Forum

Plantesække, billige vs. dyre

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 30. marts 2011 kl. 22.08

Der er store prisforskelle på 50 liters plantesække.
Jem&Fix sælger dem til kr. 8,75 fra den svenske producent Hasselfors/HAGA.
Andre mærker er væsentligt dyrere, f.eks. Pindstrups.

Hvad er jeres erfaringer. ER der vitterlig en forskel?
Hvis Ja, er det ikke bare noget i bilder Jer selv ind ... (læs: placebo-effekten :-)

1 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jan E, 30. marts 2011 kl. 22.13

Nå, jeg har fundet en gammel tråd, med samme emne:

www.havenyt.dk/forum/drivhuset/7432.html

2 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 31. marts 2011 kl. 13.44

Jeg har også spekuleret en del over hvor stor forskel der egentlig er. I år vil jeg prøve lidt forskelligt, så jeg ved selvsyn kan vurdere hvor stor forskel der er. Foreløbig har jeg indhandlet DANMULD fra Bilka til 9,70 kr. (tilbudspris) og HAGA fra hjem & Fix til 8,75 kr. så mangler jeg et par af de dyre. Nogen forslag? Er der nogle gode tilbud?

3 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 31. marts 2011 kl. 13.52

Hej Jan. Du spørg' om andres erfaring.
Jeg har godt nok læst andre steder, at det er meget vigtigt at købe nogen af de dyre (meget bedre) plantesække og altså at kvaliteten på de billige ike er god nok.
Jeg har i flere år købt plantesækkene fra "Hjem og Fisk" for sådan ca 8 kr. pr styk, og mit eneste problem med dyrkningen har været at jeg slet ikke har kunnet overkomme at bruge alle de afgrøder. Det er jo en kendt sag, at plantesækkene kun er et voksemedium, altså skal man selv (efter de første par uger) tilføre det nødvendige gødning.
Mine plantesække smides på jorden i drivhuset, og ud over plantehuller så laver jeg også en del huller i bunden for at overskydende vand kan løbe ud.
Og så er der jo mange der får ondt i numsen når vi bruger spaghnumholdige produkter. Men når ondt skal være, så syntes jeg da også at det er helt fint at vi så nasser på broderfolket, så kan vi jo spare lidt på vores egne højmoser ! ! !
Ja det var altså min erfaring. Men selv om man nu køber plantesække med nogen finere navne og til den tredobbelte pris, så kan man alligevel sagtens tage livet af sine planter, de skal jo stadig passes med vand og gødning. Hverken for meget eller for lidt.

4 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 31. marts 2011 kl. 17.03

Jeg er overbevist om at det er lige meget når du gøder, det der kan komme på tale er stukturen i spagnummet. Om hvor grov den er, hvor meget ilt der kan komme til rødderne under væksten - derfor er det super vigtig at løsne jorden ordentlig - så der kan komme ilt til.

Ser man på de forskellige mærker vil der sikkert også være forskel i grovheden - men tror ikke at prisen vil afspejler det. Hvem ville tænke over det :-)

5 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 31. marts 2011 kl. 17.27

I et meget stort erhverv drivhus i Spanien har jeg set hvordan de der dyrker tomatplanter i kokustrævler. Så det er bare et spørgsmål om den rette mængde gødning, ligemeget hvilket voksemedie planterne gror i. Jeg har selv i flere år brugt de billige poser fra Gå hjem og fix med fint resultat, de skal bare bankes godt igennem så indholdet bliver løst. Mange af de nederste poser på pallerne er hårde som cement.

6 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anja Egeriis, 31. marts 2011 kl. 19.04

Man kan dyrke planter i alverdens underlige ting - men hvis man er lidt økologisk anlagt, så tænker man på en anden måde og vil i stedet forsøge at skabe en god jord, som tingene kan gro i, og ikke bare bruge et eller andet ligegyldigt halløj, som man bare kan hælde en masse gødning på...

Der gælder jo det samme princip som i køkkenhaven - god jord, kompost og jorddække giver gode, sunde planter.

Jeg bruger også en smule købejord til mine småplanter i starten af sæsonen, men ellers forsøger jeg med samme taktik i drivhuset som ude, og jeg får nogle kanonflotte planter ud af det.

Og i betragtning af, at højmoserne vist nok vokser med under 1 cm om året, er det nok værd at begrænse forbruget der, så meget man kan - også selv om det er hos naboen...

Her en supergod artikel om sphagnum: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jordbehandling/518.html

og lidt om jordbehandling: www.havenyt.dk/artikler/dyrkningsmetoder/jordbehandling/

7 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 1. april 2011 kl. 18.25

Ja det måtte jo komme, det mere frelste opstød.
Ved du hvad Anja, jeg har det helt fint med de 4 små poser "et eller andet halløj" som jeg bruger hvert år. Og de indgår såmænd i kredsløbet til jordforbedring ude i haven efter endt tjeneste som plantesække. Men vi er jo efterhå¨nden ikke i tvivl om at du kan gøre det bedre.
Du skal måske overveje om ikke du skræmmer brugere væk fra sitet når vi nu ikke allesammen er så gode som du.
I øvrigt så tror jeg, at rigtig mange har glæde af de råd de kan hente her inde, men din dommerpraksis er belastende !
Kan du ikke bare i al stilhed glæde dig over din egen godhed, og så bære over med vi andre som ikke er helt så perfekte som dig ?

8 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jens J., 1. april 2011 kl. 19.25

Det er vel Ok at folk (som Anja) slår et slag for de økologiske dyrkningsmetoder på et site hvis formål er at fremme økologien.

Men skal vi nu ikke prøve at holde os til emnet. Er der slet ikke nogen der har prøvet at dyrke i dyre og billige sække side om side?

9 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Steen C., 1. april 2011 kl. 20.27

Jeg prøvede sidste år med tomater og agurker i plantesække fra Pindstrup og Jem og fix.

Ikke et dokumenteret forsøg, men jeg konstaterede ingen forskel overhovedet.

10 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Christian Svanehøj, 1. april 2011 kl. 20.47

Synes også det er helt rigtig med økologi - så lad os slå et slag

Problemet er at man skal selv levet lidt op til det selv - det gælder jo ikke bare et par enkelte plantesække. Og det kan jo være lidt træls - f.eks. alt det man så skal undvære (bilen, de dyre LED's spot og det store drivhus, strøm og varme til sine planter. ja jeg kan jo blive ved - det bliver da lidt kedelig ikke :-)

Men vil tro at det jord som Anja nævner er kanon, så der kan vi sikkert lære noget - så tak for links

11 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Anna Nørgård, 1. april 2011 kl. 21.38

Jeg havde også et forsøg sidste år med de billige og de dyre plantesække. Det var med forskellige blomster i potter og jeg kunne ikke se nogen forskel så nu bruger jeg kun de billige.

12 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Mogens; E., 2. april 2011 kl. 9.14

Aldi sælger lige nu Kokusjord 10 liter for 18,-.
Der står : Lille sammenpresset briket af kokusjord, vægt 500 gr.
Fyld 3 liter vand på briketten og efter 5 min. udvider den sig til 10 liter lækkert blomstermuld.
Det er da genbrug og økologisk, eller hvad.

13 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gert Er Glad For Haven, Også For Ukrudt., 2. april 2011 kl. 18.04

Ja det kan jo nok regnes på mange måder. Hvis man f.eks. skal hente substitutter for alt det forbudte helt omme fra den anden side af kloden, så er det vel så som så med økologien ?
Og på samme måde kan man jo så undre, at de hardcore økofortalere så selv bruger plastpotter an mass, i stedet for lerpotter, og sådan er der jo så meget.
Jeg har det helt fint med "at gøre mit bedste" samtidig med at jeg ved, at jeg ikke er, og sikkert heller aldrig bliver, helt perfekt.
Små skridt i den rigtige retning er vel værd at tage med ?

14 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Gitte Palmquist, 8. april 2011 kl. 12.24

Nu kaster jeg mig ud i forsøget med kasse og sæk (til 29,95 i Bauhaus :-).

I taler meget om gødning. Hvilken gødning skal der helt præcist bruges?

Jeg forestiller mig, at der skal være tomater i sækken.

15 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Pia T., 3. maj 2011 kl. 0.02

Problmet er at det falder sammen.
Det spagnum der er i sækkene er nedbrudt og dermed ikke at sammeligne med de klyner man bruger til rhodondendron bede. De er ren højmosespagnum.
Jeg har i mere end 10 år brugt de ret billige sække fra Netto i mine potter- Netto lå lige rundt om hjørnet og med undtagelse af et år, har de været OK. Året hvor de ikke fungerede indeholdt de en meget fin substans, der hurtig fik skimmel.
Jeg har også købt dyre sække til mine potter og indholdet har lignet det fra de billige.
Christian er inde på det vigtige !- Luft. Det er vigtigt at mediet er luftigt nok.
En plantesæk med llidt kokosfibre og evt. nogle lecakugler ville være ideelt.
Det nærmeste jeg har set, var krukke jord iblandet ler- mineraler og godt til at holde på vandet samt leca kugler, men så havde de også fyldt sand eller grus i dem! Her smuttede min forståelse, hvorfor tilsætte ler for at holde på vandet samtidig grus til at dræne ?

Alt i alt, vil en håndfuld lecakugler i hvert hul nok være en god ide og så bruge en rigtig god gødning.

16 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Bettina T. B, 16. maj 2011 kl. 20.13

hej

jeg havde faktisk mit eget lille eksperiment sidste år...
brugte en billig sæk fra jem&fix 8,95 og en dyr fra Silvan til 29,95 i begge kasser blev sat tomater....og helt ærligt jeg kunne ikke se ret meget forskel, måske på selve planterne.
Dem der stod i den dyre var en smule pænere,derimod var der ingen forskel på udbytte.....så i år har jeg altså købt de billige...igen

17 af 17 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henning Højen, 21. februar 2017 kl. 12.21

Vi skriver nu 2017.
Sidste forår var jeg for sent ude hos Jem&Fix, de havde ikke de billige Hasselfors plantesække, hvor jeg plejer at købe 30 stk, de kan være i min trailer, og udover i drivhuset bruger jeg dem også i kartoffeldyrkningen. De havde kun "Garden" sække til små 25 kr , så jeg nøjedes med 10 stk. På hjemvejen kom jeg forbi Rema 1000, der købte jeg nogle stykker til 15,- pr stk.
Jeg gjorde, som jeg plejer med at udplante mine priklede både agurker og tomatplanter. Jeg anvender kappillarkasser. Mit drivhus ligner normalt en grøn, frodig jungle af både rigeligt med tomater og agurker, men alt, hvad jeg plantede i de dyre "Garden" sække mislykkedes, i løbet af ingen tid var planterne gule og bar næsten intet, hvorimod det i Rema sækkene var, som det plejede at være, frodigt og med god vækst og afkast. Jeg klagede til Jem og Fix med fotodokumentation, og de refunderede mig den fulde købspris.
Jeg anvendte også jord fra Garden sækkene til kartofler, det blev ligeledes væsentligt ringere end sædvanligt !!
Min konklusion her er : køb trygt de billige Hasselfors sække i Jem og Fix. der er absolut ingen grund til at købe de dyre, det er spild af gode penge !!
I og med, at Jem&Fix refunderede de dårlige sække, handler jeg der gerne igen.

Nyt svar til emnet »Plantesække, billige vs. dyre«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Drivhuset > Plantesække, billige vs. dyre

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider