Er er væksthæmmer i min så- og priklemuld?

Jeg håber, at Sten Porse kan svare på mit spørgsmål.

Der må være noget galt med min spiremuld. Alt spirede, men gik så totalt i stå. Selv chili og peberfrugt (helt nye + lidt ældre frø), forspiret 1. marts, står stadig med kun kimblade og en mikroskopisk ansat til 2. hold blade, selv efter at være priklet ud i pottemuld i godt en uge nu.

Det samme gælder andet forspiret på samme dag: jernurt, narcistobak, bladselleri. Kun jernurt (friske frø fra Kenya) af disse er priklet ud (samtidig med chili), og har kun milimetersmå 2. + 3. blade (priklet med vævenål og injektionssprøjte!). Bladselleri og narcistobak kan ikke prikles ud, de er for små. Jeg tror ikke, at noget af det kan bruges.

Og nu ser jeg, at det samme gælder de blå valmuer, jeg vinterspirede i bakke med fiberdug over ude i haven (metoden har jeg lært af dig). De gror heller ikke, skønt god pleje, efter at bakken kom ud af fiberdugen.

Jeg aner ikke, hvad der er galt, jeg har forspiret i mange år. Det virker som om der er noget væksthæmmende i spiremulden…

Det er Så- og Priklemuld fra Isabella Smith, købt i Silvan sidste sommer. (Måske allerede for gammelt da? siden det er solgt til Silvan). Det indeholder sphagnum, have-park kompost, komposteret granbark, sand. Kan granbark gøre mulden for sur? Indholdet derudover er:

Nitratværdi 1–30
Fosforværdi 20–35
Kaliumværdi 25–40
Magnesiumværdi 15–25
Calciumværdi min. 150
Borværdi 1,1
Jern 7,5 mg/100 ml
Zink 25 mg/1000 ml
Kobber 2,6 mg/1000 ml
Svovl 8,9 mg/100 ml
Mangan 52 mg/1000 ml
Ammonium 50 mg/100g tørstof
Total kvælstof ½% af tørstof
Tilsat 3,5 kg/m3 jordbrugskalk

Har du mon et bud på, hvad det kan skyldes? Alt er forspiret i de samme vindueskarme som sædvanlig og har måttet udholde mine udluftninger af rummet morgen og aften som sædvanlig. Håber på et bud.

Med venlig hilsen
Clara Andersen, april 2009

Svar

Sikke en situation! Gode og kostbare frø går tabt, og den forventede glæde er mistet på forhånd.

Desværre er der – så vidt jeg kan se – to problemer ved jorden. I sidste ende hænger de sammen, men for klarhedens skyld tager vi dem ét ad gangen:

  • Det første problem er, at mulden er kalket og opgødet ret kraftigt. Nyspirede frø og små nypriklede planter har kun lidt behov for gødning (varme, ilt og fugtighed er mere afgørende), men noget skal de selvfølgelig kunne skaffe sig. Især fosforværdien er meget høj, og alle de andre ligger nær den høje ende af, hvad der er behov for. Dertil kommer, at produktet indeholder »have-park kompost«, som har et ukendt indhold af uønskede stoffer, og som indeholder betydelige mængder ukrudtsfrø. De er givetvis dræbt, men hvordan er det foregået?
  • Det andet problem er, at mulden har ligget et helt år. Med kalkningen og det høje indhold af mineralske næringsstoffer må omsætningen være foregået meget hastigt. Jeg gætter på, at mulden nu er helt sort? I forbindelse med omsætningen er næringsstofferne blevet opkoncentreret i den tilbageblevne del af mulden og må have nået mængder, som er tilstrækkelige til at standse plantevækst (det tekniske udtryk er osmotisk udtørring).

Konklusionen er, at man næppe kan mistænke granbarken for at være årsagen til misèren. Derimod skyldes problemet de høje gødningsværdier i mulden på grund af produktets oprindelige sammensætning, men især som resultat af, at mulden har været under omsætning i et år.

Med venlig hilsen
Sten Porse

Kommentarer

Relaterede sider

Forhandlerguide

Gartneri Toftegaard

Øko planter til den spiselige have

Spiroggro

Frø til gavn for insekter

Naturplanteskolen

The Plant Explorer

Se Danmarks største frø udvalg

Frøsnapperen

Grundige såvejledninger til alle frø

Her er du: Forsiden > Spørg eksperterne > Frø og formering > Er er væksthæmmer i min så- og priklemuld?