Forum

Orm

  Skriv nyt svar | Rapportér

Skrevet af: Karl, 1. juni 2005 kl. 8.34

Hvad gør ormen i haven?

er den god at have?

hvor gammel bliver ormen?

1 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karl, 1. juni 2005 kl. 8.36

Haj jeg kunne godt tenke mig at høre om dette emne
kan ormen tåle det gift vi spjørter med på marken?

2 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Karna Maj, 1. juni 2005 kl. 17.09

Der er en artikel om havens regnorme her:

www.havenyt.dk/artikler/dyr_i_haven/dyr/591.html

3 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Henrik Ahlmann, 3. juni 2005 kl. 8.04

Den store regnorm kan blive et par år gammel. Med hensyn til sprøjtegift og landbrug, der bruger kunstgødning, trives regnorm ikke helt så godt, som de gør på økologiske marker. En del af årsagen er, at giftstofferne påvirker ormenes aktivitet, en anden, at der er flere planterester at spise end på konventionelle (almindelige) marker. Ormene lever nemlig af de bakterier, der sidder på planteresterne. Endelig kommer antallet af orm lidt an på, hvilken måde jorden behandles på. Om der pløjes eller harves i stedet for. Harvning er løsning af den øverste jord med et rivelignende redskab. Det er nenlig ikke alle landmænd, der pløjer jorden lige dybt. Ved pløjning dræbes og skades en del regnorm, og mågerne tager en del af dem, der havner på jordoverfladen. Derfor ses store flokke til efter traktorerne.

4 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Vibeke Troest, 9. april 2007 kl. 19.35

Hej
Jeg arbejder i en børnehave, hvor jeg tit får sjove spørgsmål fra børnene, jeg har fået et spørgsmål jeg ikke selv kan svare på, og jeg tænkte, at I kunne hjælpe mig med at få et svar. Har orme tænder?

Hilsen Svea

5 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Sofia, 24. september 2008 kl. 16.30

Hvor gammel kan en lille orm blive?

6 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 20.05

Brug søg funktionen. Jeg er sikker på at du kan finde svar her.

7 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 21.50

Det håber jeg, at i kan for jeg har ikke selv fundet dem.

Men jeg ved at orme ingen tænder har, men en krås, som det kendes fra fugle. Alderen på orme mener jeg er ca 1 -2 år og lidt ældre under laboratorie-forsøg. Men alderen hænger nok samme med de faktorer som ormen udsættes for under deres opvækst. Mange bekæmpelses midler, evt ophobning af tungmetaller mv afkorter deres liv. Jordens sundhed og mængde at humus spiller sikkert også en rolle.

Det mærkelige er at jeg tilføre en stor mængde halm med kaninmøg hvert år, men for ikke flere regnorme ud af det. Tilgengæld er de store og fede dem jeg har. men i følge havebøgerne skulle jeg jo få flere orme

8 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 24. september 2008 kl. 21.58

Vil man læse meget mere om orme, kan jeg også anbefale denne hjemmeside :

www.herslev-dahlia-have.dk/6154587

9 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Jacob, 10. november 2009 kl. 9.41

Jeg tænker hvad jeg skal ved min død
Der for vil jeg gerne vide hvor langt orm kravler ned i jorden

10 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Søren S Duun, 10. november 2009 kl. 10.03

De store regnorme kan grave sig flere meter ned i jorden, og laver gange på kryds og tværs. Derved sørger de for, at der kommer luft til jorden og at der hentes "jordklumper" op med nogle af de næringssalte, som er vigtige for planterne. Regnormegangene bruges desuden af planterødderne, når de skal vokse ned i jorden. Regnorme er altså meget nyttige.

11 af 11 Skriv nyt svar | Link | Rapportér

Skrevet af: Lone Brems, 10. november 2009 kl. 10.17

Hej Jacob

Der er en meget spændende artikel om regnorm her på Havenyt.

Gå ind på bjælken herover og klik på: Dyr i haven. Skriv i søgefeltet: Regnorme i køkkenhaven.

Det er ikke let at beslutte sig for, hvad der skal ske med ens krop, når man dør.

I Sverige har en gruppe mennesker arbejdet med økologiske begravelser – hvor liget kun dækkes med ca 40 cm jord. Det øger den biologiske omsætning og dæmper risikoen for grundvandspåvirkning. Så vidt jeg kan finde ud af, er denne metode ikke (endnu) tilladt i Danmark.

Hvis du gerne vil drøfte forskellige måder at blive begravet på kan du kontakte www.livogdoed.dk.

Jeg vil opfordre dig til at snakke med en ven eller en fra din familie – selv om emnet kan være trist og tungt, så kan der godt være stor lettelse i at tale med nogen om det – nogen som kender en...

Mange venlige hilsner fra
Lone

Nyt svar til emnet »Orm«

Du skal være logget ind som bruger, før du kan deltage i forummet på Havenyt.dk. Er du ikke allerede oprettet som bruger, kan du oprette dig som bruger her.

Brugernavn (e-mail-adresse):

Her er du: Forsiden > Forum > Dyr i haven > Orm

Søg:

St�t Havenyt.dk

Til forsiden…

Besøg Landsforeningen Praktisk Økologis hjemmesider