Forum

Tomat spiring

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Simon Ydegaard, 11. maj 2018 kl. 15.33

Hej alle sammen

Jeg vil høre om det er nogle af jer, der har haft dårlig erfaring med PARK økologisk så og prikeljord fra silvan?

Jeg gik i gang med min tomat spiring omkring den første april. Men jeg syntes ikke rigtigt det gik så hurtigt som det plejer. Men der kom dog nogle tomat planter op.
Men efter ca. 14 dage blev gik planterne i stå og blev mørkegrønne.
Jeg har ikke selv tilført gødning, da jeg aldrig har haft brug for det de andre år.

Jeg købte så nye frø og prøvede igen, men der ser ud til at være samme resultat.

Jeg har aldrig haft dette problem før.

Så mit spørgsmål er nu, kan det være så og prikeljorden fra PARK der kan være problemet?

Simon

1 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Dyrst, 11. maj 2018 kl. 17.22

Så og prikke jord er oftest uden nævneværdig næring, så hvis du begynder at gøde dine tomatplanter eller planter dem over i noget jord med mere næring, så begynder de at gro.

2 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Doris Møller, 11. maj 2018 kl. 19.32

Hej Simon Ydegaard

I de sidste par år har vi haft flere indlæg fra folk, der har købt og anvendt så- og priklemuld med dårligt resultat. Også jeg har oplevet, at frø slet ikke spirer, når jeg bruger den slags så- og priklemuld.

I år ville jeg derfor for en sikkerheds skyld bruge jord fra min egen have. Men da jeg skulle så tomater engang i det tidlige forår, lå der sne, og joden var stivfrossen. Derfor blev de første tomtplanter endnu en gang sået i indkøbt muld. Ikke alle frø spirede, sådan som de plejede at gøre tidligere, men jeg har dog fået pænt mange anvendelige planter.

I modsætning til Vibeke Dyrst tror jeg snarere, at der er for meget gødning end for lidt i denne muld. Det firma, der har produceret det, har formodentlig nøje kontrolleret, at alt er, som det skal være. Men der er ikke taget højde for, at forretningerne evt. har den slags poser liggende længe, og i den tid sker der en vis omdannelse af materialet. Især så- og priklejord på tilbud skal man være varsom med. Det er sikkert noget, der har ligget længe, og som forretningen derfor gerne vil af med, da det efterhånden ikke dur til at så i længere.

Jeg prøver lige at finde noget omtale af problemet fra tidligere:

www.havenyt.dk/spoergsmaal/froe_og_formering/12026.html

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/17485.html

Med venlig hilsen

Doris Møller

3 af 3 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Simon Ydegaard, 11. maj 2018 kl. 20.43

Hej Vibeke og Doris

Tak for jeres hurtige svar.
Jeg har plantet mine tomat spire over i noget andet jord, så må vi se om det kan rede dem.
Ellers må jeg jo ud og købe nogle tomat planter, det er bare ikke så sjovt som at spire selv.

Det kan godt være at mit så og prikeljord er fra sidste år, og derved blevet mere kraftig i gødningsværdi.

Jeg har læst de 2 tråde igennem, og der er en der blander 1/3 grus i alle færdigblandinger. Dette er nok ikke så dumt, så er man ihvertfald sikker på at der ikke overgødes.

Tak for hjælpen, og god sommer.....

Simon

Nyt svar til emnet »Tomat spiring«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Tomat spiring

Søg:

Støt Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider