomater i kapilærkasser ( mit valg), hvor det ville være godt at kunne dyrke 2 el 3 år i træk på de samme sække, men selvfølgelig med fornyet gødning.
Vh. T&HPP

9 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anne-Grethe Hansen, 16. februar 2017 kl. 20.35

Her er en rigtig god artikel om dyrkning af tomater ( og lidt om basilikum :-)

www.havenyt.dk/artikler/koekkenhaven/groensager/tomat/933.html

10 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 16. februar 2017 kl. 22.17

Jeg har kun erfaring med dyrkning af tomatplanter i drivhus og på friland som IKKE bliver vandet overhovedet , kun ved plantning , jeg ved ikke om augurker, spansk peber eller chilli eller hvad man nu har i drivhus kan dyrkes på den måde .
Tomatplanterne i drivhuset bliver plantet tæt på sokkelen som ikke er nedgravet men står oven på jorden , så rødderne kan let søge efter vand også udenfor
Nej ! jeg gøder ikke , da det er svært at vide hvor tomatrøddrne er.
Det er fint nok at klippe de gamle tomatplanter i små stykker og bruge dem som kompost/jordforbedring .

11 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Tom Andersen, 17. februar 2017 kl. 7.05

Bortset fra, at jeg principielt ikke bruger spagnumprodukter, da de truer naturtyper i Europa (Højmoser) og de ikke indeholder næringstoffer af betydning, gjorde jeg som Anne-Grethe, da jeg anlagde drivhusbedene. Brugte egen kompost i stedet for jord fra plantesække og har du ikke det, kan du måske få fat i kommunekompost?

Jeg vander, da jeg dyrker andre planter end tomat i samme bede.
Efter etablering er to uger uden vanding ikke et problem for tomaterne.

God fornøjelse med dit første år i jorden!

12 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 18. februar 2017 kl. 19.19

Jeg bliver lidt nysgerrig. Måske vil Svend Høst kunne hjælpe mig. Vores drivhus har også sokkel oven på jorden med spyd i hjørnerne og midt på langsiderne. Hvis jeg graver tomatplanter ned i jorden, så de står tæt på soklen, får jeg så ikke problemer med drivhuset, hvis der kommer kraftige efterårsstorme. Jeg tænker, at jorden vil blive mere løs, end den er nu, hvor der er fliser i drivhuset? Mon dit drivhus står i læ for vinden? Vores står lidt udsat.

13 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lars Holt, 18. februar 2017 kl. 23.33

Som jeg forstår spørgsmålet, har du kun fundament i dybden i hjørnerne og på midten.
Når du planter tomater (og andre dejlige planter) ved kanten, men væk fra punktfundamenterne, er der jo ikke noget fundament, der kan blive svækket og dermed øge risikoen for stormskader.
Mht. vanding af planter i drivhus, kan jeg fortælle, at jeg har et vægdrivhus, hvori der er vinplanter ved bagvæggen. Vi vandede kun de første to år. Nu klarer de sig selv.

14 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 19. februar 2017 kl. 8.59

@Lars Holt. Mange tak for svaret.

15 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Svend Høst, 19. februar 2017 kl. 10.40

Jeg er nok blevet misforstået , jeg planter ikke tomatplanter lige op ad soklen , men ca 35 cm fra den hele vejen rundt , selv om man planter meget tæt på soklen vil det ikke underminere jordens bære evne , da tomater på vores breddegrader er etårige , så vil de rødder man ikke får op bare formuldre , og de ligger som regel så dybt , så det har overhovedet ingen betydning.

16 af 16 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Annette Lundgaard, 19. februar 2017 kl. 12.15

@ Svend Høst. Tusind tak for svar.

Nyt svar til emnet »Hjælp til dyrkning direkte i drivhusjord«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Hjælp til dyrkning direkte i drivhusjord

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider